Időzített bomba a HÉV-ek ügye Budapesten

Vámosi Ágoston 2024. október 17. 07:25 2024. okt. 17. 07:25

Heringparti lenne, ha ritkítanák a HÉV-ek menetrendjét – fogalmazott a Hírklikknek Dorner Lajos, a VEKE elnöke, de hozzátette: erre nem számít. A hatvan éves csepeli HÉV-ek közül még van, ami működik, ezért felelőtlennek tartja a MÁV-ot, hogy nem gyorsították meg a szerelvények karbantartását, és jogosnak tartja a MÁV-HÉV vezérigazgatójának kirúgását is.

Rendkívüli ülést tartott a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Szakbizottsága az elnök, Vitézy Dávid kérésére hétfőn. Vitézy a HÉV-ek ritkítása ellen írt egy tiltakozó nyilatkozatot, ennek aláírását a szakbizottság egyhangúlag megszavazta. 

A HÉV-ek ritkítása az után került az érdeklődés középpontjába, hogy Vitézy Dávid nyilvánosságra hozta a BKK egyik osztályvezetőjének október 3-ai levelét. Ebből kiderült, hogy MÁV-HÉV valóban javaslatot tett a járatritkításra a ráckevei, a gödöllői és a csepeli vonalon, mert decembertől még kevesebb szerelvény tudja kiszolgálni a napi 135-170 ezer utast. Erre az értesülésre reagált múlt szerdán Lázár János építési és közlekedési miniszter közösségi oldalán azzal, hogy „úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi, libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban”. A levél kiszivárgása után nem sokkal, az Építési és Közlekedési Minisztérium elbocsátotta Nagy Gábor vezérigazgatót a MÁV-HÉV-től. A helyét Pál László vette át, aki korábban majdnem két évig már irányította a társaságot.

2029 előtt ne számítsunk új HÉV-re

„A MÁV most azt mondta, lesz elég szerelvény ahhoz, hogy tartsák az ideinek megfelelő menetrendet. Azt a felső vezetőt, aki azt állította egy levélben, hogy nem lesz, kirúgták. Darabra megvannak a járművek, a karbantartásokkal maradtak el” – mondta a Hírklikknek Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. „Tavasz előtt nem várható döntés arról, hogy uniós forrásokból pontosan milyen projekteket valósítana meg a kormány. A közbeszerzés legalább az év végéig eltarthat, ha tavasszal kiírják, onnantól számítva három-négy év, amíg elkezdik szállítani a járműveket. Ezután szerezhetik meg az Európai Vasúti Hivatal típusengedélyét, ami akár évekig is eltarthat. 2029 előtt aligha érkeznek új HÉV-ek Magyarországra. Megdöbbentő és felelőtlen, hogy a MÁV-HÉV vezetése nem újított fel megfelelő számú járművet, és a járatritkításban látták a helyzet megoldását” – tette hozzá a szakember. Ez a beszerzési folyamat az új járművekre vonatkozik, de a budapesti HÉV-re csak a salzburgi Lokalbahn szerelvényeit lehetne használtan megvásárolni, az osztrák társaság pedig nem tervezi lecserélni a szerelvényeket. 

A szakbizottság hétfői értekezletén napirendre került az is, hogy a Fővárosi Önkormányzat alá tartozó csepeli vonalon ideiglenesen a hannoveri villamosokkal váltsák ki a korszerűtlen HÉV-szerelvényeket. Dorner szerint ez nem megoldható, mert Csepelről kétpercenként kellene indítani egy villamost a reggeli csúcsforgalomban, csak így lehetne hasonló utasforgalmat kezelni, mint amire a HÉV-ek képesek.

A HÉV jelenlegi menetrendje 80-90 járműből álló flottával tartható. A járműveket azonban hatévente fővizsgára kell küldeni, ami az idén 20, jövőre 25 szerelvénynél esedékes. Ez válthatta ki a pánikreakciót a MÁV-HÉV-nél, emiatt javasolták, hogy december 15-től a három említett vonalon ritkítsák a menetrendet, illetve a megszokott hat kocsi helyett néhány járat három kocsival közlekedjen. A tervezett intézkedés a ráckevei vonalon 18 százalékos, a gödöllőin 13-23 százalékos, a csepeli vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést okozna. 

„Ez az ügy ketyeg, mint egy időzített bomba, még akkor is, ha összetákolnak megfelelő számú járművet. Hatósági döntés szerint hatvan éves járművek már nem közlekedhetnek, pedig állapotuk alapján ezek a kocsik vígan rohangálnak Csepelen. Ezt is felül lehet vizsgálni. De anyagfáradási, szerkezeti problémák előfordulhatnak: ezek a kocsik az 1960-as években gyenge minőségű acélból készültek, amiket nem lehet akármeddig hegesztgetni” – emlékeztetett Dorner.

Beindult a méltatlan kommentharc

Karácsony Gergely közösségi oldalán közölte, hogy a fővárosi önkormányzat biztosan nem járul hozzá a járatszámok drasztikus csökkentéséhez, és az önkormányzat jóváhagyása nélkül semmilyen járatritkítás nem lehetséges. 

A Fidesz-KDNP hétfői kihelyezett frakcióülésén Lázár János elmondta: a kormánypártok támogatják, hogy tíz év alatt 4000 milliárd forintból fejlesszék a kötöttpályás közlekedést. Vitézy a bejegyzéshez hozzászólva egy sértődött kislányt ábrázoló GIF-fel reagált, ami másokra mutogat. A tervekből kiderül, hogy a kormány 2035-ig egyáltalán nem tervezi a HÉV-flotta korszerűsítését. Lázár később a közösségi oldalán azt írta, az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV semmilyen döntést nem hozott a HÉV jövőbeli menetrendjével kapcsolatban. 

„Lázár teljesen jogosan mondta azt, hogy senki semmilyen döntést nem hozott, a minisztériumnak nem volt szándéka a járatritkítás. Még az sem teljesen kizárt, hogy ez egy megrendezett akció volt, elég sok jel utal arra, hogy ez történhetett. Az október 3-ai levélben csak javaslatok szerepeltek, nem eldöntött járatritkítási lépés. Innentől kezdve olyan nyilatkozatok láttak napvilágot, amiket méltatlan lenne idézni, minden oldalról” – mondta a VEKE elnöke.

A járműhiányt Hegyi Zsolt, a MÁV új vezérigazgatója is elismerte, de az Indexnek ő is azt mondta: egyelőre nincs döntés a menetrendekről. Az új menetrendről pedig a jogszabályban meghatározott időpontban, tehát a menetrendváltás előtt legalább két héttel tájékoztatják az utasokat. 

Ha két hónap múlva mégis ritkábban járnának a HÉV-ek, az Dorner szerint azzal járna, hogy aki teheti, autóba ül. A VEKE éppen ennek az ellenkezőjét szeretné elérni. Vagyis azt, hogy akik most autóval járnak, azok is letegyék, ezért hallani sem akarnak járatritkításról. „Jogosnak tartjuk a vezérigazgató eltávolítását, és szeretnénk, ha mélyebbre is ásnának, hogy ez a szemlélet ne nyerhessen teret. Akinek ilyen javaslat megfogalmazódik a fejében, annak a közszolgáltatások köréből azonnal távoznia kell. A járatritkítás tömegnyomort jelentene, a járművekre fel kellene préselődni – ezt hívják a budapesti szlengben heringshow-nak. Ilyet minden reggel lehet tapasztalni Békásmegyeren. Amellett, hogy kényelmetlen és kellemetlen, balesetveszélyes is” – mondta Dorner. 



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom