Orbán és a Fidesz hazudott a ferihegyi repülőtérről is

2019. április 24. 09:53

A főpolgármesteri kampány központi eleme lett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalomnövekedéséből adódó környezeti terhelés.

A 168 Óra egy terjedelmes tényfeltáró cikkben ment utána, hogy mi is a helyzet Ferihegy körül. A fővárosi légikikötő rendszerváltás utáni történetét bemutató írásból kiderül, hogy a repülőtér részvényeinek 75 százalékát 2005. december 18-án 465,5 milliárd forintért értékesítette a Gyurcsány-kormány.

Az akkor még ellenzékben lévő Fidesz az első perctől támadta a repülőtér privatizációját. „Ha egyszázaléknyi esély kínálkozik a reptér visszaszerzésére, kezdeményezni fogjuk a visszavételt” – jelentette ki Orbán Viktor (Heti Válasz, 2006. február. 23.). A 2010-es kampányban azt ígérték, ha győz a Fidesz, ezt a privatizációt is kivizsgálják, de hamar kiderült, hogy ez is hazugság, a vizsgálat elmaradt, sőt 2011-ben a Fidesz-kormány eladta a maradék 25 százalékos részvénycsomagot is, hogy ezáltal végképp megszűnjön az állami befolyás a repülőtér felett.

A privatizáció előtt, 2005 nyarán bejelentették: a felújított, műemléki Ferihegy 1-es terminál lesz a fapadosoké. Az új tulajdonosok viszont bezárták az 1-es terminált, télen hideg, nyáron pedig meleg fémhangárokban várakoztatják a fapadosokra becsekkoló utasokat.

A hangárban 130 utasra két, négyszemélyes pad jut, ezért jobb híján a betonra lehet leülni, miközben keveredik a kerozin és az izzadság szaga. Illemhely nincs, a felnőttek kibírják a repülőig, a gyerekeket viszont az élelmesebb szülők üdítősflakonba vizeltetik.

A forgalom az elmúlt tíz évben az ötszörösére emelkedett: jelenleg évi 15 milliós, amit a jelenlegi infrastruktúra képtelen kiszolgálni.

A 2005-ös privatizációs szerződés egyik sarkalatos pontja az volt, hogy az állam garantálja: 100 kilométeres körzetben nem hoz létre utasszállító gépek fogadására alkalmas repülőteret. Ennek ellenére dobta be Tarlós István, hogy nem tartja kizártnak a fapados és teherszállító gépek egy új, Budapest-környéki repülőtérre való átirányítását.

A kormánypárti orgánumok erre kész tényként közölték, hogy Kecskemét lehet a fapadosok reptere, hiszen a Modern városok program keretében megkezdődött a katonai légibázis kettős hasznosításának tervezése. Csakhogy itt legfeljebb a Mercedes gyár, valamint a beszállítói kör üzleti célú járatai landolhatnak majd a vadászgépek mellett.

Forrás: Hírklikk