Tiltakoznak az új szegedi híd tervei miatt
Kilenc civil szervezet tiltakozik a Szegedre tervezett harmadik Tisza-híd tervének eddig nyilvánosságra került változata ellen. Az állam és az önkormányzat „közös ámokfutásáról” írnak, legfőképp azt sérelmezik, hogy amikor a több ezer helyi lakos megtudja majd, mi készül, már késő lesz.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából részletes terveket készítenek a szegedi harmadik Tisza-híd megépítéséhez. „A szegediek, és főleg az érintett Bécsi körút környékén élő belvárosi és alsóvárosi lakosok még nem is sejtik, hogy mennyire botrányos és fölháborító tervek készülnek a budapesti tervezőirodánál” – fogalmaz a civilek közleménye. „Nem is tudhatják, mert a szegedieket senki nem kérdezi meg, és nem tájékoztatja a projektről. A koncepció megalkotásánál sem voltak kíváncsiak sem a szegedi civil szervezetek, sem a lakosok véleményére, ennek pedig az lesz a következménye, hogy mikor az érintett, több ezer helyi lakos megtudja a részleteket, már nem lehet semmin sem változtatni.”
A Magyar Narancs szerint a civilek így látják, mit terveznek a tervezők: „egy hat-hét sávos belvárosi autópályát a Bécsi körútra, a házak ablaka alá vitt járműforgalommal, túlságosan keskeny bicikliúttal, rengeteg kivágott fával és bokorral, minimálisra csökkenő zöldterülettel. Teljesen figyelmen kívül hagyják Szeged közlekedési koncepcióit, autóba fullasztják Alsóvárost, megszüntetik a buszsávokat, és a zebrák egy részét. A hídra nem terveznek helyi tömegközlekedést, és a vasúti hidat sem tervezik most meg, sőt, a makói vasútvonal városhoz közeli részét megszüntetnék, tönkretéve ezzel a vasúti közlekedés maradékát is. A 70-es évek benzingőzös szemléletét hoznák vissza Szegedre, de hogy ezt leplezzék, greenwashing gyanánt a hidat mindenféle növényekkel futtatnák be – egyébként teljesen értelmetlenül.”
A közleményből kiderül, nem csak a minisztériumot, de az önkormányzatot is hibáztatják a szervezetek: „közös ámokfutásról” írnak, és azt követelik, hogy a tervezés a lakosok és a civil szervezetek bevonásával folytatódjon, illetve úgy alakuljon át a terv, hogy megfeleljen a 21. századi követelményeknek.
A tiltakozást Magyar László szakértő (Energiaklub), Pap Dániel aktivista (Extinction Rebellion Magyarország), Veszprémy Márton aktivista (Friday for Future Magyarország), Kаjоs Bаrnаbás alapító (A Járda a Gyalogosoké), Fodor Gergely elnök (Közlekedő Tömeg Egyesület), Kürti Gábor elnök (Magyar Kerékpárosklub), Pongrácz Gergely elnök (Magyar Közlekedési Klub), Tömör Miklós projektmenedzser (Város és Folyó - VALYO), Árva János alapító (Velo Budapest) írta alá.
Bemutatták azt is, az eddig megismert információk alapján, hogyan nézne ki a hídra vezető Bécsi körút és az azt keresztező Boldogasszony sugárút a híd megépítése és a hozzá kötődő beruházások nyomán.
A lap megkérdezte a tiltakozásról a szegedi önkormányzatot. Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester szerint az új híd jó kerékpáros és gyalogos kapcsolatot fog biztosítani a folyó két partja között, és a projektben a troliközlekedés későbbi fejlesztésének a részbeni előkészítése is szerepel. Megterveztetik az új körútszakasz mentén a megállóhelyeket. A Bécsi körúti szakaszon a Főmterv bevont a munkába kertész tervezőt, aki „részletesen vizsgálja a növényállományt és a közlekedési munkarészeknél figyelembe veszik a javaslatait”.