Tarjányi: a jövőben kikapcsolt nyomkövetővel szállíthatják Orbánékat

NVZS 2021. szeptember 2. 07:34 2021. szept. 2. 07:34

Fel kell készülni arra, hogy ezentúl mindig ki fogják kapcsolni a nyomkövetőt a katonai repülőgépeken, amikor politikusokat szállítanak. Ez lesz a sajtó távoltartásának egyik védelmi eszköze – mondta portálunknak Tarjányi Péter, rámutatva: így, ha Orbán Viktor katonai géppel repked, akkor ezt is megteszik a mozgásának titokban tartása érdekében, elkerülendő akár az esetleges számonkérést is. Persze a lebukást teljesen nem lehet megakadályozni – most is kiderült Orbán és családja „turpissága”. Mint ahogy korábban Mészáros Lőrinc és Várkonyi Andrea dubaji, Maldív-szigeteki útja, vagy éppen Szijjártó Péter adriai hajókázása is bekerült a hírekbe.

Először az egy római kisvendéglőben békésen vacsorázgató Orbán Viktorról, feleségéről és fiáról a 444.hu egyik olvasója által készített fénykép, majd Hadházy Ákos robbantotta a bombát: „a miniszterelnöki családot római vakációra szállító ’honvédségi’ luxus jet a hazaúton minden jel szerint titokban leszállt a horvát tengerparton Zadarban. Az odaúton pedig szintén titokban Brac szigetén vehetett fel utasokat”. A 24.hu tovább göngyölítette a botrányt, Orbán kisbuszának szintén olvasói fényképekkel igazolt braci jelenlétéről és a gépről Zadarban leszállókról készült videóval bizonyítva az állítások valóságtartalmát. És végül az is kiderült, hogy „a HM gépe augusztus 26-án délben szállt fel Kecskemétről, hogy egy, a Balatont is érintő körrel Budapestre repüljön. A Liszt Ferenc Repülőtérről – vélhetőn Novák Katalinnal és a delegációval a fedélzetén – 16 órakor indult tovább, de nem egyenesen Rómába, hanem Horvátország felé vette az irányt. A gép Brac szigete előtt süllyedni kezdett, majd kikapcsolta a jeladót”.

Ezt akkor most hogyan? Megtehetik ezt? Legálisan kikapcsolhatják a nyomkövetőt? – kérdeztük Tarjányi Pétert. A biztonságpolitikai szakértő lehűtötte a kedélyeket, mondván, katonai repülőgépeken engedélyezett a nyomkövetők kikapcsolása, nem úgy, mint a polgári repülésben vagy hajózásban.

Úgy látszik, hogy Orbánnak, a vezetőknek, a kormányzati kommunikációnak elege lett abból, hogy a sajtó munkatársai az internet lehetőségeivel élve, nyomon követik és a nyilvánosság elé tárják az utazásaikkal kapcsolatos információkat – fejtette ki portálunknak Tarjányi, emlékeztetve arra, hogy a sajtó mind több munkatársa ismeri és használja a civil légiközlekedéshez és civil légifolyosóhoz kapcsolódó monitoring eszközöket, amelyekkel például a polgári repülés légifolyosóján mozgó katonai gépeket követhetik figyelemmel. Igaz, az elmúlt öt-hat évben nem elsősorban a katonai repülőgépek érdekelték a sajtót, hanem például Mészáros Lőrinc gépének a mozgása. Több ilyen témájú cikk is született.

Orbán is többször „lebukott” már

A sajtó az elmúlt években Orbánt is többször lebuktatta. Mint egy korábbi cikkében például az Átlátszó írta, „Magyarország miniszterelnöke számára 2018 a repülés éve volt. Utazott a Mészáros Lőrincék által használt osztrák magángéppel Vidi-meccsre, az OTP magánrepülőjével Berlinbe, a Magyar Honvédség csapatszállítóival számos helyre, és egy titokban vásárolt honvédségi business jettel szilveszterkor Brazíliába. Orbán Viktor gyakori repülőútjainak költségeit következetesen titkolják: a hivatalos állami látogatások esetében nem közlik, hogy ezek mennyibe kerülnek a magyar adófizetőknek, a meccsnézős magánutakról pedig csak találgatni lehet, hogy pontosan kiktől, és milyen értékű ajándékokat fogad el a miniszterelnök, amikor milliárdos üzletemberek luxusrepülőgépeivel közlekedik.”

Ebből lehetett tehát elege Orbánnak és köreinek, no meg abból – s erre már Tarjányi emlékeztetett –, hogy ma már online is lehet követni a repülőgépek mozgását, s az aktuális pozícióból és mozgásból ki lehet számítani, hogy az mikor érkezhet meg Budapestre – fotósok, újságírók tudják várni adott időben az érkezőket, s meg lehet tudni, kik és hova utaztak a géppel. Így járt például az idén Mészáros Lőrinc és menyasszonya, Várkonyi Andrea, akik márciusban utaztak el az Egyesült Arab Emírségekbe – a vírusmutációk miatt az egzotikus utazásoktól óvó, az emírségek központját külön is nevesítő Orbán Viktor miniszterelnök kérése ellenére –, de mégis lebuktak, és fotósok hada várta őket idehaza. (Az más kérdés, hogy a gépük részben blokkolt jeladóval repült.)

A nyomkövető kikapcsolását nem csak katonai repülőgépeken választják a NER-utazgatók. Ezt tették a Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert, valamint a családját furikázó luxusjachton is, miután az Átlátszó lebuktatta őket, az akkor még Szijj László tulajdonában lévő Lady MRD-en. De – mint Tarjányi felhívta rá a figyelmet – a vizeken ez nincs szabályozva, tiltva úgy, mint a polgári repülésben.

A katonai repülőgépek pedig  – parancsra – repülhetnek akár kikapcsolt nyomkövetővel, éppen ezért Tarjányi szerint arra kell készülni, hogy ez fog a jövőben történni, amikor kormányzati emberek veszik igénybe a gépeket. A napokban volt is egy incidens, ami azt mutatta, hogy a katonai gépek mozgásának sajtó általi nyomon követése, de még az arra való törekvés is mennyire a figyelem középpontjában áll: a honvédség parancsnoka, Ruszin-Szendi Romulusz az afganisztáni mentőakció előtt sajtótájékoztatóján nyilvánosan mindenkit arra kért, ne kezdjen el az interneten kutakodni, hol vannak a magyar katonák, mert azzal veszélyezteti a művelet és a katonák biztonságát is. Tarjányi Péter szerint „ez beszédes tény, egyfajta árulkodó jel, amely mentén megérthetjük, hogy a kormányzati kommunikációban hogyan kezelik a sajtónak ezt a fajta tevékenységét”. Katonai gép esetében pedig nem csak kérik, tesznek is azért, hogy ne lehessen követni a gépeket: egyszerűen kikapcsolják a nyomkövetőt.