Tart a titkolózás a repülőtér ügyében

Nagy Mariann 2023. november 8. 07:00 2023. nov. 8. 07:00

Megalakult az állami cég, aminek szerepe lehet a Budapest Airport megvételében és üzemeltetésében. Az Air Hungary Zrt. majdani működéséről és a céljairól nem árul el semmit a kormány, szakértők is csak találgatnak.

Egyelőre az a biztos, amit nem tudunk – mondta Csillag István, akivel nemrégiben beszélgettünk a repülőtér visszavásárlásának hátteréről. Korábbi cikkünkben megírtuk, a kormány törvényt módosít annak érdekében, hogy a repülőtér működtetését átengedhesse állami érdekeltségbe tartozó gazdasági társaságnak. 

A közgazdász szakember úgy sejti: az Air Hungary létrehozásával a kormány célja, hogy a korábban már leosztott koncessziókat újra lehessen „gombolni”. Ezáltal újabb járadék jellegű jövedelmeket lehet megszerezni, de az még nyilván nem dőlt el, hogy ki lesz az a magyar vásárló, aki a jelenlegi külföldi tulajdonú repülőtér-üzemeltetőtől átveszi ezt a tevékenységet. Itt még folyik a meccs, ezért a nagy titkolózás – vélte Csillag. 

Az új cég létrehozásával egyúttal egy füst alatt megoldanák az úgynevezett „tehergépek”, vagyis a kormányzati szállítógépek működtetését, annak tulajdonosi jogait is. A HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség helyett ettől kezdve, a tulajdonosi jogok gyakorlója az Air Hungary lenne. A hvg.hu a bejegyzett cég tevékenységi körei között megtalálta a szállítóeszköz kölcsönzést és a légi áruszállítást is. Vagyis a profinak látszó repülő-üzemeltető cég egyúttal repülőtér-üzemeltető is lehetne. 

Azt azért tudni kell, hogy a repülőtér üzemeltetés – mint egyik lehetséges tevékenységi kör – igen jó üzlet lehet, mert a repülőtéren kereskedelmi üzletek, éttermek, biztosítók vannak, az egész olyan, mint egy kisebb pláza. Ezen kívül komoly jövedelmet termel az egyes légitársaságok kiszolgálása. 

Az Air Hungary létrehozásának szükségességét egy háttérdokumentum „állami légi közlekedési szolgáltató kompetencia központ létrehozásával” indokolja. A mondatot Csillag István segítségével próbáltuk megfejteni és magyarra fordítani. A szakember szerint ez megint olyan jellegű fogalmazás, ami füstfújás a szemünkbe, a nyilvánosságnak szánják, hogy addig se rágódjanak más lényeges problémán. Olyan, hogy kompetencia központ, már önmagában értelmetlen, aki ilyet kitalál, az még sok más gonoszságra is képes – fogalmazott a gazdasági ügyeket jól ismerő közgazdász. Azt próbálja ennek a megfogalmazásával az író sugallni – tette hozzá –, hogy létezik Magyarországon is olyan szakértelem, kompetencia, ami alkalmassá teheti akár ezt a szervezetet meg egy magyar állami szervezetet arra, hogy akár repülőteret, akár valamilyen repülő tárgyat üzemeltető kompetencia központot működtethessen. De ha tényleg valami értelmet keresnénk, akkor ez egy közvetítő bróker, a kompetenciákat begyűjtik arra, hogy mások számára járadék jövedelmet pakoljon saját zsebbe, kiadjon bérleti vagy működtetési jogot. 

Az Orbán-kormány évek óta tervezi a Budapest Airport megvásárlását. A Bloomberg a közelmúltban megírta, hogy a kormány legújabb ajánlata négymilliárd euró körül van, a repülőtér tulajdonosai hajlandók az újabb tárgyalásokra. A Bloomberg információi szerint a magyar állam 51 százalékos tulajdonrészt szerezne vissza, 49 százalék jutna a „baráti” társbefektetőnek, aki (amely) egy repülőtér-üzemeltető lehet.



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom