Újabb frontot nyitott a kormány a főváros ellen: a Lánchíd után a Déli Körvasúttal támad
A kormány 6 milliárd forintos hozzájárulást ígért a Lánchíd felújításához, ám ezt a pénzt mindmáig nem utalta át a fővárosnak. Arra hivatkoznak, hogy az összeget egy korábbi megállapodás értelmében csak akkor fogják kifizetni, ha a Lánchídon ismét járhatnak autók. Karácsony Gergely főpolgármester nem támogatja ezt a javaslatot, de, mint mondta, nem ő, hanem a budapestiek nemrég megkezdődött „lakógyűlése” dönt az ügyben. Közben ismét előkerült a Déli Körvasút ügye is: Gulyás Gergely miniszter vasútellenességgel vádolta azokat, akik nem támogatják, hogy Budapest sűrűn lakott övezetében évente több ezer – veszélyes anyagot is szállító – tehervonat haladjon át. Harctéri jelentés a kormány-főváros háborúból.
A csütörtöki kormányinfón Gulyás Gergely megismételte, hogy a kormány csak akkor adja oda a hatmilliárd forintot a Lánchíd felújítására, ha ott autók is közlekedhetnek. A kancelláriaminiszter saját példáján illusztrálta, mennyire kényelmetlen, hogy a kormányinfóról a Lánchíd helyett csak az Erzsébet hídon, kerülővel lehet feljutni a Várba. Nem sokkal ezután meg is cáfolta magát, amikor elismerte, hogy a kormányzati autók felhajthatnak a Lánchídra. Sajnálta viszont Karácsony Gergelyt, amiért a jogosítvánnyal nem rendelkező főpolgármester nem élheti át az autóvezetés élményét. Karácsony Gergely a Facebookon reagált a miniszter szavaira, szerinte a kormány tagjainak saját maguk és az állami autóik fontosak, nem Budapest és annak egyik büszkesége, a Lánchíd, nem a városban lakók jövője, csakis a saját kényelmük számít.
Mint a közösségi oldalán kifejtette, „itt lenne az ideje, hogy egy kicsit kiszálljanak az állami autókból, lélegezzenek nagyot, nézzenek körül és vegyék például észre a budapesti közösségi közlekedést. Nagyot fognak csodálkozni. Rájöhetnek például, hogy szirénázás nélkül is gyorsan el lehet jutni még a Várba is. Hogy segítsem ezt a felismerést, küldök BKK gyűjtőjegyet Gulyás Gergelynek, lehet vele menni a Lánchídon is. Meglátja, jó lesz.”
A főváros és a kormány közötti feszültség éleződését jelzi, hogy a Lánchíd mellett új front is nyílt, mégpedig az eddig kevesebb figyelmet kapott Déli Körvasút ügye. A legfőbb illetékes, Lázár János miniszter korábban, az újbudai önkormányzatnál tett látogatása után nem volt igazán lelkes a beruházás hasznosságát illetően, ám utóbb úgy nyilatkozott, hogy a projekt sorsáról a bíróság döntése lesz a mérvadó. Nos, a bíróság május első munkanapján másodszor is elkaszálta a kormányhivatal által a Déli Körvasút projekt számára sebtiben kiadott építési engedélyt, vagyis, a Vitézy Dávid korábbi államtitkár által megálmodott projekt átmenetileg leállt.
Azért csak időlegesen, mert az azóta a partvonalra került, minden funkciójától megfosztott Vitézy, valamint a kivitelező – Mészáros Lőrinc V-Híd nevű vállalkozása – nem nyugszanak bele az ítéletbe. S bár jelenleg nincs építési engedélyük, nem éppen jogkövető magatartást tanúsítva, csak a környéken lakók és a közterület-felügyelet határozott fellépése akadályozta meg őket abban, hogy további munkálatokat, köztük fakivágásokat végezzenek a tervezett munkaterületen.
Időközben Gulyás Gergely is beszállt a szócsatába: a kormányinfón vasútellenességgel vádolta a projekt ellenzőit, holott sem a környéken lakók, sem az érintett – újbudai, ferencvárosi és fővárosi – önkormányzatok nem ellenzik az elővárosi vasút fejlesztését. Ehhez azonban nem kellene a jelenleg meglévő két sínpárt háromra, helyenként négyre bővíteni, és ezáltal a környéken lakók életét ellehetetleníteni.
Erről szól ez a történet, amelynek kapcsán Gulyás miniszter úgy tesz, mintha nem értené, miről van szó. A miniszter a kormányinfón az M1 televízió munkatársának kérdésére – alákérdezésére – úgy válaszolt, hogy száz fa kivágása persze fájdalmas, de enélkül a budapesti és agglomerációs vasútforgalom nem fejleszthető tovább.
Gulyás miniszter nem mondott igazat: nem 100, hanem ezer fa kivágásáról van szó. Az érintett lakóknak, valamint önkormányzatoknak pedig nem az elővárosi közlekedés fejlesztése, hanem az ellen van kifogásuk, hogy Budapest egyik legsűrűbben lakott részére évente tehervonatok – köztük veszélyes anyagokat is szállító szerelvények – ezreit szabadítsák rá. Erre kiváló lehetőség volna a fővárost elkerülő, a tervezőasztalokon régóta létező V0-ás vasúti pálya. Ahelyett, hogy a kormány vasútellenességgel vádolja az Újbudán élő fővárosiakat, erről kellene értelmes párbeszédet folytatni velük.