Tüttő: a kormány megköti a kezünket, belelök a Dunába és szurkol, hogy ússzunk

Budai Balázs 2020. június 12. 15:00 2020. jún. 12. 15:00

A Lánchíd felújításának szükségessége nem mai téma. Évek óta húzódik a munka megkezdése. Cikkünkben megpróbáltuk összeszedni az összes ezzel kapcsolatos nyilatkozatot az elmúlt évekből. Megmutatjuk, hol, ki és mit mondott a felújítással kapcsolatban. Megkérdeztük Tüttő Kata főpolgármester-helyettest, hogyan látja a jelenlegi helyzetet.

A Lánchíd felújításának tervezése még 2014-ben kezdődött, ekkor a BKK nyilatkozatában azt mondta, hogy műszakilag igen szükséges a rekonstruálás. Ekkor még úgy állt, hogy a felújítás műszaki tartalmáról 2015-ben fog dönteni a Fővárosi Közgyűlés. Azonban egészen 2017-ig nem történt tényleges előrelépés az ügyben, egészen márciusig, amikor  Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs akkori főpolgármester-helyettesek javaslatot adtak be, amelyben az állt, hogy a hídnak nem biztonságos a teherbírása, így haladéktalanul meg kell kezdeni a felújítást. A főváros 22 milliárd 330 millió forint saját forrással rendelkezett, ebből akarták véghez vinni a fejlesztéseket. Április 5-én döntött a Lánchíd kérdéséről a Fővárosi Közgyűlés. A testület 28 igen szavazattal, egyhangúan támogatta a rekonstrukciót. A munkálatok a tervek szerint, nyáron kezdődtek volna el és 2019 végéig tartottak volna. Mint már tudjuk, a felújítások ekkor sem kezdődtek el.

2020-ra halasztva

Szinte kereken egy évvel később, 2018 áprilisában Tarlós István főpolgármester azt nyilatkozta az M1-nek, hogy még abban az évben megkezdik a felújításokat és 2021-re lesznek készen. A költségvetés azonban egy év alatt a felére csökkent, és ekkor már csak 11,1 milliárdot szánt a főváros a híd felújítására. Tarlós az anyagi akadályokra való tekintettel, a kormány segítségét kérte. A kormány végül megadta a 7 milliárdos kért támogatást, de azt kérte, hogy a tervezett három éves kivitelezési idő helyett, másfél év alatt végezzen a város a főfelújítással. Ekkor még a tervekben szerepelt a híd járdájának kibővítése, valamint az, hogy a Budai Váralagutat a híd felújításával egyidejűleg restaurálják.

Eltelt öt év és a munkálatok még meg sem kezdődtek, de legalább már a közbeszerzési pályázatot kiírták. Az első közbeszerzést még 2018. októberében adták ki. Az ajánlatok eredeti beadási határideje november 21-e volt, de ennek időpontját csúsztatták. Az ajánlattétel új határideje 2019. május 17-e lett volna, azonban május 3-án megjelent a Magyar Közlönyben egy kormányhatározat, ami felülírta az alapelképzelést. A kormány ezzel a határozattal felülírta a korábbi döntését, miszerint 7 milliárd forinttal járul hozzá a híd felújításához és már csak 6 milliárdot hajlandó biztosítani erre a célra és az új terv szerint mégsem kell kiszélesíteni a híd járdáit. Emiatt át kellett dolgozni a pályázatot, így az új ajánlatok megtételére újabb egy-másfél hónapot kellett hagyni. Ekkor vált biztossá, hogy a munkálatokat csak 2020-ban fogják tudni elkezdeni. Végül a közbeszerzést visszavonták.

Tarlósnak elkezdeni sem sikerült a felújítást

Tarlós 2019 júniusában azt nyilatkozta az InfóRádió műsorában, hogy ő maga javasolta, hogy ne szélesítsék ki a járdákat, mert ez befolyásolta volna a híd megjelenését is. Azonban ez nem teljesen igaz, mert a főváros a Műszaki Egyetem hidak és szerkezetek tanszékének vizsgálati eredményei alapján hozta meg ezt a döntést. Október végén, november elején kezdődnek a munkálatok – mondta Tarlós ugyanebben az interjúban. Ahhoz, hogy ezt a tervet tartani tudják, a főváros július 16-án újabb közbeszerzést írt ki, amire az ajánlatok augusztus 21-ig voltak benyújthatók. Mindazonáltal ez a közbeszerzés sem járt sikerrel. Első körben annyi problémára hívták fel a figyelmet a kivitelezők, hogy teljesen újra kellett írni a tendert. Ebben az új közbeszerzésben a tervezett ár összesen 24 milliárd forint volt. Ám a beérkezett ajánlatok mindegyike az Alagút nélkül is meghaladta ezt az összeget.

