Valóban meg kellene reformálni az önkormányzati finanszírozási rendszert, de nem így

NVZS 2024. augusztus 14. 14:00 2024. aug. 14. 14:00

Lehet, hogy komolyan meg kellene reformálni az önkormányzatok finanszírozási rendszerét, de annak eredményeként nem elvonásokkal kellene sújtani őket, hanem többletforrásokat kellene biztosítani a számukra – mondja Wittinghoff Tamás, aki nem lát a reformra komoly kormányzati szándékot, de még ha lenne is, a jelenlegi költségvetési helyzetben nem látszik lehetőség rá. Az azonban nem járja – tette hozzá Budaörs független polgármestere –, hogy csak a rendszer egyetlen egy elemét veszik ki és alakítják át. Arra reagált, hogy többekben felmerült: az Állami Számvevőszék által a helyi önkormányzatoknál indított átfogó ellenőrzéssel („ami olyan, mintha az adóhatóság az éves adóbevallás után még kérne ki tudja milyen adatokat az adózótól”) az iparűzési adó reformjának akarna megágyazni. Szerinte nem lehet tudni, mit akar az ÁSZ, de ha cinikus akarna lenni, azt mondaná: nem bíznak a sajátjaikban.

Rendhagyó adatszolgáltatásra kötelezi az önkormányzatokat az ÁSZ, nem sokkal azután, hogy Lázár János a helyi iparűzési adó reformját sürgette – írta meg a Népszava, beszámolva arról, hogy az ÁSZ alelnöke azzal indokolta az ellenőrzést, hogy garantálják a gazdálkodás biztonságát az önkormányzati választások és az új képviselő-testületek felállása közötti átmeneti időszakban. A számvevőszék korábbi közlése szerint a megküldendő adatok köre kiterjed a 2024-es önkormányzati költségvetés kiadási főösszegének és bevételi főösszegének százalékos teljesítésére, az önkormányzatok pénzkészletére, hitelállományára, az önkormányzati vagyon változásaira, illetve a folyamatban lévő beruházások, felújítások számára és tervezett összköltségére. A vizsgálathoz szükséges adatbekérőt augusztus végén küldik ki az önkormányzatokhoz, amelyeknek október végéig kell visszaküldeniük az új polgármesterek és képviselők belépése, vagyis október elseje utáni állapotot tükröző adatokat. 

Az átfogó adatkérés azért is különös, mert már évek óta működik az önkormányzati gazdálkodás adatait gyűjtő egységes digitális önkormányzati ügyviteli rendszer (ASP). Ez egyébként már a bevezetése előtt nagy vihart kavart, egy kiszivárgott dokumentum szerint a kormány ennek segítségével készült „gyámság alá helyezni” az önkormányzatokat.  A kormány tehát a legapróbb részletekig belelát valamennyi önkormányzat gazdálkodásába, azt pedig már korábban elismerte a kormány államtitkára, hogy az „ASP-rendszerből kinyert adatok alapján fogják átalakítani az önkormányzatok feladatait” – idézi fel a lap, amely emlékeztet arra, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter nem sokkal az önkormányzati választások után elkezdett arról beszélni: véget kell vetni egyes településvezetők pénzszórásának, s egyben közölte: javasolni fogja a kormánynak, reformálja meg országosan a helyi iparűzési adót (hipa).

Mire véli az ÁSZ által bejelentett vizsgálatot? – elsőként ezt kérdeztük Wittinghoff Tamástól. „A szükséges adatok az ÁSZ rendelkezésére állnak, nem tudni, mit akarnak, az azonban egyértelmű, hogy teljesen feleslegesen és értelmetlenül akarnak embereket dolgoztatni” – szögezte le a Budaörsöt 1991 óta megszakítás nélkül irányító polgármester, aki értetlenül áll a dolog előtt, hiszen – az ASP-n keresztül – az államnak naprakész információi vannak arról, hogyan néznek ki az egyes települések gazdálkodási adatai. Ennek fényében érthetetlen, milyen plusz új adatra lenne szükségük. Az ÁSZ valami olyat akar vizsgálni, amit már ismer, „mintha az adóhatóság az éves adóbevallás után még kérne ki tudja, milyen adatokat az adózótól”. 

