Pilz Olivér: a státusztörvénynek nem is szabadna az Országgyűlés elé kerülnie

Millei Ilona 2023. március 23. 14:15 2023. márc. 23. 14:15

A múlt héten a veszprémi Lovassy László Gimnázium tanárainak 75 százaléka követelte, hogy a pedagógusokat hátrányosan érintő törvénytervezetet ne tárgyalják a Parlamentben. A héten a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai adtak ki egy a veszprémi tanárokat támogató nyilatkozatot. Vajon, ha minden gimnázium részt venne ebben az ellenállásban, annak lenne hatása? Pilz Olivér, a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanára és a Tanítanék Mozgalom társalapítója szerint nem a pedagógusoktól kellene várni a megváltást, ebbe az ügybe mindenkinek bele kellene állnia.

Most a gimnáziumok fognak sorban megszólalni, a pedagógusok után következik a gimnáziumok ellenállása? 

Azt nem tudom, mi fog következni, nem én egyedül, hanem a tantestületemből több kollégámmal is úgy gondoltuk, hogy a Lovassy László Gimnázium megszólalása nagyon pozitív volt. Talán ők még nem is voltak annyira rivaldafényben. Úgy gondoljuk, hogy teljesen igazuk van, nemhogy el kellene gondolkodni, hogy mit módosítsanak a státusztörvényen, de nem is volna szabad az Országgyűlés elé kerülnie. Azt meg kellene előznie egy tényleges vitának, nem eligazításnak, és nem „online küldd be a kérdésed, és kit érdekel” meg hasonló módszereknek, hanem egy olyan vitának, aminek tényleg van értelme.

Ugye emlékszik rá, hogy a Miskolci Herman Ottó Gimnázium nevelőtestülete 2015. november 27-én nyílt levelet juttatott el az illetékes oktatásirányítóknak, de nem kaptak választ. Így levelüket 2016 elején nyilvánosságra hozták. A levél akkor hatalmasat robbant a bénultságba süppedt oktatás világában… 

Hogyne emlékeznék. Több mint tízezer ember, és száz gimnázium csatlakozott hozzá támogatóként, ha jól emlékszem… 

És létrejött a Tanítanék Mozgalom. Akkor mi lett ennek a következménye?

Semmi. 

Ha most minden gimnázium csatlakozna a veszprémiek nyílt leveléhez, akkor ön szerint az hatna?

Jó lenne, ha nem csak gimnáziumok, hanem óvodáktól kezdve a szakképzésen át mindenki megszólalna. Igazából azt látjuk, hogy most azért nagyobb a társadalmi támogatottság, mint akkor volt, hátha valamit el lehetne érni…

Ha nem?

Akkor megjósolható, hogy még többen elhagyják a pályát, és még kevesebben fognak elhelyezkedni pedagógusként. Az pedig katasztrófához vezet, amit éppen most terveznek. Erről a törvénytervezetről lerí, hogy bosszúállás, és nem az a célja, hogy javuljon az oktatás színvonala. 

Hát, így szokták, „meghosszabbítják Bicskéig”…

Csakhogy ezt a gyerekeinkkel csinálják, és csak az a kérdés, hogy meddig hagyjuk. És itt nem csak a pedagógusokról van szó, hanem arról, hogy össz-társadalmilag meddig hagyjuk. Nem a pedagógusoktól kellene várni a megváltást, ebbe az ügybe mindenkinek bele kellene állnia.

A veszprémi elit gimnázium tanárai azt követelik, legyen végre párbeszéd

A veszprémi Lovassy László Gimnázium az 56 fős nevelőtestületéből 43-an aláírásukkal támogatták a közösség figyelmeztető közleményét, amelyben elfogadhatatlannak tartják Magyarország jelenlegi törvényalkotási folyamatait, amik a pedagógustársadalmat és a diákokat is hátrányosan fogják érinteni.

Azt írták: „egy éve próbáljuk – igen szűkre szabott lehetőségek mellett – elérni, hogy a döntéshozók hallják meg a hangunkat, figyelembe vegyék észrevételeinket, és érdemi párbeszédet folytassanak számunkra is hiteles szakmai szervezetekkel és a pedagógus-szakszervezetek képviselőivel. Méltatlan és elfogadhatatlan számunkra, ahogyan esetünkben a sztrájktörvényt megváltoztatták. Gyakorlatilag lehetetlenné tették, hogy – ha már egyéb lehetőségeink sincsenek – érdemi módon tudjuk képviselni érdekeinket, kifejezni elégedetlenségünket.

A veszélyhelyzetre hivatkozással, a javaslat társadalmasítása nélkül folyamatosan fosztanak meg minket szerzett jogainktól, fontos lehetőségektől. Mindazoktól a vívmányoktól, kedvezményektől, amelyekért a pedagógustársadalom jelentős része évtizedek óta keményen, céltudatosan dolgozott.”

Felhívták a figyelmet a törvényhozás elé kerülő törvénymódosításra, amelynek széles körű szakmai egyeztetése elmaradt. „A kérdőíves közvélemény-kutatás nem helyettesítheti azokat a demokratikus egyeztetési formákat, amelyeket kötelezően biztosítani kellene az ilyen súlyú, az érdekeinket jelentősen sértő, a lehetőségeinket végletesen korlátozó döntések eltervezésekor, nyilvánosságra hozatalakor”. Hozzáteszik, miközben a tanítványaik érdekeire hivatkozik a döntéshozó, valójában olyan döntéseket készít elő, amelyekkel a közoktatás minőségének jelentős mértékű romlását idézi elő. „Követeljük, hogy a pedagógustársadalom számára is elfogadott szakmai szervezetekkel, szakszervezetekkel történjenek meg érdemi módon az egyeztetések, legyen végre párbeszéd! Követeljük, hogy széles körű, a rászánt időben és módszertanában is megfelelő léptékű társadalmi egyeztetés nélkül a jelenleg hozzánk eljuttatott törvénymódosító javaslatok ne kerüljenek a törvényalkotók elé!” 

A miskolci támogató nyilatkozat teljes szövege:

„Mi, a Miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai támogató egyetértésünket fejezzük ki a veszprémi Lovassy László Gimnáziumban dolgozó kollégáinkkal, akik 2023. 03. 16-án közleményt adtak ki a közoktatást (is) érintő elfogadhatatlan törvényalkotási folyamatról, az érdemi és hiteles szereplőkkel zajló szakmai párbeszéd hiányáról, a pedagógusszakma véleményének folyamatos figyelmen kívül hagyásáról, sztrájkunk érdekérvényesítő képességének elvételéről, szerzett jogaink fokozatos visszavételéről és arról, hogy az oktatásirányítás visszaél a diákjainkért érzett felelősségtudatunkkal. Hét évvel ezelőtt megjelent nyílt levelünk óta sajnos semmiféle koncepcionális, a közoktatás színvonalának javulását eredményező változtatás nem történt, s a most megjelent jogszabálytervezetek sem tartalmaznak semmi előre mutatót – inkább értelmezhető megfélemlítésként, a kritikákat megfogalmazó pedagógustársadalmon való bosszúállásként.

Ezért mi is követeljük az alapos, széles körű, demokratikus normáknak megfelelő szakmai és társadalmi egyeztetést, oktatási reformot előkészítő párbeszéd azonnali megkezdését és a törvénytervezetek visszavonását! Kérjük minden kollégánkat, minden oktatási-nevelési intézmény pedagógusközösségét – fenntartótól függetlenül –, hogy álljon ki szakmánk becsülete és a Lovassy László Gimnázium közleményében megfogalmazott követelések mellett!”