Így ad Orbán szárnyakat a vágyainak

HírKlikk 2020. augusztus 6. 05:30 2020. aug. 6. 05:30

Alternatívát épít az autóiparnak az Orbán-kormány - írja a HVG. A Fókusz rovatban megjelent cikk szerint néhány hete az okozott meglepetést, hogy egy magyar vállalat százmilliárd forintot megközelítő tőkével vásárolt be egy cseh repülőgépgyárba.

Körül is néztek Orbán fürkészei a V4-ek piacán, a cseheknél rá is találtak a portékára, a katonai kiképzőgépeket gyártó – és az Airbusnak ugyancsak beszállító – Aero Vodochodyra. Még ez is beleférne egy vízióval megáldott iparfejlesztési stratégiába, mint ahogy az is, hogy vírusválság idején, a Ferihegyen munka nélkül maradt állami Aeroplex kapja meg a honvédségtől a katonai-kormányzati Airbus-gépek karbantartását 14 milliárd forintért. Ám az sem tűnik véletlennek, ami ezen túl történik.

Az Aero Vodochody üzletét szőröstül-bőröstül lenyelte a Fidesz holdudvarának egyik fontos üzletembere, Tombor András. Ha a magyar honvédségi beszerzők ezek után kiképzőgépet akarnak vásárolni, logikus lesz a csehek által kifejlesztett, most már részben magyar tulajdonban készülő L–39NG típusú gépet választani. A haszon fele még tisztességes üzlet esetén is Tombor zsebében fog landolni.

A frissen alapított Nemzeti Légiipari Projekt Kft. jelenleg színtiszta állami cég, gondolhatnánk, minden fillér profit a nemzet apraja-nagyját gyarapítja. Csakhogy a körülmények ismeretében nehéz feledni, ki ejtőernyőzött a repülőgépipari vállalat ügyvezetői székébe: a Gyulai Várfürdő igazgatója, Kun Miklós. A fürdő alapvetően önkormányzati tulajdonban van, és a Hunguest Hotels csak töredék részt birtokol benne, ám Kun 2016 végén, éppen az után került pozícióba, hogy Mészáros Lőrinc emberei vették át a szállodalánc irányítását.

Forrás: HVG