Kunhalmi: szerencse, hogy a kormány megfogadta az érettségire tett javaslatainkat
Kunhalmi Ágnes, az MSZP oktatáspolitikusa elárulta, hogy a jövőre vonatkozóan újabb szakmai tanácsokkal látják el a kormányt, amivel megmenthető lesz az új tanév is.
– Milyen tapasztalatokkal összegezhető az iskolai tanév közelgő zárása, roncsolódott avagy ellenkezőleg, megerősödött a magyar oktatás rendszere a rendkívüli helyzetben?
Az idei tanév utolsó két hetére már nem látom szakmailag indokoltnak, hogy megnyissák az iskolakapukat. Ugyanakkor az MSZP egy új, innovatív és rugalmasabb ügyeleti rendszer kidolgozását és annak alkalmazását javasolja a nyári időszakra, hiszen sok szülő most tud majd visszamenni dolgozni.
– Egyelőre kétséges a nagy létszámú táborok megtartása, az iskolaépületek sem készültek fel a napközi vakációra, hogyan képzelik el a megvalósítást? Szegény diákok épp, hogy kiszabadulnak az iskolai kötelékből, máris belepottyannak egy újabb zárt rendszerbe?
– Ellenkezőleg, éppen, hogy a családok szabadságát próbáljuk megteremteni. Gondoljon bele, nagyon sok szülő most térhet vissza végre munkahelyére. Ez számos problémát okozhat éppen most, a vakáció megkezdése előtt. Az egyik ilyen, hogy mi legyen a gyerekekkel? Hogyan tudják őket biztonságban, amikor nyaralásról szó sem lehet, a családi kasszák kiürültek, a felélt, kiesett bevételek pótlása égetően fontos, de mindeközben a gyerekekről is gondoskodni kell? Most indul újra a gazdaság, kinyitnak a hosszú ideje zárt üzletek, vendéglátó- és munkahelyek, be kell hozni az elmaradásokat. Elengedhetetlen alapja mindennek egy sokkal rugalmasabb ügyeleti rend kialakítása, ahhoz képest, amilyen az elmúlt években volt az iskolákban nyáron.
Mindeközben a gyerekekről való gondoskodás mellett – ahol szükséges – az egész nyárra biztosított étkeztetést is meg kell oldani. Ez utóbbi az MSZP konkrét követelése is a kormánytól. A nyári étkeztetésre a költségvetésben idén nagyobb összeg volt külön soron, mint tavaly – így elvileg, ha ezt az összeget oda is adják az önkormányzatoknak, ami az eddigi elvonások tükrében megkérdőjeleződik – nem jelent gondot a gyermekek étkeztetése. A szülőnek (falugazdának) csak annyi lenne a dolga, hogy bejelenti ezt az igényét az óvodában-iskolában, nem kell hozzá jövedelemigazolás sem.
– Az Önök tapasztalata szerint, miként vizsgázott az idei érettségit megmentő digitális oktatás?
– Nagyon vegyesek a távoktatás tapasztalatai. Ott, ahol a digitális eszközök, a kreativitás és az innováció adott volt, nagyon sikeres volt. Ez viszont, mármint az infrastruktúra megléte, az ország egy részére sajnos nem mondható el. Az ország hátrányos helyzetű térségeiben sem eszköz, sem pedagógiai módszertan nem állt rendelkezésre. Úgy tűnik, hogy a Fidesz nem akarta ezt a digitális oktatást, tőlük nagyon távol álló mentalitás a korszellem elfogadása.
– Mire alapozva jelenthető ki mindez?
– Egyszerűen arra alapozva, hogy a hangzatos kijelentéseken túl, lényegében semmit sem tettek az elmúlt tíz évben a digitális oktatás megteremtéséért, fejlesztéséért, alkalmazásáért.
– Ez erős érv, elfogadva.
– A mai napig avítt struktúrákban, idejétmúlt módszertanban gondolkoznak. A digitális oktatás természetesen önmagában nem csodafegyvere, hanem hatékony kiegészítője lehet a jövő magyar iskolarendszerének. Ennek megvalósításához természetesen egy egészen másfajta oktatáspolitikai szemlélet szükséges.
– Mutat-e bármilyen szándék arra, hogy hosszú távon beépülhet az oktatáspolitikába a digitális oktatás?
