11 milliárdra drágult a bicskei vasútállomás fejlesztése
Az állam eredetileg nettó 6,9 milliárd forintra becsülte a bicskei vasútállomás fejlesztésének költségeit.
Mészáros Lőrinc egyik cége, a V-Híd Zrt. viszont négy évvel ezelőtt ennek majdnem másfélszereséért, nettó 9,9 milliárd forintos ajánlattal nyerte el munkát. Az árat azóta nettó 1,1 milliárd forinttal emelték, amivel már 11 milliárd fölé drágult a kivitelezés – írja az Átlátszó.
„A módosítások olyan körülmények miatt szükségesek, amelyet a kellően gondos vevő előre nem láthatott” – ezzel a mondattal kezdődik a módosítások magyarázata a közbeszerzési iratokban. Ezután pedig részletesen leírják, hogy „az orosz-ukrán háború következményeként – a rendes üzleti kockázat feletti infláció okozta” többletköltsége keletkezett Mészáros Lőrinc cégének a kivitelezés során.
És még ez volt a legkedvezőbb ajánlat, a másik két pályázó ennél is drágább árat mondott: az összegzés szerint a Strabag Építő Kft. nettó 10,7 milliárd forintért, a Dömper Kft. pedig nettó 11,1 milliárdért vállalta volna a megbízást.
A projekt egyébként már másfél éve elkészült: 2023. december 5-én volt az ünnepélyes szalagátvágás a P+R parkolóban.
A bicskei vasútállomás jelentős áremelkedésének jogalapja egy 2023 januárjában megjelent kormányrendelet, amely szerint a vállalkozóknak joguk van szerződésmódosítást kezdeményezni, ha „a háborús konfliktus miatt kialakult helyzetre visszavezethetően” a rendeletben meghatározott »rendes üzleti kockázat« mértékénél nagyobb költségnövekményük keletkezett. Az állam pedig a plusz költségek rendes üzleti kockázattal csökkentett összegének maximum felét kifizeti a kivitelezőknek.