Visszaélésre ösztönöz az ajánlási rendszer, a kaució lehetne a megoldás

NVZS 2022. február 16. 07:45 2022. feb. 16. 07:45

A választók többségét nem téveszti meg néhány kamujelölt, de néhány százmilliót meg lehet szerezni indításukkal – ezt segítik a laza jelöltállítási feltételek, a többi között az induláshoz megkövetelt 500 ajánlás és a többes jelölés is, ami csalók kezében rosszul sülhet el, s persze az is, hogy a kampánytámogatással alig kell elszámolni – ezt fejtegette portálunknak László Róbert, aki a Political Capital választási szakértőjeként 15 éve javasolja, hogy kauciós rendszerrel váltsák ki az ajánlásokra épülő rendszert. Az elemző szerint az elmúlt hétvégén zajlott „ki gyűjtötte össze előbb az 500 szükséges ajánlást” verseny csak a „pillanat uralása”, ami legfeljebb egy napig hír, ám a választók figyelmét legfeljebb aznap kelti fel.

A múlt szombaton indult a választási kampány, kitódultak az utcákra a pártok, a jelöltek, egymás mellett csábítgatták az ajánlóíveik aláírására a választópolgárokat. Akik szép számmal mentek is pultokhoz, s sokan közülük nem is csak egy párt, jelölt pultjához. Már pár órával a rajtpisztoly eldördülése után érkeztek is az első győzelmi jelentések, ez is, az is arról számolt be a közösségi oldalán, hogy máris összegyűjtötte a szükséges számú ajánlást. Szinte akkora versenyként kommunikálták a pártok, s a jelöltjeik az ajánlók összegyűjtését, mintha magát a választást nyerték volna meg.

De valójában van-e tétje annak, hogy ki, milyen gyorsan (vagy lassan) gyűjti össze a szükséges ajánlásokat? A lényeg úgyis az, hogy időre meglegyenek, hogy a jelölt neve felkerülhessen a szavazólapra. Mindezek fényében, mire jó a nagy versengés az ajánlásgyűjtés rajtját követő első órákban, napokban? László Róbertet kérdeztük.

A pillanat uralása...egy napig hír, eggyel sem több, sem kevesebb” – reagált tömören kérdésünkre a Political Capital választási szakértője, aki szerint ilyenkor egy rövid ideig sikerkommunikációként használják, de ennél fontosabb, hogy a saját aktivistáikat lehet ezzel lelkesíteni, számukra jelent fontos visszajelzést, a legtöbb választó pedig pár nap múlva már nem is emlékszik rá.

Kamujelöltek kiszűrésére sem alkalmas az ajánlás

Az egyértelmű, hogy a komolyabb pártok úgyis összegyűjtik a megfelelő számú ajánlást – vetettük közbe, hozzátéve: a kamupártok kamujelöltjeinek pedig – legalábbis az eddigi választások tanúsága szerint – „segítenek”, jobb esetben csak az, hogy más párt számára gyűjtik egy adott párt aktivistái az aláírásokat, rosszabb esetben a trükközések, csencselések, ajánlóívek másolása stb..

Tanulságos felfrissíteni például a 2018-as országgyűlési választások után az Átlátszó felhívására az olvasóktól kapott beszámolók eredményét: a portál olvasói 18 olyan párt nevéről számoltak be, amelynek biztosan nem írtak alá ajánlást, mégis szerepelt a nevük és személyes adataik a jelöltek ajánlóívén. Hogy még elborzasztóbb legyen az eredmény: volt olyan olvasó, akinek a neve és az adatai 14 párt ajánlóívén is szerepelt (a választási irodától kikért információk szerint).

