Varga Judit orwelli rágalommal illette az EBESZT
„Ez igazi orwelli rágalom, az igazságügyi miniszter hazugságügyi miniszterként működött a feltételezésével” – szögezte le a Hírklikknek Haraszti Miklós, miután Varga Judit arra intette az EBESZT, hogy a megfigyelői ne avatkozzanak be a magyar választásokba. A 2010 óta hat országban EBESZ-választási megfigyelői missziót vezetett Haraszti nemcsak megcáfolta Varga „rágalomértékű feltételezését”, többször is megjegyezve, hogy a miniszter valójában tisztában van a helyzettel, hanem egyben el is magyarázta, miért nem tudnának befolyást gyakorolni a külföldi megfigyelők, hacsak nem a választás tisztaságát elősegítő jelenlétükkel. „Viszont az ellenzék toborozta választási megfigyelők rengeteg választásnapi csalást tudnak megakadályozni, vagy legalább dokumentálni, amilyen az utaztatás, a láncszavazás, s annak akár részeként vagy külön is a szavazatfényképezés, a választók megvásárlása különféle helyi előnyökkel, vagy az úgynevezett urnatömés” – mondta a szakember.
„Egy szabad, tiszta és demokratikus választásnak lehetnek majd szemtanúi az EBESZ munkatársai, viszont ez csak akkor valósulhat meg teljes mértékben ha missziójuk során nem próbálnak beavatkozni a magyar választásokba” – írta hétfői Facebook-bejegyzésében Varga Judit, miután kiderült: az Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezlet Demokratikus Intézmények és Emberi Jogok Hivatala (OSCE/ODIHR) teljes körű választási megfigyelési misszió kiküldését javasolja a 2022-es magyarországi választásra.
Mint a szervezet „igényfelmérő” küldöttségének budapesti látogatása után kiadott jelentés világosan elmondja: a 2014-es és 2018-as anomáliák, és főleg a törvényi korrekciók elmaradása miatt van szükség 2022-ben teljes körű misszióra.
Nemigen lehet büszke sem a kormány, sem az ország arra, hogy 1998 után 2022-ben ismét teljes megfigyelési missziót küld Magyarországra az EBESZ, amely – uniós tagállamban – eddig csak Bulgáriában vett részt teljes körű misszióval (1998-ban még nem voltunk tagok). De a vádaskodás nem sok jót ígér, hiszen elhallgatja, hogy a szervezet már a korábbi magyarországi választások után is felhívta a figyelmet számos anomáliára, amelyek pontosan a választás szabadságát, tisztaságát és demokratikus voltát csorbították. Ajánlásokat is megfogalmazott a szervezet, amelyekre az Orbán-kormány nem reagált.
Ehelyett Varga Judit azt sejteti, hogy a nemzetközi szervezet beavatkozhat a választásokba. Még ha akarnának is, be tudnának avatkozni? – kérdeztünk egy igazi szakértőt, Haraszti Miklóst, aki 2010 óta hat országban – az Egyesült Államokban, Kazahsztánban, Bulgáriában, Tádzsikisztánban, Hollandiában és Türkmenisztánban – vezetett EBESZ választási megfigyelői missziót, azaz pontosan tudja, hogy mi a feladatuk, a mozgásterük és a lehetőségük ezeknek a megfigyelőknek.
Magyar EBESZ-megfigyelő nem lesz Magyarországon
„Ez rágalomértékű feltételezés” – közölte velős tömörséggel Haraszti, az igazságügy miniszter szavaira reagálva. A félreértéseket előre eloszlatandó, hangsúlyozta, hogy magyar lévén, magyarországi misszióban ő maga nem vehet részt. Az EBESZ ugyan toboroz technikai munkatársakat, tolmácsokat, gépkocsivezetőket, no és mechanikus médiamegfigyelőket, akik a monitorok előtt ülve mérik az ellenzék és a kormányoldal hang- és képernyőidejét. De az EBESZ-nél alapszabály, hogy nem alkalmaznak olyan hazai munkatársakat, akiknek bármi szerepük lehetne a választások minőségének elemzésében.
