Nyert a Ryanair a Fogyasztóvédelmi Hivatal ellen
736 ezer eurós bírság volt a tét.
A Fővárosi Törvényszék jogosan semmisítette meg Ryanair légitársaságra még tavaly augusztusban kiszabott 736 ezer eurós bírságot – mondta ki a Kúria. Így a társaság jogerősen is megnyerte a Fogyasztóvédelmi Hivatal elleni perét.
A Kúria döntése szerint, mivel a Ryanair az ÁSZF szerint járt el, amikor a rá kiszabott extraprofitadót az utasokra terhelte, ezért nem valósult meg a fogyasztók megtévesztése, ahogy azt a fogyasztóvédelem állította. A Kúria ezzel egy hosszú vita végére pontot tett.
2022-ben vezette be a kormány az „extraprofitadót”, amit a Ryanair egyenesen rablásnak nevezett, amikor a légitársaságok a koronavírus járvány miatt egyébként is veszteségesen működtek. A légitársaság 10 eurós különadót terhelt az utasokra, amelyet követően a fogyasztóvédelem 736 ezer eurós (nagyjából 300 millió forintos) büntetést szabott ki rá – írta meg a Telex.
A Ryanair jogi úton támadta meg a bírságot, és alkotmányjogi panaszt is benyújtott – ezt a panaszt 2023-ban utasította el az Alkotmánybíróság.
2023 nyarán a Fővárosi Törvényszék megsemmisítette a fogyasztóvédelem határozatát, de a kormányhivatal fellebbezett, így került a Kúriához az ügy.
A fővárosi kormányhivatal fogyasztóvédelmi főosztálya később azt nyilatkozta, hogy nem a különadó áthárítása miatt büntette meg a fogyasztóvédelem a Ryanairt, hanem azért, mert a légitársaság azt állította saját magáról, hogy ő az új különadó alanya. Ebben az Alkotmánybíróság igazat is adott a társaságnak.
A fellebbezésben a fogyasztóvédelem megpróbált azzal is érvelni, hogy nem kaptak elég időt, hogy tanulmányozzák az AB határozatát, és az emiatt benyújtott kérelmük ellenére, nem halasztották a tárgyalást. Ám ezt a panaszt a Kúria szintén elutasította a mostani döntés szerint.
A kormány azóta az extraprofitadót átkeresztelte „környezetvédelmi adóvá” az adó árát a Ryanair még mindig fenntartja a jegyáraiban.