Pulai: a kormány mostani kommunikációja nem egy sikertörténet

Budai Balázs 2021. április 13. 16:42 2021. ápr. 13. 16:42

A Publicus Intézet ügyvezetője, politikai elemzője szerint a Fidesz azért kezdte el hangoztatni azt, hogy az ellenzék oltásellenes, mert nem talált jobb fogást az összefogáson, viszont nem sikerült meggyőzniük erről a választókat – köszönhetően az ellenzék politikájának. Pulai András azonban úgy látja, hogy a sikertelenség nem azt jeleni, hogy a kormány le fog állni a kampánnyal.

– Mikor és miért kezdett bele a kormány az ellenzék oltásellenességéről szóló kampányába?

– Az elmúlt hetekben, hónapokban folyamatosan építette fel a Fidesz ezt a kommunikációt. Feltehetőleg különböző kutatások és felmérések azt mutatták meg, hogy azzal lehet a legnagyobb politikai kárt okozni az ellenzéknek, ha egy oltásellenes politikai keretbe kényszerítik bele.

– Annak köszönhető ez a heves reakció a kormány részéről, hogy valós veszélyt jelent a Fidesz hatalmára az ellenzéki összefogás?

– Azt gondolom, hogy igen, a kiélezett politikai helyzet miatt alakult ez ki, bár a Fidesz ugyanilyen hevességgel kommunikál minden egyes alkalommal. Emlékezzünk vissza az elmúlt évekre, amikor nem volt ennyire kiélezett a helyzet, akkor is ugyanilyen vehemenciával kampányolt, például a Soros plakátok esetében – az sem egy visszafogott történet volt. Kétségtelen azonban, hogy a mostani helyzet még hevesebb kommunikációt kíván meg és tovább élesíti a kommunikációt, hogy a támadások célja ezúttal az ellenzék, illetve az ellenzék egyes szereplői, nem pedig egy külső szereplő, lásd Soros és Brüsszel, vagy a migránsok.

– A Publicus Intézet a Népszava megbízásából készített egy közvélemény-kutatást, amiből kiderül, hogy csak a megkérdezettek 27 százaléka szerint oltásellenes az ellenzék. Ez tekinthető kommunikációs kudarcnak a kormány részéről?

– Amikor az adatfelvétel készült, március vége felé, akkor már a Fidesz legalább másfél-két hónapja kommunikálta ezt az elképzelést. Innen nézve, azt gondolom, kijelenthető, hogy ez nem egy sikertörténet. A Fidesz azért általában sokkal hatékonyabban tud kommunikálni.

– Minek köszönhető ez az eredmény? Miért nem tudta meggyőzni a Fidesz a saját szavazóit sem teljesen?

– Az eredmény nem független attól, hogy az ellenzéki politikusok, illetve pártok egyértelműen oltásra szólítják fel a választókat és ők maguk is élen járnak ebben a történetben, tehát ha mehetnek oltakozni, akkor mennek is és erről a közösségi oldalukon és más sajtótermékekben egyértelműen és támogatóan megnyilatkoznak. Nyilvánvaló, hogy az ellenzék kommunikációja nem passzol a Fidesz által megalkotott képpel, ezért is sikertelen a Fidesz ezen típusú kommunikációja.

– Mire számíthatunk, tovább erősíti a kormány ezt a narratívát?

– Azt gondolom, hogy a kormány ezt addig fogja tolni, ameddig a kutatások nem mutatják, hogy másként is lehet támadni az ellenzéket. Jelen pillanatban nem nagyon látom, hogy milyen más téma merülhetne fel. A járvány és annak gazdasági és szociális hatásai uralják az emberek gondolkodását, így a politikai témaválasztásokat is. Ezek alapján, biztos vagyok abban, hogy ez még napirenden lesz, a Fidesz napirenden fogja tartani.