Kőkemény bírságot kapott a magyar sikercég

HírKlikk 2020. augusztus 4. 04:30 2020. aug. 4. 04:30

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egy friss döntésében megállapította, hogy az egy cégcsoportba tartozó JLM PowerLine Kft. és a BioTech USA Kft. a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatot tanúsított. A GVH a jogsértésért még az engedmények után is magas, 150 millió forintos bírság egyetemleges megfizetésére kötelezte a két eljárás alá vont céget – írja a Napi.hu.

A döntés nyomán, a két cégnek – egyetemlegesen – a 150 millió forintot úgy kell megfizetnie, hogy az első részletet – 7,5 millió forint – a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül, a további, egyenként szintén 7,5 milliós részleteket pedig az első részlet esedékességét követő hónaptól havonta, adott hónap 25. napjáig kötelesek átutalni.

A GVH megállapításai szerint 2015-2018 között négy fehérjepor és a Zero Bar fehérjeszelet összetevőire vonatkozóan, a termékek népszerűsítésekor (tévéreklámok, plakátok, online hirdetések), valamint a termékek címkéjén valótlan információt tettek közzé. Többek között olyan állításokat tüntettek fel, mint „megemelt, 88 százalékos fehérjetartalom", „alacsony zsírtartalom" vagy „hozzáadott cukor nélkül". A GVH azonban arra a következtetésre jutott, hogy a vizsgált kijelentések túlnyomó többsége nem felel meg a valóságnak.

A sportélelmiszerek, azokon belül a vizsgálattal érintett fehérjekészítmények iránt egyre nagyobb a kereslet, hiszen az egészségtudatos életmód hazánkban is mind inkább trenddé válik, ami a fogyasztási szokásokra is hatással van. Ezek a termékek a sportolókon kívül, ma már nem csak az átlagfogyasztók körében örvend egyre nagyobb népszerűségnek, de egyes sérülékeny csoportok (cukorbetegek, laktózérzékenyek) is keresik.

A hivatal kiemelte, hogy az élelmiszerjogi szabályok ugyan bizonyos tűréshatáron belül megengednek eltéréseket a tápértékek feltüntetett és (a hatósági ellenőrzések során mért) tényleges tartalma között, azonban ezek között nem lehet olyan mértékű eltérés, hogy a fogyasztót megtévessze. A fogyasztó számára ugyanis a feltüntetett érték azt a benyomást kelti, hogy a termék ténylegesen az adott mennyiséget tartalmazza, amelynek valóságtartalmáról nem tud megbizonyosodni a termékek bizalmi jellege miatt.

Súlyosító körülményként értékelték a vizsgált termékek bizalmi jellegét, a jogsértés időtartamát és az azzal érintett fogyasztók széles körét. Enyhítő tényező volt, hogy az érintett vállalkozások által vállalt, a GVH által elfogadott utólagos megfelelési programot 20 százalékos bírságcsökkentéssel honorálták. Ezen túl, a jogsértés beismeréséért szintén 20 százalékkal, a jogsértés körülményeinek tisztázásért és jogorvoslati jogról való lemondásért cserébe pedig további 20 százalékkal, összesen tehát 60 százalékkal mérsékelte a GVH a bírságot, amely azonban az árbevételi adatok miatt, így is meglehetősen magas.

Forrás: Napi.hu