Parlamenti vita az igazságügyi tárgyú törvények módosításáról
Az igazságügyi tárgyú törvények módosításának megvitatásával folytatta munkáját délután az Országgyűlés.
Az igazságügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitájában Répássy Róbert, az igazságügyi tárca parlamenti államtitkára azt hangsúlyozta: a cél a joggyakorlati tapasztalatok alkalmazásának elősegítése, támogatva a szabályozási keretek változó viszonyokhoz igazítását.
A javasolt módosítás elemei között említette, hogy a jövőben nemcsak az országos kamara, hanem az igazságügyi tárca is adhat ki közjegyzői nyelvi jogosítványt, ugyanakkor egyszerűbbé válik az okiratszerkesztési eljárás, valamint – az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény átalakítása révén – egyes közjegyzői nem peres eljárások menete. Hozzátette, emiatt viszont szükséges a személyazonosítási jelekkel kapcsolatos szabályok módosítása.
Az államtitkár jelezte: a módosítás változtat a bírósági végrehajtásról szóló törvényen is, javítva a jogrendszeren belüli összhangot, csökkentve az adminisztrációs terheket, emellett pontosítja az ingóságok árverésének szabályait.
Répássy Róbert arról is szólt: segíti a végrehajtók munkájának ellenőrzését, hogy a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága adatot igényelhet a végrehajtói kartól az éves beszámolók ellenőrzése során annak érdekében, hogy meggyőződhessen a szakmai beszámoló valóságtartalmáról, hitelességéről, teljes körű voltáról.
Kitért arra is: mivel jelentősen nőttek az Országos Bírói Tanács feladatai, munkaterhei, egy másik módosítás rendelkezik a testület elnökének és elnökhelyettesének mentesítéséről a bírói munka alól, valamint számukra budapesti lakhatást tesz lehetővé, ha ilyennel nem rendelkeznek.
Az államtitkár jelezte: a polgári perrendtartásról szóló törvény módosításával a perfelvételi szakban is rögzíthető a peranyag, kiterjesztve a folyamatos kép- és hangfelvétellel történő eljárás lehetőségét erre az ügyszakra is. A módosítás elfogadása esetén nagyobb teret biztosítanak a távtárgyalásra, megteremtve annak lehetőségét a polgári perekben is a büntetőeljárások pozitív tapasztalatai alapján.
Répássy Róbert elmondta: egy másik módosítás eredményeként lezárt ügyek bírósági, ügyészségi anyagait ismerheti meg az igazságügyi tárca vezetője. A szabályozás lényeges elemeként említette, hogy csak jogorvoslattal nem támadható, jogerős, illetve végleges döntéssel lezárt ügyek iratai kerülhetnek ebbe a körbe, anonimizált, így nem azonosítható formában.
Fidesz: a jogalkalmazást segíti a javaslat
Nagy Csaba (Fidesz) elmondta, a törvénymódosítások által hasznosulnak a joggyakorlat tapasztalatai, valamint a törvények illeszkedni fognak a változó társadalmi, szervezeti és technikai viszonyokhoz.
Frakciója támogatásáról biztosítva az előterjesztést kiemelte a közjegyzőkre, a végrehajtókra vonatkozó módosításokat.
Elmondta, bővül a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hatásköre az ágazati és a gyorsított ágazati vizsgálat eredményeként megállapított versenytorzulás kiküszöbölése érdekében. Hozzátette: preventív célból is bővül a hivatal hatásköre. Kifejtette, ha olyan piaci helyzet áll elő, amely hatósági beavatkozást igényel, a GVH az érintett ágazatban működő vállalkozást alapvető jelentőségűvé minősítheti és kötelezettségeket szabhat ki rá.
Közölte, új nem peres eljárás is lesz: a közjegyző a kormányhivatalokkal azonosan jogosult lesz az előtte személyesen megjelent, elektronikus aláírást nem használó fél helyett hitelesíteni az ingatlan-nyilvántartásban tehető jognyilatkozatokat.
