Támogatni kell a pedagógusokat, a tét a magyar jövő
Ki lelkesen, ki fanyalogva, ki a messzi távolból elutasítóan, ki tevőlegesen és nagyon is lelkesen szemléli, vagy vesz részt az oktatással kapcsolatos megmozdulásokban. Az elmúlt egy-két évben számos ilyen volt, ám ezek nem maguktól „teremtek”. Az akciók mögött egy elkötelezett pedagógusokból, diákokból, szülőkből és civilekből álló csoport sok száz, sok ezer órás munkája húzódik meg. Közülük néhánnyal ismertet meg kisfilmjében a TASZ. Ők azok, akik megmutatják, van lehetőség arra, hogy kiálljunk önmagunkért.
A Társaság a Szabadságjogokért Magyarország azon jogvédő civil szervezete, amelyik jelentős jogi segítséget nyújtott pedagógusoknak, diákoknak, vagy épp szülőknek, ha egy-egy tüntetés, akció, vagy egyszerű iskolai ügy miatt szükségük volt rá. A TASZ 1994-es megalakulása óta egy egyenlő, bátor és szabad országért dolgozik, s most elkészített egy kisfilmet, amelyben néhány olyan pedagógust, diákot, szülőt ismertetnek meg, akik ezeknek az akcióknak a hátterében állnak, az ő történeteikből mutat be néhányat. Mindegyik történet más, mégis mindegyik arról szól, hogy „van lehetőséged kiállni magadért”.
Zeller Judit, a TASZ magánszféraprojekt és senior jogi szakértője kérdésünkre elmondta, a kisfilm elkészítésével üzenni szerettek volna. Az volt a céljuk, hogy láttassák, milyen sokféle munka, milyen sokféle lehet a polgári aktivista tevékenység. Ez sokszor nem látványos, mert gyakran a háttérben történnek a dolgok. A kisfilmmel szeretnék a figyelmet a fokozatos építkezés fontosságára is ráirányítani. Szereplőik is kis lépésekkel haladnak: először a közvetlen környezetükhöz, barátaikhoz, munkatársaikhoz fordultak dilemmáikkal és ötleteikkel. Nem volt könnyű az első lépés megtétele, de még a sokadik lépésé sem.
Amikor egy akció vagy mozgalom eredményeit vesszük számba, könnyen eshetünk abba a hibába, hogy csak a számszerűsíthető dolgokra hagyatkozunk. Hányan sztrájkoltak, hányan mentek el tüntetni, hányan szavaztak és hány hírben jelent meg mindez. Van olyan helyzet, amikor a számok fontosak, de nem csak a könnyen számszerűsíthető eredményeket érdemes megvizsgálni. Egy mozgalom erejét a benne résztvevők és eszközeik sokszínűsége adja, mert így lehet igazán adaptív és ellenálló, így tud alkalmazkodni a környezet változásaihoz. A sikeres mozgalmak nemcsak változatos eszközöket használnak, hanem az egyes szereplők taktikái is eltérőek lehetnek, illetve változhatnak az idő múlásával. A sokféleség tehát inkább erőforrás, semmint gyengeség vagy leküzdendő probléma. A sokféleségben kell megtalálni azokat a víziókat és konkrét célokat, amelyekért mindenki közösen ki tud állni.
A változásért dolgozó csoportok működésének természetes része az is, hogy vannak csendesebb időszakok: időről-időre szükség van háttérmunkára, a hosszú távú célok meghatározására, és az ezek eléréséhez szükséges együttműködés fejlesztésére. Az ilyen időszakokban a tudatos polgárok feladata, hogy ott legyenek a változásért dolgozók mellett, amikor hívják őket, és kiálljanak azokért, akiket meg akar félemlíteni a hatalom.
Az oktatási mozgalomra is igaz mindez: olykor látványos, olykor nem, de az biztos, hogy fokozatosan fejlődik. A mozgalom sokszínű közössége, sokféle akciója lehetőséget ad arra, hogy a demokrácia a mindennapokban is megélhető élmény legyen. Ezt az élményt a magyar társadalomnak most kell megtanulnia. Persze az is világos, hogy még sok a teendő. De a mozgalomban, vagy akár csak az egyes akciókban való részvétel olyan élmény, amelyre később lehet építeni.
Zeller Judit szerint az is lényeges üzenet, hogy nagyon fontos a közösség, mert igen sok támogatást adhat. Vagyis érdemes azokat keresni, akikkel az ember hasonlóan gondolkodik, mert úgy mindig könnyebb.
A TASZ tavaly 4200 ügyben nyújtott jogsegélyt, jelenleg 170 ügyük van a bíróságon. Ezek egyike Pankotai Lilié, neki most lesznek majd a tárgyalásai. Védenek kirúgott tanárokat is, két másik tanárcsoportot, nem azt, amelyiknek csütörtökön volt a pere a Fővárosi Törvényszék Munkaügyi Kollégiumán. Ezen kívül a pedagógus szakszervezeteknek is nyújtanak jogi támogatást. A nagyon szűkített sztrájkszabályozást támadták meg először az Alkotmánybíróságon, ott sikertelenül, a közelmúltban pedig a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságához adtak be egy indítványt, annak még várják az eredményét.
A TASZ kisfilmjében megszólal Talyigás Anikó gimnáziumi tanár, a Pedagógus Egység egyik alapítója, Szilágyi Kitty óvodapedagógus, Mesterházy Panka, gimnáziumi tanuló, a szegedi Egységes Diákfront elnöke, Szabó Balázs Dániel, az élőláncok szervezője, Bosák Levente, a polgári engedetlenséget választó volt pécsi gimnáziumi tanár, intézményvezető-helyettes.
A videó itt tekinthető meg. Csak egy aláírt poszt róla: „ki kell állniuk saját magukért, nekünk meg támogatnunk pedagógusainkat. A tét a magyar jövő”.