Nem indít eljárást a Médiatanács a Bayer-show-ban történtek miatt

HírKlikk 2020. június 18. 04:30 2020. jún. 18. 04:30

A Médiatanács egy méltóságsértést feltételező bejelentés alapján megvizsgálta a Hír TV-n futó Bayer-show április 26-ai adását. A testület megállapította, hogy a Szabó Tímea képviselőt bíráló műsorvezetői szavak nem mutatnak túl a magánérdek-sérelmen, így a közösség sérelmét is megvalósító, az emberi méltóság intézményes védelmében való hatósági fellépés nem indokolt – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága szerdán az MTI-vel.

A testület megállapította továbbá, hogy a nőkről elhangzott vélemény nem a női nem vagy a női országgyűlési képviselők ellen irányult, emberi méltóságukat nem kérdőjelezte meg, őket alacsonyabb rendűként nem tüntette fel sem a bejelentésben kifogásolt mondatokban, sem a műsorszám egészében, így a testület nem indít eljárást.

A székesfehérvári Táska Rádió szolgáltatóját negyvenezer forintra bírságolta a tanács, amiért egy vizsgált februári adáshéten szerződéses vállalásaihoz képest kevesebb szöveget, magyar zenét és a helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő műsort, valamint több ismétlést tett közzé. A szolgáltató ezen felül a törvényben előirt arányhoz képest kevesebb közszolgálati műsort sugárzott – írták.

A Szent István Rádió - Tokaj egy márciusi adáshéten eltért állandó megnevezésétől, kevesebb magyar zenét és hírt, továbbá több ismétlést tett közzé szerződéses vállalásaihoz képest. A Médiatanács a szolgáltatónak a rendkívüli helyzetről írt indokló nyilatkozatát elfogadva, méltányosan ítélte meg a helyzetet, a pénzbírságot mellőzte, de felszólította a rádió szolgáltatóját a jogszerű magatartásra, továbbá arra, hogy a jövőben tartózkodjon a jogsértésektől.

Kitértek arra is, hogy a koronavírus-járvány miatt a televíziós hirdetési piac átalakulását 2020 májusában vizsgáló, a Médiatanács által elfogadott NMHH-tanulmány szerint 2019-cel összevetve továbbra is csökkenő tendencia mutatható ki, a márciust és áprilist elemző tanulmányokhoz hasonlóan.

Idén májusban 23 ezer és 25 ezer, míg 2019 ugyanezen időszakában 38 ezer és 41 ezer közötti volt a napi reklámszpotok gyakorisága. A vizsgált időszakban új reklámfilmekből is kevesebb jelent meg: harmadával csökkent a számuk 2019 ugyanezen hónapjához képest (332, szemben az 546-al).

A testület által elfogadott átfogó közvélemény-kutatás szerint 2019 végén a fiatalok (15-24 évesek) kilencven százaléka fogyasztott online videotartalmakat.

A teljes vizsgált korosztály – 15-69 évesek – 67 százaléka néz online videót valamilyen digitális eszközön, PC-n, laptopon, tableten vagy mobilon. 65 százalékuk otthon videózik, 45 százalékuk máshol is, például utazás közben.

Ilyen eszközöket elsősorban a fiatalok használnak, és tőlük gyűrűzik át a technológia az idősebb korosztályokhoz – derült ki.

Bár az online tévézéssel szemben, a hagyományos egyelőre még mindig előnyt élvez, fokozatosan terjed a különböző streamingplatformok használata. Ezek egyrészt a tévécsatornák webes verziói, mint az RTL Most – amit a megkérdezettek 13 százaléka használ – vagy a TV2 online oldala (9 százalék), másrészt a külföldi streamingszolgáltatások, például az HBO GO (5 százalék) és a Netflix (4 százalék) -–áll a közleményben.

Forrás: MTI