Totyik Tamás: az átvezénylés is csak a pénzkivonásról szól az oktatásban

Millei Ilona 2023. december 5. 14:45 2023. dec. 5. 14:45

Januártól az oktatásban elsősorban a férfi és a gyermektelen pedagógusokat, közülük is leginkább a természettudományos tárgyakat és az idegen nyelveket oktatókat veszélyezteti az átvezénylés – véli a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke. Totyik Tamás szerint az is előfordulhat, hogy még a tankerületi munkatársakat is átvezénylik, már nézik, kinek milyen pedagógusdiplomája van. Az óriási tanárhiányt azonban ez akkor is csak legfeljebb 44 napra csökkenti, így az állami oktatás színvonala tovább csökken. 

Bár pontosan még nem lehet tudni, egyre több helyről hallani, hogy a tankerületek a pedagógusok átvezénylésére készülnek. A szakszervezet miből sejti, hogy a folyamat már elindult?

Abból, hogy a tankerületek bekérik az intézményvezetőktől a tanárok végzettségét igazoló dokumentumokat, sőt, már a tankerületek munkatársainak is megnézik a végzettségét, vagyis azt, hogy milyen pedagógusdiplomájuk van. Az intézményvezetőknek pedig nyilatkozniuk kell a tanárhiányról. 

Miért van szükség a tankerületi munkatársak pedagógusi végzettségének vizsgálatára? Lehet, hogy őket is át fogják vezényelni az iskolákba tanítani? 

Előfordulhat. De abból is sejtjük, hogy a pedagógusok átvezénylése megkezdődik majd, hogy nagy a pedagógushiány, és miután szeptemberben kb. 1500-an nem fogadták el az új jogállást, felmondtak, őket tanév közben nem tudják a nyugdíjas visszafoglalkoztatottakkal pótolni. A távozók helyére pedig mindenképp kell találni valakit. Azt is tudjuk, hogy az intézményeken belül az esetek döntő többségében a szaktanári ellátást már nem tudják biztosítani. 

A pedagógusok tudták, hogy lesz átvezénylés, hisz' benne volt a státusztörvényben, és ennek tudatában maradtak a pályán. De mégis miért maradtak?

Mindenki abban bízik, hogy rá nem kerül majd sor. Általános mentalitás a pedagógusoknál az, hogy „engem nem fog érinteni”. 

Tulajdonképp mi az átvezénylés lényege, és mikortól lép életbe? 

Januártól lép életbe, és a lényege az, hogy egy pedagógus teljes munkavégzésre járási szinten 44 munkanapra átvezényelhető egy másik intézménybe. A törvény előírása szerint ezt a pedagógus nem tagadhatja meg, pontosabban csak akkor teheti, ha tíz éven aluli vagy fogyatékossággal élő gyereke van. 

Ez utóbbi engedmény magától került a törvénybe?

Ezt a szakszervezetek harcolták ki a márciustól júniusig tartó jogszabály-egyeztetésen, ahogyan azt is, hogy ne tankerületi, hanem csak járási szinten lehessen pedagógusokat átvezényelni. Eredetileg ugyanis a tankerületi szintet akarták bevezetni, így lett volna olyan pedagógus, akinek akár 90 kilométert is kellett volna utaznia. Egyébként van a tankerületeknek még „muníciója”, egy másik lehetőség, hogy vendégtanári állásokat fognak létrehozni. Egyes pedagógusoknak saját intézményükben azt fogják mondani, hogy nincs elegendő óraszámuk, a szakköröket, korrepetálást vagy a napközis csoportok felügyeletét másokkal oldják meg, a szakos tanárt pedig vendégtanárként átküldik a tankerület másik intézményébe, hogy ott dolgozzon.

A kormány darabszám nézi a pedagógusokat, és nem humánerőforrásként. Fakadhat az átvezénylés lehetősége abból, amit már Hoffmann Rózsa 2010-ben világossá tett, hogy az oktatás nem közszolgáltatás, hanem közszolgálat? 

Nagy valószínűséggel az oktatásban is ugyanaz lesz a helyzet, mint a honvédségnél. A honvédség, a rendőrség és az egészségügy után az oktatás is bele fog esni ebbe a darálóba. Vagyis a munkájukat nem közszolgálatnak tekintik, hanem egyszerűen csak munkavállalói feladatnak. Nem véletlen, hogy a közalkalmazotti törvény hatálya alól is kivezették a pedagógusokat. Mindenki pótolható és átvezényelhető.

Megoldja ez a pedagógushiányt, vagy inkább újabb pályaelhagyási hullámot okozhat, aminek ismét a diákok isszák meg a levét? 

Biztos lesznek, akik ezt már nem fogják vállalni és elhagyják a pályát. Nem mondom, hogy tömegével, de lesznek ilyenek. A pedagógushiányt az átvezénylés amúgy is csak legfeljebb 44 napra tudja elfedni, utána megint kell keresni valaki mást, aki azt a feladatot ellátja. Ám az is érdekes szituáció lesz, hogy mivel a pedagógus egy munkáltatóhoz tartozik, a munkáltató azt is megteheti, hogy a munkavégzés helyeként nem a mostani iskolát fogja kijelölni, hanem egy másik intézményt. Ez az egész átvezénylési procedúra egyébként egyelőre elsősorban a férfi és a gyermektelen pedagógusokat, közülük is leginkább a természettudományos tárgyakat és az idegen nyelveket oktatókat veszélyezteti. 

Romlani fog ettől az oktatás színvonala? 

Az átvezénylés bizonyára nemcsak a pedagógusok, hanem a diákok mindennapjait is felbolygatja, és nem emeli, inkább tovább rontja az állami oktatás színvonalát. Ez megint ok lehet arra, hogy a tehetősebb szülők kimenekítsék gyerekeiket az állami oktatásból, és inkább a stabil – de mindenesetre jóval stabilabb munkaerővel rendelkező – egyházi vagy magánoktatást vállalják. Ezzel pedig csökken az állami oktatás kiadása. Végeredményben ez is csak a pénzkivonásról szól, mint az utóbbi években sok minden az állami oktatásban.