Engedély nincs, a kivitelező mégis dolgozik a Déli Körvasút projekten
A Hírklikk több alkalommal is beszámolt a Déli Körvasút ügyéről, amelynek legutóbbi hivatalos fejleménye, hogy a bíróság másodszor is megsemmisítette a Pest Megyei Kormányhivatal által kiadott környezetvédelmi engedélyt. Jogállamban ilyenkor a felek tudomásul veszik a döntést, esetleg továbbmennek és újabb jogorvoslatért folyamodnak. A Mészáros Lőrinc V-Híd cégcsoportjához tartozó, Vitézy Dávid volt államtitkár „szerelemgyerekeként” szerveződő beruházás kivitelezői azonban a bírósági döntés ellenére is folytatják a munkálatokat.
A környéken lakók, akik kényszerűségből riadóláncot hoztak létre, hogy az illegális tevékenységekről értesíthessék az újbudai önkormányzatot, valamint a közterületfelügyletet, már a május 2-i ítélet utáni napokban többször is arra lettek figyelmesek, hogy a V-Híd alvállalkozója a Hamzsabégi és Sárbogárdi utak vasúti töltésén munkagépeket, a többi között fúróberendezést vonultatott fel. A május 8-i héten a V-Híd csoport a Kelenföldi pályaudvarnál végzett bontásokat a Ferencváros felé induló szakaszon, a munkások sem a helyi lakosokat képviselő POPÉK (Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért) civil szervezet, sem a kiérkező rendőrök kérdésére nem voltak hajlandók elárulni, hogy milyen projekt nevében végeznek munkálatokat. Még a helyszínre érkező MÁV tisztviselő sem tudta/akarta megmondani, hogy a vasúttársaság konkrétan mire adott jóváhagyást a V-Híd alvállalkozójának.
A civilek ekkor a terület tulajdonosához, a MÁV-hoz fordultak tájékoztatásért. Arra a kérdésre szerettek volna választ kapni a vasúttársaságtól, hogy milyen munkálatokat hagyott jóvá a területén. Hamarosan megérkezett a rövid, ám tökéletesen semmitmondó válasz: „A MÁV Zrt. részéről a tájékoztatásukat megkaptuk, tudomásul vettük. Üdvözlettel: Szilágyi Tibor fejlesztési és beruházási főigazgató, MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Fejlesztési és Beruházási Főigazgatóság.”
Az a Szilágyi Tibor válaszolt ezen a cinikus, pökhendi, lekezelő módon, akit a helyiek még az eredeti kivitelező, az azóta megszűnt Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) projektirodájának vezetőjeként ismerhettek meg. A NIF 2020 januárjában egy botrányos, közmeghallgatásnak nevezett összejövetelen mutatkozott be a Hamzsabégi sétány körül lakóknak, akik hamar átláttak a szitán, és már az első percekben rájöttek, hogy a látványos tervek mögött valójában nem az elővárosi közlekedés fejlesztése a fő cél, hanem, hogy nagyvolumenű teherforgalmat engedjenek rá a sűrűn lakott városrészre.
A civilek kizártnak tartják, hogy a MÁV ne tudna arról, hogy a beruházásnak nincs engedélye. Összefonódást sejtenek a háttérben, mint honlapjukon írták, „mindenhol a projektet korábban nyomó volt NIF-esekbe, BFK-sokba botlunk, nemcsak a MÁV-nál, de a minisztériumnál is. Az eddigiek alapján minden irántuk való bizalmunk elfogyott már.”
Érdekesség, hogy a Mészáros Lőrinchez köthető V-Híd Zrt. megbízásából a cégcsoport január óta mind a mai napig – mit sem törődve a bírói döntésekkel – közterület használati engedélykérelmekkel bombázza Újbuda Önkormányzatát a „Ferencváros-Kelenföld vasútvonal kapacitásbővítésének építési munkáira.” Ezeket a kérelmeket a kerület vezetése rendre elutasítja, mert pontosan tudják, hogy az említett beruházásnak nincs engedélye, helyzete tisztázatlan. A MÁV azonban jóváhagyta, hogy a tulajdonában lévő területeken a V-Híd ugyanezen projekt kivitelezésére munkákat végezzen.
A háttérben az állhat, hogy ezekre a munkákra napi szinten akár tízmilliókat is kiszámlázhatnak, ami azért fontos, hogy a számukra már kifizetett 101 milliárdos előlegből a projekt végleges bedőlése esetén minél kevesebbet kelljen visszafizetni.