Ennek megfelelően, a választási megfigyelők külföldiek lesznek. A választás előtt idetelepül majd 18 úgynevezett hosszú távú megfigyelő, majd pedig a választás napjára – szintén külföldről – Magyarországra jön további 200. Ők látogatják a választási körzeteket – magyarázta Haraszti, aki ezen a ponton jegyezte meg a beszélgetésünkben első ízben, hogy Varga Judit természetesen pontosan tudja mindezt.
Az EBESZ-misszió nem panaszhatóság
Ezen túlmenően, az EBESZ a legszigorúbb módszertant alkalmazza minden választáson, ami teljes egészében kizárja, hogy bármilyen értelemben panaszhatóságként működjön, vagy bármiben rendelkezhessen a missziója – magyarázta Haraszti, hozzátéve viszont, a misszió alapfeladata, hogy megnézzék, miként reagálnak a panaszokra a hatóságok.
Megnézik például a választási testületek kialakítási módját, hierarchiáját, összetételét is. Ez különösen annak fényében fontos, hogy a magyar kormány „a füle botját sem mozgatta” a választási szerveket érintő korábbi EBESZ-ajánlásokra. Kiderülhet, ahogyan eddig is, hogy mennyire működnek szavazógépként.
De ez sem beavatkozás – szögezte le Haraszti. „Itt jegyzem meg másodszor, hogy Varga Judit kiválóan ismeri a panaszokhoz való EBESZ-viszonyt”. Hozzátette még azt is, hogy a miniszter állítása a várható ajánlások elhárítására szolgáló, „a propagandagépezetnek szánt, ismételgetni való rágalom”.
Még Kazahsztánban is lehet civil megfigyelő
Haraszti sem győzi hangsúlyozni a pártok választási megfigyelőinek – más néven szavazatszámlálóinak – a szerepét. S hogy miért is mond mindig megfigyelőt? Hát azért, mert nálunk nincsenek megfigyelők. A Fidesz törvénye – egyedülálló módon – nem teszi lehetővé civil, állampolgári, választáson nem résztvevő szervezetek megfigyelőinek a jelenlétét. Más szóval, a pártok csak akkor tudják ellenőrizni a szavazás tisztaságát, ha szavazatszámlálót állítanak. „Ez egészen egyedülálló, például még Kazahsztánban is van a civil szervezeteknek megfigyelési joguk, az persze más kérdés, hogy a terem végébe ültetik őket” – mondta, saját tapasztalataira is támaszkodva.
Igaz, a Fidesz – miközben tiltja a civil szervezetek megfigyelési jogát, eközben – látszólagos jótéteményként kettőre emelte az egyes pártok által állítható szavazatszámlálók számát. De Haraszti szerint ezt a kontingenst csak olyan egyesített erők képesek kitölteni, mint a Fidesz, vagy most először az egyesült ellenzék. Az eddig egymás ellen is harcoló ellenzéki pártok ebbe sok helyen inkább bele sem fogtak. „Így a Fidesz kétharmados szavazattöbbséget volt képes előállítani a helyi számlálóbizottságokban, ezért is nagy a jelentősége annak, hogy az ellenzéki verbuválás most először utolérhetné a Fidesz jelenlétét a bizottságokban.”.
Az ellenzéki megfigyelők temérdek csalást akadályozhatnak meg
Az ellenzék által delegált választási megfigyelőknek már a puszta jelenlétük is rengeteg „választásnapi” csalást tud megakadályozni – mutatott rá Haraszti. Olyanokat, amiket az EBESZ-nél kézimunkának neveznek, mint az utaztatás, a láncszavazás, s annak akár részeként, akár külön is a fülkefényképezés, a választók megvásárlása különféle helyi előnyökkel, vagy az úgynevezett urnatömés (amikor urnanyitáskor azt fedezi fel a megfigyelő, hogy kitöltött és egymásba hajtogatott szavazólapok kerülnek elő). Amúgy a fényképezést, a hamis lakcím-bejelentkezést és az utaztatást az elmúlt két év alatt törvényileg is engedélyezte a Fidesz, s itt a választásnapi csalás keveredik a másik csalási típussal, a „törvényes”, strukturális csalással.
