Karácsony: nem szeretném, ha az anyukámat emlegetnék

Németh Péter 2020. június 4. 06:50 2020. jún. 4. 06:50

Egyre botrányosabbá válik a közlekedés Budapesten. Az ingyenessé tett parkolás már a kezdetekben is okozott némi fejtörést, de a „maradj otthon” kampány eredményessége nem járt együtt közterületek gátlástalan elfoglalásával.

Akkor csak az önkormányzatok vezetői – nem pusztán a fővárosiaké – fogalmaztak meg óvatos kritikát a kormánynak címezve, A járványhelyzet ugyan nem indokolta a döntést, mégis: akkor ez a lépés népszerű volt a lakosság körében, ezért az óvatosság. Niedermüller Péter, Erzsébetváros vezetője viszont már akkor is kritizálta a kormány gesztusát, sokkal inkább vélte benne felfedezni az újabb szankciót, avagy másként: a visszavágást október 13-áért. Szerinte Orbán folyamatosan töri a fejét azon, milyen újabb pénzelvonásokkal, hatáskör-szűkítéssel lehet büntetni a budapestieket. Ezért vette el a gépjárműadót és tervezi elvenni jövőre is, illetve ezért hosszabbította meg a július 1-jéig a parkolás ingyenességét. 

Karácsony Gergely – épp úgy, mint Niedermüller – érthetetlennek tartja az újabb hónapnyi ingyenességet. Erről különben sem a kerületi vezetőkkel, sem a főpolgármesterrel nem egyeztetett a kormány. A főpolgármester – a Klikktv-nek nyilatkozva – azt is elmondta: semmilyen formában nem voltak kíváncsiak arra, hogy mit gondolnak ők, Budapest felelős vezetői erről az elképzelésről. Mindkét városvezető kiemelte: nincs egyetlen elfogadható indok a júniusi hosszabbításra. Karácsony némiképp engedékenyebb volt, mint VII. kerületi kollégája; ő még azt hajlandó volt elfogadni, illetve megértően tudomásul venni, hogy a járvány-veszély elején ne kelljen fizetni a parkolásért.

Mostanra viszont, miután a kijárási korlátozás megszűnt, szinte minden budapesti autótulajdonos autóba ült: olcsóbbnak tartotta gépkocsival közlekedni, mint a tömegközlekedést választani, ahol ugye maszkot kell viselni, ráadásul még így is jobban fennáll a fertőzés veszélye. Ebből pedig kaotikus állapotok keletkeztek; a belvárosi kerületekben 20-25 percet keringenek az emberek, mire valahol meg tudnak állni. Őrjöngnek, szidnak mindenkit – hol a kormányt, hol pedig a főpolgármestert. Niedermüller elmondta a Hírklikknek: hiába próbáltak fellépni a kormány intézkedése ellen, nem jutottak a tiltakozással sehova. Pedig próbáltak egyeztetni a polgármester kollégákkal, de együttesen sem tudtak változást elérni. Marad tehát a teljes káosz; helyenként már két sorban állnak az autók, és ez így megy nap, nap után.

Fokozza a zűrzavart a biciklisávok felfestése is. Óriásdugók alakulnak ki például a Nagykörúton, ezért már egyértelműen Karácsonyt hibáztatják. A főpolgármester kifejtette: nem volt célja, hogy szidják az anyukáját, egyszerűen kísérletet tett arra, amit nagy világvárosok szintén megtettek: átalakítani a közlekedést. Ennek érdekében, a lámpákat is átállítják, mivel sokszor ezek okozzák a nagy dugókat. Arra a kérdésre, hogy – látva a Nagykörút egész napos állapotát – nem gondol-e arra, hogy máris megszünteti a biciklisávot, a főpolgármester nemmel válaszolt. Kiemelte: szeptemberig szóló kísérletről van szó, tehát mindenképpen megvárják a szeptembert, és a tapasztalatok birtokában határoznak. A nyár ugyanis alkalmasnak tűnik arra, hogy felmérjék a helyzetet és az igényeket. Karácsony azt is elmondta: a napi bosszankodás persze teljesen indokolt, de tudni kell: jelenleg még csak nyolcvan százalékos a forgalom a korábbi évek hasonló időszakához viszonyítva. Vagyis a budapestiek átéltek már – évről-évre – hasonló forgalmi viszonyokat, de persze az ember könnyen felejt, emiatt a napi bosszúság lesz számára a legjelentősebb és a legnagyobb.

Ami a parkolást illeti, ott jogos a düh, legfeljebb annyi biztatót tud mondani a főpolgármester, hogy már csak szűk egy hónapot kell kibírni