Vasutas az Operaházban

Dr. Dávid Ferenc       2021. november 16. 09:26 2021. nov. 16. 09:26

Nem sikerül megállítani a szakszervezeti taglétszám csökkenését és folyamatosan sokkal több munkavállalói érdekvédelmi szervezet szűnik meg, mint ahány új alakul. A KSH tavaly 275 ezer 600 szakszervezeti tagot tartott nyilván, míg 2015-ben majdnem 329 ezren voltak, az ezredfordulón pedig még elérte az egymilliót a taglétszám. A szakszervezeti konföderációk ennél valamivel magasabb tagsági adatokat tartanak nyilván.(…) 984 szervezet esetében valószínűsíthető, hogy munkahelyi érdekvédelemre alakult, de nem biztos, hogy mindegyik folytat érdekvédelmi munkát, ugyanis 2017-re vonatkozó beszámolót csak 513 szakszervezet adott be. (…) Ezzel a folyamatos erózióval szemben nagyon ritkán jön létre új szakszervezet, még ha nem is példa nélküli egy új bejegyzése. A Korrekt Vasutas Szakszervezetet (KVSZ) például május 19-én jegyezte be a Fővárosi Törvényszék, de csak a minap tört meg a jég, múlt héten kaptak először írásos választ a MÁV-Volán csoport vezetőitől az egyik levelükben feltett kérdéseikre. A KVSZ elnökének és alapító társainak nem ismeretlen terep a vasutas érdekegyeztetés. Bárány Balázs több mint húsz évig volt az egyik erős vasutas szakszervezet, a VDSZSZ Szolidaritás alelnöke, ám most lapunknak élesen fogalmazott a vállalatóriásnál működő érdekvédelmi szervezetek munkájáról. (Népszava)

– A mennyiségi számbavétel alapján nyugodtan kimondhatjuk, hogy bejegyzett és működő szakszervezetből jól állunk (kb. 500), viszont szakszervezeti tagból sajnos nagyon kevés van (kb. 300 ezer). Országos méretben a létszám folyamatosan csökken, ami a szervezettségi szint süllyedését is jelenti. Kedvezőtlen tendencia, hogy a tagság 70 százaléka nem él együtt gyermekével, ami arra (is) enged következtetni, hogy a tagság átlagéletkora folyamatosan növekszik, és a fiatalok tehát nem preferálják a dolgozói érdekképviseleteket. Hosszú távon ez végzetes lehet.

– Pontos leltár hiányában is bátran kijelentem, hogy a MÁV-Volán csoportnál feleslegesen sok szakszervezet van. A bírósági nyilvántartásból kiindulva, néhányat megemlítek: Vasúti Járműjavító Dolgozók Szakszervezete, Vasutasok Független Szakszervezeti Szövetsége, Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás, Vasutasok Szakszervezete, Mozdonyvezetők Szakszervezete, Mozdonyvezetők és Motorvonat-vezetők Szakszervezete, Keresztény Vasutasok Egyesülete, Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, Magyar Katolikus Vasutasok Egyesülete. Nem folytatom tovább a vasutas-felsorolást, és ehhez még adják hozzá a vállalatcsoport másik alkotója, a Volán szakszervezeteit. Szervezet tehát van elég, kérdés, hogy milyen támogatottsággal rendelkeznek, és végeznek-e érdemi munkát? Rosszat sejtek.  

– A Népszava írásából megtudhatjuk, hogy új szakszervezet alakult a MÁV-Volán csoportnál. Elnöke Bárány Balázs Péter, aki hosszú ideig Gaskó István szakszervezeti vezető helyettese és bizalmasa volt. Viszonyuk néhány éve végzetesen megromlott, Gaskó visszavonult, Bárány viszont maradt. A tapasztalt vasutas (Bárány) sok húron játszik, hiszen az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetét is vezeti, és e mellé vállalta a Korrekt Vasutas Szakszervezet (KVSZ) elnöki posztját. Rokonszakmának nehezen nevezhető a dalszínházi tevékenység és a vasutasság, de Bárány képes áthidalni a nehézségeket. És még mondja valaki, hogy a rutinos szakszervezeti főmuftik nem sokoldalúak!

Nagy híve vagyok a munkavállalók szabad szervezkedésének, engem nem kell meggyőzni a szakszervezetek társadalmi szerepének fontosságáról. De ilyen alkalmakkor azért én is elbizonytalanodom és megkérdezem: szaktársak, most bohóckodunk vagy a munkavállalók érdekeit és jogait védjük?!