Vitézy Dávid: érthetetlen a vasútnál kialakult helyzet

HírKlikk 2023. augusztus 27. 10:10 2023. aug. 27. 10:10

Vitézy Dávid, közlekedésért felelős volt államtitkár a közösségi oldalán mondta el véleményét arról, hogy a MÁV a Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszon bevezetett ideiglenes sebességkorlátozás miatt mintegy 20 perccel növeli a vonatok menetidejét.

Ismeretes, hogy a sebességkorlátozást a MÁV azért rendelte el az egyik legfontosabb vasúti fővonalon, a Budapest–Hegyeshalom–Rajka-vonalon, mert annyira rossz a pálya állapota. Vitézy bejegyzésében emlékeztet, hogy ez Magyarország legfontosabb vasútvonala, az első számú kapcsolat személy- és teherforgalomban Győr és Bécs, ezáltal Európa felé. „Ausztria utolérése helyett most épp távolodunk, szó szerint, 20-25 perccel” – tette hozzá. Vitézy szerint az, hogy egyik napról a másikra 20 perces menetidő-növekedést okozó, majdnem 30 kilométer hosszú lassújel kerülhet ki, súlyos válságtünet. Ez nemcsak pénzhiány, de a MÁV működése feletti kellő intézményes kontroll hiánya is – vélekedett az Index által idézett szakember. 

Vitézy szerint „jelenleg valódi megrendelői vagy erős szerződéses kontroll nélkül nehéz arról meggyőződni, hogy a MÁV-csoport az évente ráköltött, az elmúlt években bőven az infláció fölött növelt, közel évi 1000 milliárd forint költségvetési forrás mellett, hogy kerülhet abba a helyzetbe, hogy egyik napról a másikra 29 kilométer hosszban lassújelet tűzzön ki az első számú fővonalon”.

A volt közlekedési államtitkár kiemelte, hogy a nemzetközi hitelszerződés alapján épülő Budapest–Belgrád beruházáson kívül lényegében minden nagyobb vasúti pálya-beruházás leállt az uniós források befagyasztása óta.

Hozzátette azt is, hogy míg Magyarország két évvel ezelőtt úgy döntött, hogy az autópályák működtetéséhez és a további autópályák építéséhez szükséges minden forrást a hazai költségvetésből biztosít, addig „a vasút viszont csúszik le, a MÁV súlyos bajai napról-napra egyre nyilvánvalóbbak”.

Forrás: Index