Egyetért-e azokkal, akik szerint ezzel a hipa megváltoztatásának ágyaznak meg? – kérdeztük. „Az embernek vannak aggodalmai, merthogy amiről beszélni szoktak, amit be szoktak dobni, az előbb-utóbb valósággá válik” – jegyezte meg, majd legfontosabb aggályát is elmondta: ha igaz a hír, akkor úgy változtatnának az önkormányzati finanszírozási rendszeren, hogy annak csak egyetlen elemével, a hipa-val foglalkoznának. Budaörs például csak a helyi adóbevételből dolgozik, nem kap forrásokat az államtól, ugyanakkor nem csak a város szemszögéből jogos a felvetés: a településeket érintő hipa rendszerének a megváltoztatása csakis a teljes önkormányzati finanszírozási rendszer megreformálásával képzelhető el. Az ugyanis nem működik, hogy átalakítjuk a szisztémának egyetlen elemét (ami alapján amúgy a szolidaritási hozzájárulást is kell fizetnie sokaknak), bevételkiesést okozva a településeknek, hiszen ebből a bevételből fizetik a béreket, tartják  fenn az intézményeiket, teljesítik a közszolgáltatási kötelezettségeiket stb., s költenek iskolákra is, amelyek fenntartását ugyan az állam átvette tőlük, de ha legalább nagyjából az átvétel előtti színvonalon szeretnék tartani azokat, akkor ki kell pótolni a pénzt – Budaörs esetében ez évi százmilliókat jelent. „Nem lehet egyetlen elemet kivenni a teljes rendszerből anélkül, hogy az egészet nem tekintik át, s nem nyúlnak hozzá” – szögezte le a polgármester.

Wittinghoff Tamás azt elismerte, hogy amúgy éppen ideje lenne hozzáfogni az önkormányzat finanszírozási rendszerének reformjához. A rendszerváltás óta ugyanis ez nem történt meg, nem véletlen, hogy ma már a kormánypárti polgármesterek – köztük a székesfehérvári Cser-Palkovics András vagy Tab első embere, Schmidt Jenő – is beszélnek erről, s arról, hogy szűkült az önkormányzatok finanszírozásának a mozgástere. „Lehet, hogy komoly reform kellene, de azzal nem elvonni kellene, hanem többletforrást biztostani az önkormányzatok számára, ám még ha erre talán meg is lenne a kormányzati szándék, a jelenlegi költségvetési helyzetben nem látszik rá lehetőség” – mondta Wittinghoff. Kicsit olyan, a helyzet, mint amikor a Kupa Mihály nevéhez köthető szja bevezetésekor – még az „átkosban” – áttekintették a teljes jövedelmi rendszert, bruttósították a béreket és annak alapján módosítottak, hogy ne járjanak rosszul az érintettek. Ha tehát van egy önkormányzati rendszer, az önkormányzatoknak meg adott feladataik, köztük törvényben is előírt kötelezettségeik, amelyek kiadásokat jelentenek, akkor nem lehet kivenni ennek a rendszernek egyetlen elemét sem anélkül, hogy öt perc alatt össze ne omoljon az egész. „Egy ilyen reformot azonban egyeztetni kellene az önkormányzatokkal, azok szövetségeivel, társadalmi szinten meg kellene vitatni, ám ennek még jele sincs. Jómagam, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnökségi tagjaként sem hallottam erről még semmit” – szögezte le, hozzátéve: újsághírként olvastak csak róla, ezt pedig egyelőre nehéz komolyan elemezgetni. 

 „Nem az önkormányzatok teremtették azt a helyzetet, hogy tavasszal tartják a választást, a váltás pedig ősszel legyen, akkor, amikor a következményei jelentkeznek” – mondta Wittinghoff némi cinizmussal. A jelek szerint azonban az ÁSZ aggódik, hogy a korábbi városvezetések olyan feltételeket teremtenek, amelyekkel nehéz helyzetbe hozzák az ősszel a helyükbe lépő új irányítást. „Ezek szerint nem bíznak a sajátjaikban, mondjuk például a XII. kerületben a fideszesek tényleg érdekes dolgokat hagynak maguk után”. 



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom