Miért kell teherszállító-repülőgép nekünk?

HírKlikk 2020. szeptember 5. 18:18 2020. szept. 5. 18:18

Egy Airbus A330-200F típusú áruszállító gépet vásárolt a Qatar Airways légitársaságtól a Külgazdasági és Külügyminisztérium – erősítette meg az Origonak az iparágban már nyár közepe óta keringő értesüléseket a tárca, amely nem volt hajlandó elárulni a vételárat. De vajon mire kellhet ez Orbánéknak? A tárca állítja, azért, hogy minden védekezéshez szükséges eszköz időben megérkezzen Magyarországra – erre tanít minket a járvány első hulláma. Gyanítható, hogy erre pontosan akkora szüksége van azonban országnak, mint a 16-18 ezer lélegeztetőgépre.

A külügyminisztérium az Origo megkeresésére közölte: a koronavírus-járvány első hullámának egyik nagy tanulsága, hogy Magyarországnak rendelkeznie kell megfelelő légi teherszállítási kapacitással.

A gyári új A330-200F repülőgépek listaára 241,7 millió amerikai dollár az Airbus 2018-as árlistája szerint – írja az airportal.hu, amely úgy tudja, hogy a szélestörzsű cargo-repülőgépet nem a Honvédség, hanem a Wizz Air fogja üzemeltetni polgári lajstromban, szabad áruszállítási kapacitásait a piacon értékesíti majd egy erre szakosodott brókercég – azaz amikor nincs állami feladat, a repülőgép bevételt termelhet.

A polgári lajstrom alatt történő üzemelés egyik előnye, hogy így egyszerűbb a szükséges leszállási- és útvonal engedélyek beszerzése – különösen például a távol-keleti országok esetében –, mint egy katonai repülőgép számára.

Az AIRportal.hu egyébként úgy tudja, hogy egy 2014-ben készült gépet vett az állam, ami azt jelenti, hogy nem egy kiöregedett utasszállítóból átalakított példány, hanem gyárilag áruszállítónak készült, és viszonylag új. A gép utoljára 2020. július 15-én szállított. A repülő jelenleg Dohában áll, azt egyelőre nem közölték, hogy mikor száll át Budapestre.

Az A330-200F az Airbus A330-200-as szélestörzsű típusváltozat áruszállító variánsa, 65 tonnás hasznos terheléssel, hatótávolsága több mint 7400 kilométer. A maximális, 68,6 tonnás rakománnyal 5900 kilométeres utak megtételére képes, közbenső leszállás nélkül. A repülőgép maximum 469,2 köbméter térfogatú és 68,6 tonna tömegű árut vehet a fedélzetére, legnagyobb felszállótömege 233 tonna.

A repülőgép fő fedélzetét nagy méretű tehertér-ajtóval, a padlóját pedig a konténerek, árupaletták mozgatására alkalmas görgőrendszerrel, valamint rakományrögzítő pontokkal szerelték fel.

S hogy mire kell ez az államnak? Pontosabban, az Orbán-kormánynak? A hivatalos magyarázat sántít. Ahogy sántított sok-sok, a járvánnyal kapcsolatban lefolytatott beszerzések magyarázatában is. Mint például a lélegeztetőgép-beszerzések esetében, amelyeket szintén titkosan kezelnek, ám a kiszivárgott, illetve az illetékesek szándéka ellenére, elkerülhetetlenül kiadni kényszerült információk mind a sumákolás és a sandaság irányába mutatnak. Mindenesetre rossz nyelvek szerint, a gép arra jó, hogy Orbán bárhova magával vihesse a páncélozott járművét. Tegyük hozzá, mint Orbán nagy barátai, Putyin vagy Netanjahu.

Forrás: Hírklikk