Lázár János: a salgótarjániaknak megérte a Fideszre szavazniuk
A salgótarjániaknak megérte a Fideszre szavazniuk 2024-ben, mert a fideszes polgármester az, aki meg tudja oldani a problémákat, a kormány pedig új szövetséget ajánl a nógrádi megyeszékhelynek – mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfőn Salgótarjánban, miután megegyezett az új városvezetéssel a tömegközlekedés folytatásáról, és bejelentette, hogy tárgyalnak a város vasúti közlekedése és úthálózata felújításáról, új munkahelyek teremtéséről is.
Lázár János a tárca vidéképítő útja keretében látogatott Salgótarjánba. A helyi tárgyalásokat követő sajtótájékoztatón az út céljának nevezte, hogy a településekkel új szövetséget kössön a kormány. Szövetséget ajánlott minden salgótarjáninak a következő öt évre, támogatást kínálva azoknak is, akik a Fideszre szavaztak és azoknak is, akik másnak adták le a voksukat.
A miniszter úgy fogalmazott, óriási eredménynek tekinti, hogy egy munkásvárosban nyerték el a választók bizalmát, amely „tipikusan nem egy fideszes szavazói közeg”.
Közölte: a legnagyobb probléma, hogy a helyi tömegközlekedés szervezése miatt 2023-ra és 2024-re egymilliárd forintos tartozást halmozott fel az önkormányzat, vagyis a múlt adósságát kell rendezni.
Lázár János úgy fogalmazott egy olyan városban, amely kezdő- és végpontja 21 km távolságra van, a tartozás, de nem feltétlenül szűnhet meg a tömegközlekedés, és a szolgáltatást a Volán biztosítja a továbbiakban is.
A megállapodás szerint az önkormányzat 10 plusz 2 év törleszti a tőketartozást, a kamatot elengedik, a város első alkalommal 2026 júniusában, a 2025-ös évre 300 millió forintot kérnek, és 2025 januárjától úgy állapodnak meg a Volánnal, hogy a színvonalas maradjon. , járatot nem csökkent, tarifát nem emel.
A nyilatkozatta, a város éves teljes adóbevétele 2,2 milliárd forint, vagyis a város csődbe menne, ha ki kellene fizetni a miniszter tartozást, hozzátéve, " ha nem fideszes polgármester van, kíváncsi vagyok, hogy oldotta volna meg ezt a problémát pénz nélkül " .
Lázár János ismertette: tárgyalnak arról is, hogy a Somoskőújfalu és az ipari park közötti 14 kilométeres szakaszon legyen városi vasút, könnyítve a Volán-járatokat és segítve a város polgárait. Öt megállóban gondolkodnak, a MÁV-nak január 31-ig kell erre tervet készítenie. A tárcavezető azt mondta, erre nincs példa Magyarországon, ez az új kezdeményezés, és úgy vélte, február elején meg tudunk beszélni erről az állapodniról.
Egyeztettek a közúthálózat fejlesztéséről is, a miniszter közlése szerint a városban a magyar államnak 55 kilométernyi úthálózata van. A közúti igazgatóságnak meg kell terveznie a teljes belterületi felújítást, ez 250 millió forint lesz 2025-ben. A számítások szerint a belső úthálózatra 10 milliárdot kellene költeni. döntöttek arról, hogy a zagyvapálfalvai városrész és a belváros közötti, a várost átszelő 1,7 kilométeres jövő őszre felújítják egymilliárd forintból.
Megállapodtak arról is, hogy foglalkozik a négysávosított 21-es főút továbbépítéséről Salgótarjántól a szlovák határig, ez 16 kilométeres út. Lázár János közölte, a februári salgótarjáni közgyűlésen részt vesz kollégáival Nagy Bálint közlekedési államtitkár, és ismertetik az erre vonatkozó tervet. Mint mondta, " meg kell beszéljük, hogy ennek van-e haszna, értelme a város szempontjából ".
Lázár János célnak nevezte, hogy minél több szolgáltató, termelő vállalat érkezzen Salgótarjánba, ehhez a kormánynak külön tárgyalást kell indítani a polgármesterrel arról, hogy egy ipari területet használjon, mintegy 100 hektárra, hogyan lehet cégeket letelepíteni, a stratégiát a helyiekkel közösen akarják kialakítani.
Az építési és közlekedési miniszter a salgótarjáni turizmusról is szólt, példaként említve, hogy Becsó Zsolt térségi fideszes országgyűlési képviselő ötlete alapján élményparkot lehetne létrehozni a régi ipari területeken, és Salgótarján lehetne a nógrádi kirándulások kezdő- és végpontja; ehhez fejlesztések kellenek és teljesen új koncepció. Az építészeti államtitkárságot bízzák meg azzal, hogy előterjessze, a '60-as években kiépített városközpont hogyan nézzen ki a 21. században.
Egy éven belül javaslat az új belvárosra, a rehabilitációra 10 milliárd forintot kap Salgótarján, részben európai uniós pénzből.
Új munkahelyek létrehozásáról, a szegregátumok felszámolásáról is tárgyaltak, a kormány támogatja a város erre vonatkozó programját - a miniszter mondta.
Szólt arról is, hogy beszélek az atlétikai edzőközpont kialakításának lehetőségéről, a zöldfelületek megújításáról és Salgótarjánnak a megyében betöltött helyéről is.
Lázár János úgy összegzett: összességében nagyon hasznos megbeszélés volt, " azért is, mert megmentettük Salgótarjánt attól, hogy csődöt kelljen jelentenie, levegővételhez juttatjuk a várost, rengeteg pénzt hagytunk itt a helyi adóbevételből, amit nem a Volán visz el, megteremtette annak lehetőségét, hogy a helyi Fidesz a képviselő-testületben és Kreicsi Bálint polgármester a salgótarjániakkal együtt a következő években sikeres történetet hozzon létre ".
Kreicsi Bálint (Fidesz-KDNP-Hajrá, Salgótarján! Egyesület), a megyei jogú város polgármestere a városházán tartott sajtótájékoztatón történelmi jelentőségű találkozásnak tartotta, hogy a tárca 14 fős delegációjával tárgyalhat, és beszámolt arról, hogy a város pénzügye nagyon rossz, mert az évek óta család működési problémák egymásra tornyosultak, ennek pedig a csőd lehetett volna a következménye. Mint mondta, az állam leveszi a városról azt a terhet, amelyet eddig cipelt.
Lázár János egy kérdésre azt válaszolja, a vidéképítő utakon dedikáltan azokat a városokat keresik fel, ahol még van növekedési és fejlesztési tartalék, így például Pécset és Salgótarjánt.