MSZP: reptérvásárlás helyett a vasúti közlekedést kellene fejleszteni!

HírKlikk 2023. szeptember 20. 10:45 2023. szept. 20. 10:45

Leromlott járműállomány, késések, hiányzó munkaerő – Varga László, az MSZP elnökhelyettese szerint a MÁV problémáinak nagy részét meg lehetne oldani a Budapest Airportra szánt 1500 milliárd forintból.

A Budapest Airport felvásárlásával és a MÁV problémáival kapcsolatban tartott szerdán sajtótájékoztatót Varga László, az MSZP elnökhelyettese. Sajtóhírek szerint a kormány mintegy 1536 milliárd forintért szeretné megvásárolni a Budapest Airportot; a szocialista politikus pedig elmondta, hogy mind a közlekedéssel foglalkozó szakemberek, mind a költségvetéssel foglalkozó közgazdászok jelezték, hogy irreális a kormány elképzelése.

Varga László szerint a Liszt Ferenc Repülőtér jó kezekben van most is, folyamatosan fejlődik, amely a kategóriájában, a 15-25 milliós utasforgalmat lebonyolító repülőterek közül a legnépszerűbb lett. A szocialista politikus hozzátette, hogy 2019 óta komoly fejlesztéseket tapasztal a reptéren, és úgy tudja, már léteznek tervek a 1-es Terminál újranyitására vagy a Ferihegy 3 megépítésére. „Ez a döntés okkal-joggal gondolható a szakértők részéről feleslegesnek, és nem az első kritika éri az ilyen típusú költéseket” – mondta Varga László. Emlékeztetett: nemrég telefonszolgáltatót vett a kormány 700 milliárdért. „Látszik jól, hogy van a költségvetésben pénz, csak nem feltétlenül az indokolt helyen költi el azt a kormány” – mondta az MSZP elnökhelyettese.

Varga László szerint a közlekedés másik ága, a vasút válságos állapotba ért. Emlékeztetett, hogy a nyáron személyi sérüléssel járó baleset történt, 10 mellékvonalat bezártak, leromlott a járműállomány, folyamatosak a késések. „Folyamatosan járműhiányra, személyzethiányra panaszkodnak az illetékesek. Érdemes volna megnézni, mit lehetne tenni a magyar vasúttal 1536 milliárd forintból, ha már a kormány szerint ennyi pénz rendelkezésre áll a reptér megvásárlására” – mondta a szocialista politikus.

Varga László szerint a járművásárlás kulcsterület a vasútnál. Nyáron is foglalkozott azzal, hogy a kormány sikeres közbeszerzést bonyolított le, 115 darab új villanymozdonyt vettek volna, de aztán ez nem valósult meg. „Ne felejtsük el, hogy itt vannak a V43-asok, amik több mint 60 évesek és még közlekednek, tehát itt nagyon-nagyon akut probléma van” – mondta az MSZP-s politikus, aki szerint a villanymozdonyok darabonkénti vételára nagyjából másfél milliárd forint lett volna, 115 darab esetében durván 180 milliárd forintnak megfelelő összegért. Levonta a következtetést, hogy a Budapest Airportra költött milliárdok töredékéből meg lehetett volna oldani a villanymozdonyokkal kapcsolatos problémákat, és a motorvonat-flottát is meg lehetett volna duplázni. Itt két, alacsony padlós típusról van szó, az egyikből 123, a másikból 40 darab közlekedik, az első típus 2,8 milliárd forintba kerül, így még 123-at venni belőle 344 milliárdos költséggel járna. A másik típusból újabb 40-et 236 milliárd forintért lehetne beszerezni. Összegzése szerint a Budapest Airport árának feléből a teljes vontatóállományt le lehetne cserélni. Varga László az összeg másik felét a vonalak felújítására költené, hiszen számos lassújel került fel a vonalakra és emiatt is rengeteg a késés. Az MSZP-s politikus szerint a reptérre költött összeg másik feléből ezeket a jeleket el lehetne tüntetni, felújítani az érintett pályaszakaszokat, ezzel felszámolva a késéseket. Ezzel létrejöhetne egy olyan pályahálózat, aminek jó az üzembiztonsága.

„Látszik tehát, hogy történelmi jelentőségű fejlesztés lehetne a magyar vasút életében abból az összegből, amelyet közlekedéspolitikai és gazdasági szakértők álláspontja szerint feleslegesen szeretne a kormány elkölteni” – mondta Varga László. Hangsúlyozta, hogy ebből az összegből meg lehetne oldani a magyar vasút problémáit. Az MSZP elnökhelyettese arra szólította fel a kormányt: gondolja újra az elképzeléseit és kezdjen bele végre a magyar vasút átfogó fejlesztésébe.



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom