Orbán az ukrán tranzitdíj ügyében is hülyíti a közvéleményt
Nem mondott igazat Orbán Viktor, amikor arról beszélt, Magyarországnak 48 milliárd forint többletet jelent, hogy Ukrajna megemelte a kőolajvezeték tranzitdíját. Ez ugyanis kizárólag a magánvállalat MOL nyereségét érinti, amiben ugyan van állami tulajdonú részvény is, de abból nem a magyar állam polgárai részesülnek, hanem azok az alapítványok, amelyekbe kimentették az állami vagyont – fejtegette portálunknak Holoda Attila. Az energiaipari szakértő emlékeztetett rá, hogy a tranzitdíjak egyébként sem jelennek meg közvetlenül az üzemanyagárban, s közvetetten is csak literenként egy-két forinttal emelik azt. „Ha Orbán olyan nagyon segíteni akarna a magyar autósoknak, vagy ahogy szeretik hangoztatni, a családoknak, akkor csökkenthetné vagy teljesen el is törölhetné az üzemanyagok áfáját” – mondta.
Magyarországnak 48 milliárd forintnyi többletet jelent, hogy az ukránok három és félszeresére emelték a kőolajvezeték tranzitdíját – jelentette ki péntek reggeli, szokásos Kossuth rádiós „interjújában” Orbán Viktor. Kifejtette: a benzinhez szükséges olaj Oroszországból Ukrajnán keresztül érkezik és Magyarországnak fizetnie kell a cső használatáért, ezt a díjat azonban az ukránok „egyik napról a másikra” megemelték, mégpedig három és félszeresére, ami szerinte meglöki a benzin árát és fél százalékkal növeli az inflációt.
Látszik, hogy a következő időszakban ez a téma a kormányzati kommunikáció előterébe kerül: Gulyás Gergely a szerdai kormányinfón is érintette, csütörtökön pedig a MOL kormánymédia-portfolióba tartozó Világgazdaságnak már panaszkodott, hogy a Barátság csővezetéken majdnem háromszoros drágulás ment végbe másfél év alatt. Mint a ma már csak digitálisan megjelenő lapban olvasható: Ukrajna júniustól tonnánként 17, augusztustól már 21 eurót számít fel tranzitdíjént; előtte ez 13,6 euró volt, a háború előtt pedig mindössze 9. Tehát csak a Barátság csővezetéken háromszoros drágulás ment végbe másfél év alatt.
Hol van az igazság? Holoda Attilát kérdeztük.
„Ez nem igaz, a 48 milliárd forint a MOL nyereségét érinti, az pedig nem állami cég, hanem magánvállalat – van ugyan benne magyar állami tulajdonrész is, de abból nem a magyar állam polgárai részesülnek, hanem azok az alapítványok, amelyekbe kimentették az állami vagyont, átpakolva oda a MOL részvényeket” – szögezte le. A tranzitdíjemelés tehát kizárólag a MOL-t érinti, nem pedig a magyar államot. Az energiaipari szakértő szerint Gulyás Gergely és Orbán Viktor egyszerűen megpróbálja kihasználni a magyar emberek alultájékozottságát.
Arról már nem is szólva, hogy a tranzitdíjak nem is jelennek meg közvetlenül az üzemanyagárban, csak a MOL nyereségét csökkentik. Ha nem így lenne, s megjelenne, akkor ennek akkor is érvényesülnie kellett volna egy alacsonyabb árban, amikor 25-30 dollárral olcsóbban vette az olajipari társaság az uráli olajat, mint a brentit. Akkor pedig még a 480 forintos ársapkás árnál is olcsóbban kellett volna adnia az üzemanyagot, ám a Mol akkor azt mondta – ami egyébiránt igaz is –, hogy az üzemanyagok árképzése nem így történik – emlékeztetett Holoda. Mint felvázolta: a bolognai árjegyzés árazza be mind a benzin, mind a dízel árát, s a világpiaci árnál sokkal inkább az számít, hogy milyen finomítói kapacitás áll rendelkezésre.
Benne van ugyan az árban a tranzitdíj is, de csupán elenyésző mértékben – derült ki a szavaiból. Ha elkezdünk osztani-szorozni, akkor literenként egy-két forintnyi hatás számolható csak ki – mutatott rá, hozzátéve: „kizárt, hogy Orbán ezt ne tudná, ezért azután megállapítható, hogy teljesen tudatosan vezeti félre a közvéleményt”.
Ami közvetlenül jelentkezik az üzemanyagok árában, az annak az áfa-tartalma – mondta. Nem véletlen, hogy amikor beköszöntött az energiaválságos időszak, akkor más országok az adórátákhoz nyúltak, Máltán például teljesen eltörölték az üzemanyagok áfáját. Nálunk meg van a kiskereskedelmi és a nagykereskedelmi ár, amit érdekes módon mindig úgy állapítanak meg, hogy kedvezzen a MOL-nak – jegyezte meg.
És ne feledkezzünk meg arról a hungarikumról, hogy az üzemanyagok jövedéki adójára is rájön az általános fogalmi adó, azaz az adót is tovább adóztatják – mutatott rá. „Ha Orbán olyan nagyon segíteni akarna a magyar autósoknak, vagy ahogy szeretik hangoztatni, a családoknak, akkor csökkenthetné vagy teljesen el is törölhetné az üzemanyagok áfáját” – mondta, hozzátéve: még így is nagy haszna lenne a MOL-nak, amit persze az állam le akar fölözni. „Ugyanis a kormány tódozgatni-fódozgatni akarja a költségvetési lyukakat – erről szól ez az egész, így azután a terhet rásuhintják az autósokra” – állapította meg.
Előszeretettel hivatkoznak arra – a MOL is azt teszi –, hogy az ukránok által kivetett tranzitdíjak magasabbak, mint általában az ilyen tarifák, „de, ha nem vagyunk jóban az ukránokkal, akkor nyilván egy idő után ők sem fognak nekünk kedvezni, s akkora díjat állapítanak meg, amekkorát ők gondolnak” – mondta, megjegyezve: az ukránok sem hülyék, pontosan látják, hogy a MOL mennyivel olcsóbban vette az orosz kőolajat, miközben nemzetközi jegyzés alapján értékesítette az üzemanyagot. Merthogy a MOL óriási nyeresége nem a véletlennek köszönhető.
Ez egyébként nem más, mint annak igazolása, hogy a kormány egyszerűen képtelen jól működtetni a gazdaságot – szögezte le Holoda Attila. Aki szerint ennek egyik lecsapódása, hogy az első kilenc hónapban már teljesült az egész évre tervezett költségvetési hiány. „Mindeközben pedig megállás nélkül megy az emberek hülyítése” – tette hozzá.