– Mi erre fogjuk ösztönözni a kormányt, ugyanis nagyon sok és fontos elemre rávilágított ez a gyakorlat. A legfontosabb, hogy a pedagógusok a saját szakmai félelmeiket is képesek átlépni, ha hagyják őket dolgozni. Nem riadnak meg az újdonságoktól, ha azok hatékonyak és a diákok érdekeit szolgálják. Felkészült emberekről van szó, s amennyiben egy pedagógus az élethosszig tartó tanulásban hisz, ami ennek a hivatásnak az alapja, akkor nincs, ami gátolja a kreativitását – leszámítva a mindenkori államot, ha korlátolt a gondolkodása. Jó esetben a kormánynak segítséget kell adnia, új módszereket kell felfedeznie, terjesztenie, eszközöket kell biztosítania, és nem utolsó sorban, az őszinte szakmai párbeszéddel ösztönöznie kell minden szereplőt arra, hogy kihozzák önmagukból és egymásból is a legjobbat. Remélem, ezen a területen végre békén hagyják a pedagógusokat, és ha a járvány feltételezett második hulláma nem akadályozza meg a szeptemberi nyitást, akkor egy új és korszerű rendszer bevezetésével, végleg elfelejtjük a vírusjárvány előtti, poroszosan paternalista nemzeti alaptantervet is.
Egyébként a kormány 2016 óta rengeteg EU-s pénzt kapott a digitális tananyag fejlesztéshez, de a hegyek bizony csak egeret szültek ezen a területen is. Nagyon kevés a meglévő digitális tananyag, és a KRÉTA rendszer még azt a kapacitást sem bírta igazán el, hogy most a tanulóknak csak körülbelül 70 százalékát tudták átállítani a digitális oktatásra.
– Erre némi reményt ad, hogy Kásler miniszter széke már eléggé ingatag, s talán az oktatáshoz is egy kevéssé reszketeg kéz nyúl majd.
– Nézze, ne legyenek illúzióink, Orbán határozza meg, hogy mi legyen az iskolákkal. Sajnos úgy látom, hogy az oktatással csak annyiban kíván foglalkozni, amennyiben az ideológiai céljait szolgálja. Legyünk realisták – az elmúlt tíz évben csak egyre alkalmatlanabb politikusok kerültek pozíciókba. Nem hiszem, hogy a minőség javulna ezen a téren.
– Ebben sajnos igaza van. Akkor beszéljünk arról, hogy mit ér az idei érettségi, tudáshátrányba kerültek-e a diákok a nehézségek miatt, befolyásolhatja-e mindez a továbbtanulásukat, a jövőjüket?
– Teljes jogú elismerése a diákok tudásának, csakúgy, mint az elmúlt években. Elfogadta a kormány az MSZP javaslatát, hogy ne hagyományos érettségi legyen, hanem vagy csak írásban vagy csak szóban vizsgázzanak idén a diákok. Ennek eredményeként, elfogadott és érdemi vizsgajegyet kapnak az elmúlt négy éves tudásukról az érettségizők. De elfogadta a kormány azt az MSZP-s javaslatot is, amellyel szigorú higiénés szabályokat határoztak meg. Továbbá azt is határozottan kommunikáltuk, hogy az idei érettségi a nehézségek ellenére sem lehet alacsonyabb rendű a korábbi évekéhez képest.
– Végül ne feledkezzünk el a pedagógusokról, akik heroikus helytállással viszik, vitték végig a tanév utolsó időszakát. Van-e bármilyen információjuk arról, hogy a szakmában eluralkodott bármilyen kiábrándultság a magukra hagyatottság miatt vagy ellenkezőleg, szolidárisan összezártak és megerősödtek a nem várt és a szabad kreativitást kikényszerítő helyzetben?
– Bár rá voltak kényszerítve, de hihetetlen erővel és kreativitással oldották meg. Igazából azon túl, hogy a kormány kimondta, innentől digitális oktatási rend lép életbe, onnantól magukra hagyták a pedagógusokat. De pont ezzel bizonyították, hogy csodákra képesek, ha békén hagyják őket. Hogy mindez, még ha különböző módokon is – mert a szegényebb térségekben azért igazán nem volt jó a helyzet –, mégis többé-kevésbé működőképes lett. Nem buktak bele sem ők, sem a diákok, s ez csak és kizárólag a magyar pedagógusoknak és a szülőknek köszönhető.