A strukturális csalás ellen egyelőre nincs orvosság
Merthogy a törvényesített csalást nem lehet ezen a ponton megakadályozni. Ilyenek – magyarázta Haraszti – a konszenzus nélküli, diktált törvények: a választás egyfordulóssá tétele, a győzteskompenzáció rendszere, a hamis lakcímbejelentés dekriminalizálása, vagy az, hogy a Fidesz javára átszabták a választási körzeteket. S persze ide sorolandó a diszkrimináció a külföldi magyarok szavazatai között, ami az EBESZ eddigi jelentései szerint is súlyos ügy. A környező országokban élő új magyar állampolgárok levélben szavazhatnak, de a külföldön munkát vállaló magyar állampolgárok csak személyesen. „A külföldön dolgozó itthoni magyarok diszkriminációjával az EBESZ szerint súlyosan sérül az állampolgári egyenlőség elve” – szögezte le Haraszti Miklós, ironikusan megjegyezve, hogy ezzel még az 1848-as 12 pontot is semmibe veszik.
A Fidesznél a propaganda és a pénz
De van még más is – folytatta Haraszti, aki a 2018-as EBESZ-jelentésből idézi: információs lehetőségben és kampánypénzben is lejt a pálya, és nem fütyül a bíró. A Fidesz az államra támaszkodva, toronymagasan vezet ebben a két döntő dimenzióban, amelynek egyenlőségén áll vagy bukik a választás tisztasága. Az EBESZ szerint az előző választáson a kormánypropaganda átfedésben volt a Fidesz propagandájával, miközben „a demokratikus választás előfeltétele, hogy a kormány csak informálhat, pártpropagandát nem folytathat”. Az idei választáson várható a megállapítás, hogy az internetes pártpropaganda közpénzen is folyik a Fidesz oldalán.
Az EBESZ-esek csak konstatálhatnak, jogi intézkedési lehetőségük nincs
Mindezen jelenségeket persze konstatálja az EBESZ-misszió – ha megtalálja. A megfigyelői kis csoportokban legfeljebb egy-másfél tucat választási körzetet tudnak a szavazás napján – véletlen kiválasztással – meglátogatni.
Hogy miért vannak kétszázan? Haraszti magyarázata szerint ekkora létszám alatt nehéz elérni egy statisztikailag értelmezhető átlagot, amit aztán a kidolgozott metodológiára támaszkodva értékelnek. Így meg tudják becsülni, hogy enyhe, közepes vagy súlyos-e országosan egy megfigyelt anomália vagy csalás. „Demokráciában az enyhe csalás is súlyos, kiegyenlített versengés esetén pedig döntő lehet" – mondja.
Varga Judit természetesen mindezt tudja, s tisztában van azzal, is hogy a nemzetközi EBESZ-megfigyelők nem tudnak beavatkozni a magyar választásokba – hangsúlyozta immár harmadjára Haraszti Miklós, hozzátéve: tudja a miniszter a legfontosabbat is: valójában nincs jogi ereje annak, amit az EBESZ kimond. Ezt az ellenzék sajnálhatja, de a csalás megakadályozásában csak magára számíthat.
„Ha a nemzetközi közösséggel együttműködő kormány van hatalmon, az figyelembe veszi az EBESZ ajánlásait -- ha nem, akkor Magyarországon vagyunk. Ezt is tudja Varga Judit, hiszen éppen a nemzetközi standardok lerombolása a munkája” – vonta le a következtetést Haraszti, aki végezetül leszögezte: „igazi orwelli rágalom az EBESZ-beavatkozás sejtetése. Varga Judit igazságügyi miniszter hazugságügyi miniszterként működött a rágalma megfogalmazásakor”.