DK: mereven elutasítjuk a javaslatot
Sebián-Petrovszki László (DK) elmondta, frakciója mereven elutasítja a törvényjavaslatot. Ezt két jelentősebb és több kisebb problémával indokolta. Az ellenzéki politikus szerint nem jelent előrelépést, hanem a rendszer romlását jelenti, hogy a jövőben kevesebb szakmai tapasztalattal rendelkező eseti szakértőket is ki lehet majd rendelni.
A végrehajtókra vonatkozó módosításokról azt mondta, a rendszer úgy rohad, ahogy van, a nulláról kellene újraépíteni, a DK azt javasolja, hogy újra államosítsák a végrehajtást.
A jelentősebb problémák között említette, hogy az igazságügyi miniszter szinte minden korlátozás nélkül betekinthet ügyészségi és bírósági iratokba. A kegyelmi botrány bemutatta, hogy ezek az eljárások hány sebből véreznek, de nem azért nyúlnak hozzá a szabályokhoz, hogy azt rendbe tegyék, hanem azért, hogy a miniszternek még szélesebb jogkörei legyenek – magyarázta. Hozzátette: mintha Orbán Viktor miniszterelnök komolyan vette volna Varga Judit volt igazságügyi miniszter vallomását a hangfelvételen, hogy Polt Péter legfőbb ügyész nem minden esetbe ura a helyzetnek.
Élesen bírálta a GVH jogköreinek bővítését az alapvető jelentőségű vállalkozásokkal kapcsolatban, kifogásolva, hogy semmilyen részletszabály nincs kidolgozva. Felhívta a figyelmet arra, hogy Lázár János miniszter a cementipar államnak történő átjátszásáról beszél és „kivont karddal" küzd a Spar ellen. Lehet, hogy ez a javaslat a következő lépéseket készíti elő – vélekedett.
A KDNP egyetért a módosításokkal
Vejkey Imre (KDNP) elmondta, frakciója egyetért a módosításokkal. A gyakorlat és a szakmai jelzésekkel indokolta a végrehajtókkal kapcsolatos törvénymódosításokat.
Beszélt arról a változtatásról is, hogy a felek együttes döntése alapján a felolvasást a közjegyző mellőzheti.
Kitért a GVH jogköreinek bővülésére, a közjegyzői nem peres eljárások változására, valamint arra is, hogy az Országos Bírói Tanács elnöke és elnökhelyettese megnövekedett feladatai miatt mentesül a tárgyalási kötelezettség alól.
Lehetővé válik az is, hogy a polgári eljárás valamennyi szakaszában folyamatosan kép- és hangfelvételt készítsenek – mondta.
Momentum: a kormány az 50-es éveket akarja visszaállítani
Gelencsér Ferenc, a Momentum egyik vezérszónoka szerint a kormány az 1950-es éveket akarja visszaállítani. Tudatosan megölik és ellehetetlenítik a hazai vállalkozói kedvet azzal, hogy kiszámíthatatlanná teszik a jogi és adózási környezetet.
Megjegyezte, a kata eltörlése alapvetően rengette meg a kisvállalkozók hitét, és most már nemcsak a kisvállalkozásokat, hanem a nagyokat is megpróbálják tönkretenni. Ez a javaslat is ebbe a trendbe illeszkedik.
A javaslattal a kormány azt akarja elérni, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kötelezhesse az alapvető vállalkozások tulajdonosait cégük eladására, és előírhassa, hogy kik ülhetnek ezen vállalatok vezető testületében.
De ki dönti el – tette fel a kérdést a képviselő –, hogy mi számít alapvető jelentőségű vállalatnak?
A javaslattal a kormány azt üzeni az embereknek, hogy ne vállalkozzanak, és ha túl ügyesek és valami maradandót hoztak létre, „rettegjenek, hogy bekopog valamelyik félkegyelmű NER-lovag", azzal, hogy megvenné a cégüket – fogalmazott Gelencsér Ferenc.
Momentum: a kormány újabb korbácsot készít az ügyészek megregulázására
Fekete-Győr András, a Momentum másik vezérszónoka a salátatörvény ügyészségre vonatkozó részéről azt mondta, Orbán Viktor komolyan vette Varga Judit korábbi igazságügyi miniszter „beismerő vallomását", miszerint Polt Péter nem minden estben képes a maffiakormány elvárásainak megfelelően befolyásolni a dolgokat az ügyészségen. A javaslat ezért lehetővé teszi, hogy az igazságügyi miniszter betekinthessen az ügyészségi iratokba.
A javaslat újabb korbácsot készít az ügyészek megregulázására, célja, hogy többé ne fordulhasson elő, hogy Polt Péter „nem ura a helyzetnek" – mondta.
A GVH jogkörének kibővítéséről szólva, kifogásolta, hogy nem világos, melyek az alapvető jelentőségű vállalatok, mit jelent az alapvető kötelességek elmulasztása és milyen esetben alkalmazhatók a szankciók.
Kiemelte: egyetlen üzletember sem szeretne olyan környezetben befektetni, ahol a kormány kényszer-feldarabolással fenyegetheti őket.
Jelezte, pártja nem bízik abban, hogy a versenyhivatal jogköreinek bővítését a kormány nem a Fidesztől még független vállalatok megszerzésére fogja használni, ezért nem támogatják a javaslatot.
MSZP: a javaslat törvényesített bűncselekmény
Harangozó Tamás, az MSZP vezérszónoka arról beszélt, a javaslat GVH-ra vonatkozó része szerint a versenyhivatal alapvető jelentőségű vállalkozásnak minősíthet piaci szereplőket, de hogy mi alapján, arra nincs kidolgozva tételes szabályozás a javaslatban. Vagyis bármi lehet alapvető jelentőségű vállalkozás, amit a GVH annak minősít – mondta.
Ezeket a cégeket a GVH üzleti titkok átadására kötelezheti, és ha úgy ítéli meg, hogy nem tudnak eleget tenni kötelességeiknek, tulajdonosukat kötelezheti a cég részben vagy egészében történő értékesítésére. Továbbá javasolhatja a cég vezető testületébe más vezető megválasztását vagy kinevezését, a tagsági részesedések más tulajdonába adását.
Értékelése szerint a javaslat nem más, mint „útonállás, törvényesített bűncselekmény".
„Ki hiszi el önöknek – tette fel a kérdést –, hogy a magyar nép jóléte érdekében próbálnak egy hivatal kezébe olyan eszközt adni, amellyel bármilyen céget el tudnak venni a tulajdonosától?".
Az ügyészséggel kapcsolatban azt mondta, azt akarják főszabállyá tenni, ami most a Varga Judit-botrány tárgya. A jogszabály-módosítás egy bűncselekmény főszabállyá tételéről szól – értékelt Harangozó Tamás.
Mi Hazánk: az ügyészségi határozatok legyenek nyilvánosak
Szabadi István, a Mi Hazánk vezérszónoka nehezményezte, hogy a javaslat a közjegyzőkről és a bírósági végrehajtókról szóló törvényeket is csak látszatintézkedésekkel módosítja.
A Mi Hazánk kötelező bizonyítási eljárást rendelne el a közjegyzői fizetési meghagyásoknál, az árverési szabályokat pedig teljesen átalakítaná, a módosítások ugyanis az adósoknak károsak – jelezte.
Pozitívan értékelte, hogy a javaslat szigorítja a végrehajtók beszámolási kötelezettségét, kevesellte azonban a végrehajtókra kiszabható pénzbírságot, összességében a végrehajtói tevékenység nonprofittá tételét és felügyeletükre egy új, független szerv létrehozását követelve.
Kiemelte, a javaslattal a kormány átírja a versenyjogi szabályokat is, álláspontja szerint túl széles jogkört adva a GVH-nak: különösen a tulajdonjog korlátozása okoz problémát – vetette fel.
Nehezményezte azt is, hogy a kormány a külföldi tulajdonú kiskereskedelmi cégekkel „kiszorítósdit" játszik, a sajtóban megjelent hírek alapján ráadásul a miniszterelnök személyesen kért bevásárlási lehetőséget egy családtagjának a Sparba – közölte.
