„Vitézy Dávid – ahogy a kormány is – szereptévesztésben van” – állítja Zugló polgármestere

Harkai Péter 2020. július 20. 14:52 2020. júl. 20. 14:52

Teljesen autómentes lesz a Városliget, lezárják a Kós Károly sétányt az autóforgalom elől – ezt Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója közölte a hétvégi Facebook-posztjában. Horváth Csaba szerint, folyamatos szereptévesztésben él a BFK-vezér.

Vitézy közölte, hogy a Karácsony Gergely főpolgármester és Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter vezetésével működő Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) javaslatát elfogadva, a kormány úgy döntött, hogy a Kós Károly sétányt lezárja az autóforgalom elől és a Városligetet teljes egészében a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adja át. A Városliget autómentesítésének terveit a városvezetés és a kormány egyetértése alapján, a Budapest Fejlesztési Központ készíti elő, Fürjes Balázs államtitkár irányítása mellett.

Horváth Csaba, mint az érintett terült polgármestere azzal egyetért, hogy jelentősen forgalom-csillapítani kell a Városligetet, és ha lehetséges, fizikailag. Tehát olyan forgalomkiváltó eszközöket kellene bevetni, s akkor ki kell tiltani az autókat. Mindezt jelentős és komoly szakmai elővizsgálatok kell, hogy megalapozzák. 

– De, hogy miért Vitézy Dávid jelent be a főváros közlekedésére vonatkozó híreket, aki nem a főváros alkalmazásában álló közlekedéstechnikai szakember, s mint ilyen, kívülálló, az szerintem mindössze abból adódik, hogy Vitézy Dávid folyamatos szereptévesztésben van. Amint maga a kormány is, amely ahelyett, hogy támogatná Budapest fejlesztési terveit, felülről próbál beavatkozni és pillanatnyi hangulatától függően avatkozik bele egyes ügyekbe. Ezzel szemben, az érdemi témákat kerüli, legyen szó a Lánchíd felújításáról, ahol nem hajlandóak elismerni azt a többletköltséget, amit a kormánynak kellene biztosítania, vagy legyen szó a lepusztult úthálózatok fejlesztéséről. Sőt, elvisz ötmilliárdot a hétmilliárdos útfelújítási költségünkből. Emlékezzünk vissza arra, amiikor Orbán Viktor bejelentette, hogy a Nyugati téri felüljáró a kommunizmusra emlékezteti és ezért azt le kell bontani. Igazság szerint, nekem meg Orbán Viktorról jut eszembe a kommunizmus, ezért úgy vélem, az volna a legbölcsebb, ha leépítené magát – osztotta meg álláspontját a Hírklikk kérdésére.

Hozzátette: beszélgetni persze tud arról a kormány, hogy moként lehetne javítani a főváros közlekedését, de erre a megoldás semmiképpen nem kormányzati irányból kell, hogy jöjjön. Ráadásul nem kényelmesen szemezgetve a problémákból. Annyiból értelmezhető csak a megszólalásuk, hogy a Városliget egy részét államosították még Tarlós idejében 99 évre, amiből még mindig több mint 90 hátravan. Ezzel együtt sem indokolt, hogy a kormány ilyen mértékben avatkozzon bele a főváros életébe.   

Hogy szakmai szempontból miként kivitelezhető a Városligettel kapcsolatos terv, miközben az M3-as sztrádaforgalma a mai napig keresztülhalad rajta, arra Zugló polgármestere elismerte, hogy ez a legjobb kérdés a témát illetően, mert ötletelni lehet arról, hogy kitiltják a forgalmat, de ugyanakkor ennek következményei is vannak, amire viszont konkrét megoldásokat kell kidolgozni. Az egyik ilyen lehetőség egy új és a Vitézy-féle deklarációban említett 1500 járműre tervezettnél is jóval nagyobb befogadású P+R parkoló kialakítása. Ugyanis amennyiben a Városliget adta lehetőségek megszűntével, Zugló és a környező kerületek mellékútjait árasztja el a parkolási kényszer és a forgalomtöbblet – ami jelentős károkkal járna a főváros szempontjából. Ezeket a problémákat nem foltszerű ötleteléssel kell kezelni, hanem egy komplex forgalomszervezési rendszerben, amit alapos előtanulmányokkal és lépcsőzetes kivitelezésben lehet és érdemes megvalósítani. 

A bejelentéssel kapcsolatban egy pozitívumot mégis pragmatikusnak talált Horváth Csaba, mégpedig az új, 1500 jármű befogadására alkalmas P+R parkoló tervét a Mexikói úti kisföldalatti-végállomásnál, ami remélhetően nem a Hermina parkolóként tervezett beruházás új neve. Ez utóbbi összegét ugyanis az előzetes tárgyalások eredményeként, a Biodóm befejezéséhez ajánlotta meg a kormány. Az alapproblémára azonban ez még nem adja meg a választ, amint Vitézy sem.

Arra a kérdésre, hogy milyen konkrét megoldásokat lehetne akár Zugló bevonásával megvalósítani, Horváth Csaba felhívta a figyelmet, hogy a közlekedési problémát jelentő forgalom nagy része agglomerációból beözönlő jármű. Amennyiben ezeket akár a városhatáron kívüli szűrőpontokban megpróbálnák a megfelelő parkolók kialakításával megállítani, például vasúti csomópontok környékén, így biztosítva a kényelmes járműváltást is, akkor már érdemben mentesülhetne a város és a Városliget területe a forgalom alól. Példaként említette a rákosrendezői holt teret, amit a kormány a fővárossal közösen fel tudna szabadítani és a város szerves részévé tenni.  Így már gyakorlati értelme lenne akár a legutolsó forgalmi pontig, a Liget széléig fokozatosan elvinni a beözönlő forgalmat s így egy kívülről befelé szűkülő tölcsérként csillapítani a jelenlegi káoszt. Ehhez azonban a kormánynak és a fővárosnak közösen elfogadott, komplex tervet kell kidolgoznia – erről kellene, hogy szóljanak az elkövetkező hónapok, ahelyett, hogy előreszalad a kormány olyan kérdésekben, amelyek nem az ő kompetenciái, hanem a fővárosé – nyilatkozta a Hírklikknek Horváth Csaba, Zugló polgármestere.