Vérszomjas metoo és cinikus ellen-metoo magyarázat nélkül

Puzsér Róbert 2020. november 22. 15:17 2020. nov. 22. 15:17

Akár az időjárás, a kultúra is az Atlanti-óceán felől érkezik Európába. Amikor aztán egy mém áthalad az öreg kontinens felett, és megérkezik a Kárpát-medencébe, sokszor rá sem lehet ismerni: eredetije mellé állítva groteszk karikatúrának látszik.

A magyar Depeche Mode: Bonanza Banzai. A magyar Omar Shariff: Oszter Sándor. A magyar Brad Pitt: Kamarás Iván. A magyar Benny Hill: Gálvölgyi János. A magyar Elvis Presley: Komár László. A magyar Madonna: Zoltán Erika. A magyar Danny DeVito: Mikó István. A magyar Bono: Novák Péter. A magyar Paris Hilton: Kelemen Anna. A magyar liberalizmus: szabadelvűség.

Így járt Magyarország a #metoo divathullámával, mely már világra jövetele pillanatában is torz kreatúra volt: hiába volt anyja a jogos sérelem, ha apjául a nemtelen bosszú szegődött – így a nászból nem születhetett más, csakis pokolfajzat.

A teremtmény magyarországi turnéján minden úgy indult, ahogy azt a hollywoodi rémálomgyárban letesztelték: sértett, bosszúszomjas színésznő, évtizedes történet, ahol a befolyásos férfi kellően ízléstelenül viselkedett, ettől azonban a péniszvillantásból nem lesz nemi erőszak – lesz azonban belőle ítélkezés, meghurcolás, nyilvános megszégyenítés, egy ember és egy életmű megsemmisítése.

Hamarosan váratlan fordulat következett: a jobboldali trollkurzus alkalmazni kezdte a radikális baloldal csodafegyverét. Gyurcsányista polgármester, bulvártévés, evangélikus lelkész és momentumos lánya került Habony Árpád célkeresztjébe, aki Orbán Viktor hatalmi érdekei mentén gyártotta le újra meg újra a metoo-élményt.

Most újabb fordulat mutatkozik: az Egyesült Államokban a Breibartnak, a Fox Newsnak és az alt-right felületeinek a metoo fogalma és mozgalma egyaránt köpőcsésze, mert ezek az orgánumok annak legcsekélyebb igazságait is tagadják – s ez a magatartás egyszer csak megjelenik Magyarországon. Megvádoltak zaklatással, bántalmazással, nemi erőszakkal? A liberálisok ellen-metoo frontja védelmébe vesz: az RTL Klub képernyőjén előbb Eszenyi Enikő, majd Kabát Péter mosakszik tisztára – anélkül, hogy ügyük akár csak szóba kerülne. Mintha a metoo-vádak, melyek eddig egzisztenciákat semmisítettek meg, már lapok sem lennének abban a pakliban, amellyel a szórakoztatóipari elit a magyar kultúra játékát űzi. Mindez ráadásul az RTL gondozásában történik, mely csatorna a metoo-pogrom első hullámakor lelkes kritikátlansággal fogadta a tengerentúlról érkező közösségi lincshangulatot. Mikor hozta az RTL azt az elhatározást, hogy a metoo többé nem progresszív, úgyhogy az ellen-metoo legyen az új gyakorlat? Ez a döntés Luxemburgban vagy Magyarországon született? Miért nem tartozott hozzá legalább egy sajtótájékoztató? Havas Henrik vagy Kero® ül-e be legközelebb az Álarcos énekes nyomozói közé? Esetleg számíthat a nagyközönség az RTL posztumusz bocsánatkérésére Marton Lászlótól?

Amennyire helytelen volt egykor a vérengző pogrom, annyira helytelen most a cinikus közöny. Egy száznyolcvan fokos fordulatot nem elég végrehajtani: azt igenis meg kell magyarázni – főleg egy ilyen súlyosan erkölcsi kérdésben. A nézettség meg is van hozzá. Jelzem, hogy az RTL tartozik a magyar nyilvánosságnak legalább két Házon kívül-epizóddal, melyekben kimerítően elemzik Eszenyi Enikő és Kabát Péter ügyét, s elmagyarázzák, miért változtatta meg metoo-politikáját az ország legnézettebb tévécsatornája. Ha meggyőzően érvelnek, akár igazuk is lehet.