A javaslat szerint az igazságügyi miniszter hozzáférést kaphatna a bírósági és ügyészségi határozatokhoz, amivel álláspontja szerint sérülhet a hatalmi ágak szétválasztása.
A módosításra minden bizonnyal Magyar Péter hangfelvétele miatt kerülhet sor – vélekedett, azt javasolva, hogy a bírósági ítéletekhez hasonlóan, az ügyészségi határozatok is legyenek nyilvánosak, anonim formában.
Párbeszéd: a javaslat célja a Fidesz hatalmának bebetonozása és zsebének kitömése
Tordai Bence, a Párbeszéd vezérszónoka hangsúlyozta: a Fidesz eddigi legnagyobb válságát éli, „maffiakormányzásuk" célja egyedül a hatalom bebiztosítása és Magyarország kirablása. Több millió ember várja a Fidesz-kormány távozását, több százezren követelik az utcán annak lemondását, erre jön „csattanós válaszként" a Fidesztől a mostani törvényjavaslat – emelte ki.
Hozzátette: a kormány számára problémát okoz, hogy – mint Varga Judit volt igazságügyi miniszter elismerte – Polt Péter főügyész nem uralja teljesen az ügyészséget. Erre a válaszuk az, hogy „Rogán Antal emberének", Tuzson Bence igazságügyi miniszternek olyan elképesztő jogköröket biztosítanának, hogy bekéretheti magához egy-egy ügy összes iratát – jegyezte meg, azt gyanítva, hogy azokból így adatokat húzhatnának ki.
Az igazságszolgáltatás a törvényhozó és a végrehajtó hatalomtól független hatalmi ág kellene legyen, ezt akarják most megváltoztatni – hangsúlyozta.
Nehezményezte azt is, hogy a „maffiakormányzás" másik aspektusa „saját zsebének kitömése". Elmondása szerint a vállalkozók eddig sem tudhatták biztonságban cégeiket, ha azokat az „Orbán-rezsim emberei" kiszemelték.
Ezt eddig „fű alatt" próbálták intézni, most törvényt hoznak arról, hogy a GVH rákényszeríthesse arra a vállalkozásokat, hogy tulajdonosaik eladják azokat vagy a Fidesznek tetsző vezetőt nevezzenek ki – figyelmeztetett.
Tordai Bence „lex Sparnak" nevezte a módosítást, azt gyanítva: annak oka, hogy Tiborcz István nem tudta politikai nyomásgyakorlással felvásárolni a kiskereskedelmi láncot. Úgy vélte, ezzel igazolják azokat a kritikákat, hogy nincs meg az alapvető jogbiztonság, emiatt pedig a nyugati befektetők már nem mernek Magyarországra jönni.
Zárszó
Répássy Róbert, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára zárszavában azt mondta: az ellenzék összeesküvés-elméleteket gyárt, „gólemeket gyúr", amiket úgy fest a falra, mint az ördögöt, majd elkezd harcolni velük. Ebben nem zavarják őket a tények, és az sem, hogy miről szól a törvényjavaslat – tette hozzá.
Utalt arra, hogy az előtte felszólaló Tordai Bence az igazságügyi miniszer iratmegismerésére vonatkozó szabályozásából pont a lényeget hagyta ki, azt hogy csak lezárt ügyekben tekinthet be anonimizált határozatokba, amelyekben már nincsen helye jogorvoslatnak.
Ezeket akár közzé is tehetnék az igazságszolgáltatási szervek, mint ahogy a bíróság is közzé szokott tenni anonimizált határozatokat – jelezte.
Répássy Róbert hangsúlyozta: az igazságügyi miniszter egyetlen módon tudja befolyásolni azt, hogy mi történik az igazságszolgáltatásban: jogalkotási kezdeményezéssel.
Napirend után
Bencze János (Jobbik) napirend utáni felszólalásában a Független Kisgazdapárt sorsáról beszélt.
Az ülést vezető Latorcai János az ülésnapot bezárta, és bejelentette, hogy parlament várhatóan szerda délelőtt 10 óra 30 perctől folytatja munkáját.