A Lánchíd és a Széchenyi István tér felújítására a Dömper Kft. majdnem 28 milliárd forintos, az STR Mély- és Magasépítő Kft. 27,2, a Közgép 25,9, az A-Híd Zrt. pedig 24,6 milliárdos ajánlatot tett. „Nem kell senkinek aggódnia, a Lánchidat és környezetét felújítjuk, ezeket az árakat pedig el lehet felejteni" – nyilatkozta Tarlós István a beérkezett árajánlatokra reagálva, aki szerint nem okoz csúszást az ajánlatok visszadobása. Ennek ellenére, mégiscsak csúszást okozott. Az ár azért emelkedett meg ennyire, mert a kivitelezők tudták, hogy nem képesek a meghatározott 18 hónap alatt végezni a munkálatokkal, így a kötbér árát is beleszámolták az ajánlatba. Ezzel eldőlt, hogy Tarlós Istvánnak nem sikerült főpolgármesteri pályafutása alatt elkezdeni felújítani a Lánchidat, ugyanis az önkormányzati választásokon Karácsony Gergely nyert.

A kormány és a járvány közbeszól

Az új főpolgármester még 2019 végén rendelte el mérnöki szakvélemény készítését a Lánchíd állapotáról. A rendkívüli hídvizsgálat azt állapította meg, hogy a Lánchíd felújítása hat hónapon (azaz június 10-én) túl nem halasztható. Karácsony Gergely főpolgármester ezen jelentés alapján, nevezte a felújítás kérdését halaszthatatlannak. Azonban kitört a világjárvány, ami megváltoztatta a helyzetet. Az önkormányzatoknak és a kormánynak sok forrást kellett a vírushelyzet kezelésére fordítania, ezért Orbán Viktor azt ígérte április 8-án Karácsony Gergelynek, hogy egyeztetni fog a fővárossal többek között az adóbevételekről. Ennek ellenére, egyeztetés nélkül nyújtott be a kormány egy olyan költségvetés tervezetet, amely pénzt von el a fővárostól. Emiatt Karácsony Gergely azt mondta, hogy ideiglenesen el kell halasztani a híd felújítását. Fürjes Balázs, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár azt mondta, hogy nem érti, miért lett halasztható ügy a felújításból, amikor a kormány megadja azt a támogatást, amit Tarlós Istvánnak is megadott volna. Karácsony Gergely azonban elmondta, igaz az, hogy 6 milliárd forintnyi támogatást ad a kormány, de mellette elvesz a főváros bevételéből 20 milliárdot.

Hajrá, ússzatok!

Az elmúlt hetekben egyre több hír érkezik a felújítások kapcsán. Ezek tisztázására kerestük meg Tüttő Kata főpolgármester-helyettest, akit a napokban bíztak meg azzal, hogy dolgozzon a Lánchíd felújításának elindításáért. A politikus elmondta, hogy hiába ad a kormány a város egyik zsebébe 6 milliárdot, ha a másik zsebéből ötször annyit vesz ki. Szerinte nehéz a főváros dolga, mert nincs elegendő bevétele már évtizedek óta, így felújításokra nagyon nehezen kerülhet csak sor. Megjegyezte, hogy az előző városvezetés is már hitelből akarta megvalósítani a projektet, amivel az baj, hogy a jövőben ez egy másik munka rovására fog menni, valamint „nehéz úgy pénzt felvenni, hogy nem tudjuk, miből tudjuk majd visszafizetni”.

Szerdán megbeszélést tartott a főváros és a kormány, amelyen kiderült, hogy a kormány nem fog 6 milliárd forintnál több támogatást adni. A kabinet még Tarlós idejében a támogatási határozatba belefoglalta azt is, hogy 18 hónap alatt kell végezni a munkálatokkal, ami miatt drágul a felújítás. A megbeszélésen sikerült elérni, hogy a kormány átgondolja ezt a határidőt. Tüttő Kata azt mondta, hogy összességében nagyon jó hangulatban tudtak beszélni a felek, és mostantól egy jobb együttműködés várható a következő hetekben.

„Nagyon szórakoztató, amit a kormány csinál. Megkötözi az önkormányzatok kezét, megkötötte a mi kezünket, belök minket a Dunába, aztán szurkol nekünk a Várból, hogy hajrá, ússzatok”

– mondta a főpolgármester helyettes, de hozzátette, hogy mostantól nagyobb támogatást fognak kapni az ügyben, mert ez az egész ország számára fontos.

Azt is megjegyezte, hogy azonnal kiírják a pályázatot, ha a kormány módosítja a megfelelő határozatokat és elkészül a módosított műszaki tartalmú tervezet.