Vagy hivatkozhatunk a HVG-re, amely a többi között arról írt, hogy már 2014-ben is több esetben kiderült, hogy az ajánlások összegyűjtésének idején csomagban adják-veszik az állampolgárok személyes adatait, amelyeket több párt jelöltjének ajánlóívére bemásolnak. Aztán 2018-ban is, már jóval az aláírásgyűjtési időszak kezdete előtt megjelentek olyan ajánlatok, amelyek a még 2014-ben gyűjtött ajánlások, személyes adatok „újrahasznosítását” árulták jó pénzért. Volt, aki élt is ezzel, csak nem mindenkinek sikerült: a 2018-as ajánlásgyűjtés hajrájában például a rendőrök egy komplett aláírásgyárra csaptak le a IX. kerületben. Az ingatlanból 36 embert állítottak elő: jó órabérért az egyik párt íveiről a másikra írták át az adatokat, és külső adatbázisokból is másolgatták az ajánlóívekre a neveket. (Megjegyzés: a témában kifejezetten tanulságos megnézni Partizán „Rablópártok” című filmjét.)

A kaució sokkal jobb lenne

Van-e egyáltalán értelme az ajánlásra épülő jelöltállítási rendszernek? Már csak azért is adekvát lehet a kérdés, mert rengeteg – dokumentált és igazolt – visszaélés történt a választópolgárok által ezekre az ajánlóívekre leadott adataival – vetettük fel, rákérdezve arra, hogy vajon ma is úgy gondolja-e ennek a problémának a megoldását, mint amit 2009-ben a Political Capital egy tanulmányában javasolt a jelölti kaució bevezetéséről.

Az ezt is tartalmazó tanulmány valóban 2009-ben készült el, de mi már 2007-ben is javasoltuk ezt” – helyesbített a választási szakértő, aki változatlanul kiáll amellett, hogy ez is lehetne a probléma megfelelő megoldásának része. A lényeg, hogy a választópolgárokat ki kellene venni ebből a folyamatból, mert folyamatosan visszaélnek az adataikkal. Helyette kauciót javasoltak és javasolnak ma is, ami ellen az a fő ellenérv, hogy milyen csúnya, antidemokratikus dolog anyagi helyzethez kötni az indulást, pedig a valóság az, hogy minden komolyan vehető jelöltnek nulla forintba kerülne az indulása, hiszen alacsony teljesítmény – mondjuk egy százalékos eredmény – felett visszakapnák a biztosítékként letett pénzt – fejtegette. „Éppen, hogy most forognak fekete pénzek a jelöltállításhoz szükséges ajánlások gyűjtése során, akkor csak fehér pénzek lennének a folyamatban” – szögezte le, rámutatva, hogy a végén nulla forint lenne az egyenleg. (Megjegyzendő, hogy megegyezik az állami támogatás visszafizetésének a küszöbével a Political Capital által javasolt egy százalékos eredmény, ami a javaslat szerint a kaució visszaadásának feltétele lenne.)

Mivel a csalás átszövi a jelöltállítási folyamatot, valójában az, hogy egy jelölt leadott 500 ajánlást, az vagy mért egy tényleges társadalmi támogatottságot, vagy nem – folytatta a kaució melletti érveit, kiemelve azt is, hogy ezzel megszűnne az adatmásolás, aminek a lebukási veszélye napjaikban nulla százalék.

A választókat nem tévesztik meg, de pénzlenyúlásnak jó

Olyan könnyű visszaélni ezzel, kiváltképpen azok a kamupártok folyamodnak ehhez az eszközhöz, amelyek üzleti vállalkozásnak tekintik a választást” – mutatott rá László Róbert, akinél rákérdeztünk arra, hogy csak nem Gattyánékra gondol? „Nekik más a motivációjuk, nem a pénz, hanem a zavarkeltés a kormánnyal elégedetlen, de nem elkötelezett szavazók körében” – reagált a választási szakértő.

 „Amíg a központi kampánypénzek ilyen könnyen ellophatók, addig persze a kaució bevezetése sem hozna áttörést. Első körben legalább a kampánytámogatással való alapos beszámolási kötelezettséget kellene megteremteni,” – ezt egyébként 2013 óta hangoztatja a Political Capital, a Transparency Internationallel karöltve, de a törvényalkotó több mint nyolc éve süket a javaslataikra.