Mit kell tennie a Polgárok Házának a Szerencsejáték Zrt 60 milliójáért?

Zutyu 2021. november 21. 15:00 2021. nov. 21. 15:00

A Szerencsejáték Zrt.-t kellene reklámozni szórólapokon, molinókon és a közösségi médiában a Polgárok Házát működtető, Szövetség a Nemzetért Alapítványnak, azért a 60 millió forintért, amit támogatásként kapott a lottós cégtől. Belenéztünk a Szerencsejáték Nonprofit Service szponzorálási szerződésébe és meglepődtünk, hogy milyen sokat érnek a lottós cégnek egyes, csak kevesek által látogatott közösségi médiaplatformok.

Nemrég számoltunk be arról, hogy az Átlátszó adatigénylése nyomán nyilvánosságra került, milyen támogatásokat osztott ki a Szerencsejáték Service Nonprofit Kft. Ez a Szerencsejáték Zrt. leányvállalata és egyetlen ténykedése, hogy menedzseli az anyacég szponzorációit és támogatásait.

Állandó nyertes már évek óta a Szövetség a Nemzetért Alapítvány, amely az Orbán Viktor által 2002-ben életre hívott polgári körök fenntartásáért felelt. Konkrétan ez a szervezet állt a Polgárok Háza, illetve az Orbán Viktort és egykor Vona Gábort is soraiban tudó Szövetség a Nemzetért Polgári Kör mögött. Utóbbi szervezet ugyan már régen megszűnt, de a Polgárok Háza máig funkcionál, mint afféle fideszes művelődési ház. A fenntartó alapítvány kuratóriumi elnöke László Tamás, a XV. kerület volt polgármestere. Őt két egyéni körzetes vereség után váltotta le Orbán Viktor a választókerület éléről, de azért mégsem hagyta az út szélén. A Polgárok Háza ügyvezető igazgatója pedig Kubatov Gábor, Fidesz-alelnök és pártigazgató.

Kíváncsiak voltunk, mégis milyen feltételekkel jutott hozzá az alapítvány a hatvanmilliós szponzorációhoz? Az erről szóló megállapodást az állami cég ugyan nem adta ki, de betekintést engedett a szerződésbe. Ebből derült ki, mit is vár a szponzor a fideszes művháztól.

Kell készítenie 10 ezer darab, a Polgárok Háza programjait népszerűsítő szórólapot, amin szerepelnie kell a Szerencsejáték Zrt. logójának. Ezért 4 milliót számolhatnak el. Ki kell adniuk egy műsorfüzetet, 25 ezer példányban, amiben egyoldalas felületet kell biztosítaniuk, 6 millióért. 

Ezen kívül még negyven kiemelt rendezvényen, négy darab molinót kell kifüggeszteniük, amiért 4 milliót kapnak. Egy darab üdvözlő roll up-ért szintén négymilliót kérhetnek. Az a szponzornak 5 milliót ér, hogy az intézmény honlapján feltüntessék, mint főtámogatót. Szintén 5 milliót ér, hogy a Facebook-oldalon feltüntetik őket főszponzorként, illetve további 3 millióért kell a Facebookon 50 posztban, vagy sztoriban a támogatásukat megemlíteni. Figyelemre méltó viszont, hogy az intézmény Facebook-oldalát mindössze 3471-en követik és akad olyan posztjuk, amire egyáltalán nem érkezett kedvelés. Sőt, az utóbbi idők legtöbb, 25 like-ot kapott bejegyzése is egy Márai idézet volt. Aligha fognak tehát ebből a közegből tömegek lottózni rohanni.

Ráadásul a szerződés szerint 2021. május és 2022. február 28. közt kellene a főszponzorként feltüntetni a Szerencsejáték Zrt.-t a legnagyobb közösségi oldalon, de ennek, e cikk írásakor nincsen nyoma. Ahogy az 50 posztot se találtuk meg, de simán lehet, hogy ebbe beleszámítják a Békemeneteket szervező, Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány által szervezett Civil Akadémiákat is, amikről kikerülnek a lottós cég emblémáját is tartalmazó fotók a Facebookra. De a CÖKA-t szintén támogatja a lottós cég, így az ő eseményeiken a CÖKA szponzorációja miatt kell megjeleníteni a szponzor logóját és nevét. (Ők 40 milliót kaptak erre az évre.)

Elég népszerű lehet a Polgárok Háza hírlevele, mert az ebben való megjelenésért 7,5 milliót fizettek, és állítólag 8800 címre jutott el. De azért is 3,5 milliót adott a bőkezű támogató, hogy 40 meghívón szerepeljen a logója. Úgy tűnik ugyanakkor, hogy a YouTube-ban hisznek a legjobban, mert 25 kiemelt rendezvény közvetítésére 10 milliót szántak, illetve 50 egyperces ismeretterjesztő kisfilmért további 8 milliót fizettek. Vagyis a közvetítések darabonként 400 ezer, míg a kisfilmek 160 ezer forintba kerülnek. 

Elég borsos árak a nézettséghez képest, ami 0 és 16 ezer néző között mozog. A legnézettebb videójuk egy Soros Györgyről szóló könyv négy évvel ezelőtti bemutatója volt. 

A csatornát elnézve, az egyetlen élőben közvetített produkció május óta, a CÖKA Civil Akadémiája volt. Vagyis az állami szerencsejáték cég 10 millió forintot költ egy nettó pártpropaganda rendezvény élő közvetítésére. A Civil Akadémiáról annak kapcsán írtunk már, hogy a meghívóin szerepel a Magyar Fejlesztési Bank logója is. Mivel ez a pénzintézet is a CÖKA szponzora, méghozzá évi 25 millióval. Bár ennyi pénzért csupán öt meghívón szerepelt a bank emblémája.

(A Civil Akadémián az idén megfordult mások mellett Bayer Zsolt, Csizmadia László, a CÖF-CÖKA vezetője, Lomnici Zoltán szóvivő, illetve Kálomista Gábor, vagy a kormány kedvenc biztonságpolitikusa, Horváth József.)

Korábbi cikkünk az MFB-ről.