Végzetes következményekkel járhat az új érettségi
Megújulnak az érettségi általános vizsgakövetelményei 2023-tól. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) közleménye szerint még nagyobb szerepe lehet a vizsgákon a tanulói kreativitásnak, problémamegoldó készségnek.
A Blikk a Magyartanárok Egyesületének véleményére volt kíváncsi az új érettségivel kapcsolatban. Fenyő D. György alelnök szerint az újfajta számonkérés a magolás érettségije lesz, háttérbe szorulnak a modern kompetenciafejlesztés elvei.
Már korábban is hangsúlyozták, hogy a Nemzeti alaptantervben nagyon sok mű és szerző van, neveket és címeket, listákat kell majd felszínesen megtanítanunk a gyerekeknek.
Az új érettségi most az új feladattípusokkal még inkább behatárolja a szakmai munkát, mint eddig. Ez végzetes következményekkel járhat
– hangsúlyozta.
Arra a kérdésre, hogy milyen elemeket kifogásolnak, elmondta, hogy az írásbeli érettségiből a jogszabály szerzői kiiktatják a gyakorlati szövegalkotási feladatot, amelyre alapvetően mindenkinek szüksége van, helyette úgynevezett műveltségi teszt szerepel, a válaszható két műelemzési feladat egyikét pedig lecserélik „témakifejtő esszé”-re. Bekerül viszont egy szövegértési-nyelvi feladatlap, amely félő, hogy a szövegközpontúság helyett a nyelvtani ismereteket kéri majd számon.
Az alelnök elmondta: a minisztérium csak néhány, általa kiválasztott szervezetet keresett meg, hogy mondja el véleményét. Mivel a Magyartanárok Egyesülete, mint az egyetlen kifejezetten magyartanári civil szervezet nem kapott lehetőséget, hogy kifejtse álláspontját, ezért a nyilvánosság elé tárták kifogásaikat, észrevételeiket.