Ne legyen szóbeli érettségi – ezért küzd egy tavasszal maturáló osztály

Millei Ilona 2022. február 10. 16:00 2022. feb. 10. 16:00

Egyre többen írják alá azt a petíciót, amelyet az idén tavasszal érettségizők indítottak el. Már több mint 13 ezren látták el kézjegyükkel. A diákok a szóbeli érettségi vizsgák eltörlését kérik. Tóth Endre, az Egységben Magyarországért oktatási kabinetvezetője (Momentum) jogosnak tartja a követelést. Megérti az aggodalmaikat is, hogy a járvány miatt, még ha volt is jelenléti oktatás, sokszor nélkülözniük kellett érettségire felkészítő tanáraikat. Ugyanakkor az ADOM Diákmozgalom összességében nem támogatja a petíciót. Azt viszont kérik, hogy a kérdések összeállítói minél egyszerűbbre vegyék azokat, a szóbelinél pedig a tanárok támogassák a diákokat, hogy minél magasabb pontszámot érhessenek el.

„Mivel jelenleg is súlyos a Covid-helyzet, jogosnak tartom a diákok követelését, hogy ne legyen szóbeli érettségi” – válaszolta a Hírklikk kérdésére Tóth Endre, az Egységben Magyarországért oktatási kabinetvezetője. Hozzátette, a kormány előnyben van, hiszen látja a járvány adatait, amelyek a nyilvánosság számára nem hozzáférhetők. Így az egészségügyi- és vírusszakértőknek kulcsszerepük van abban, hogy a jelenlegi oltottság mellett megbecsüljék, milyen lehet a járványhelyzet májusban és júniusban. Tóth Endre azt mondja, „lehetne egyedi elbírálás is azoknál az osztályoknál, ahol betegség miatt kiestek pedagógusok.” Az oktatási kabinetvezető úgy véli, lehetne megoldást találni, hogy könnyítsék a helyzetet. El tudná képzelni például, hogy csökkentett anyagból kelljen érettségizni. „Igaz, ez csak egy elméleti lehetőség, amit egy rugalmas oktatási rendszerben meg is lehetne valósítani. De a mienkről ezt most nem mondhatjuk el” – tette hozzá.

Nem tudja viszont támogatni az Alternatív Diákközpontú Oktatásért Mozgalom (ADOM Diákmozgalom) a 2022-es érettségizők petícióját. Ezt Schermann Fruzsinától, a mozgalom szóvivőjétől tudtuk meg. Az indokok között elmondta, hogy a tavalyihoz viszonyítva, igen csekély a halálozások száma. Tavaly a jóslatok arról szóltak, de a tényleges helyzet is az volt, hogy épp egy fölfelé haladó járványhullám idején volt az érettségi időszaka. Jelenleg ugyan azt állítják, hogy az Omikron ugyanúgy terjedni fog, de szerencsére a halálozási rátája jóval alacsonyabb. Így nem járna olyan magas kockázattal a szóbeli érettségi lebonyolítása, mint tavaly. Kérdésünkre, hogy a diákok mostani petíciójukban azt is problémaként sorolták fel, hogy minden érettségire felkészítő tanáruk vagy karanténban van, vagy maga is beteg, Schermann Fruzsina azt válaszolta: „a szóbelire általában maguk szoktak felkészülni a diákok, és az esetek nagy részében a szóbeli érettségi felfelé szokta húzni a jegyeket.” Lehet, hogy jelenleg nem tűnik könnyűnek felkészülni rá, de az még odébb van. Ráadásul, míg az írásbelinél bármit kérdezhetnek az érettségin, a szóbelin már fix témakörök vannak, amire egyedül is jobban fel lehet készülni. De nem gondolja-e – vettük közbe –, hogy a most érettségizők rosszabb helyzetben vannak, hiszen az utóbbi két évben végigkísérte a tanulmányaikat az online oktatás? Schermann Fruzsina erre azt válaszolta, hogy a szóbeli alapvetően mindig a halálozási rátára hivatkozva maradt el. A 2022 tavaszán érettségizőknek ellenben az utolsó évük jelenléti oktatásban zajlott. Az iskolákban pedig általában az utolsó évet szánják az érettségire. Az lehet ugyan, hogy az elmúlt két év tananyaga „kisebb sikerrel ment át”, az ADOM épp ezért azt kéri az írásbeli kérdéseket összeállítóktól, legyenek erre tekintettel. Összességében a mozgalom szóvivője úgy összegezte döntésüket: „az ADOM ezt a petíciót nem tudja támogatni. Azt viszont igen, hogy minél egyszerűbbre vegyék majd az írásbelit a kérdéseket, a szóbelinél pedig a tanárok támogassák a diákokat, hogy minél magasabb pontszámot érhessenek el.”

A koronavírus-járvány és az online oktatás bevezetése miatt először 2020-ban javasolta a kormánynak az MSZP, hogy vagy csak írásbeli, vagy csak szóbeli érettségi legyen. Hiller István, volt oktatási és kulturális miniszter akkor azt kérte a kormánytól, ismerje el érvényesnek a tanévet, az érettségi pedig legyen egyenértékű minden más, korábbi, illetve későbbi, normál körülmények között megszerzettel. Akkor a kormány úgy döntött, csak az írásbeli érettségit tartja meg. Nem volt ez másként a következő tanévben sem. 2021-ben már februárban azt kérte Hiller István, abban a hónapban döntsön a kérdésről a kormány: „mivel már a felkészülés sem volt hagyományos, ráadásul az eleve stresszel járó érettségit csak fokozza a koronavírus miatti bizonytalanság” Az MSZP tavaly is azt javasolta, hogy maradjanak el a szóbeli érettségik. Bár tavaly sem azonnal döntött a kormány, de a szóbeli tavaszi érettségit nem tartották meg.

Az Eduline írta meg először, hogy az oktatási kormányzat egyelőre azzal számol, az idén, kétéves kihagyás után újra megtartják majd a szóbeli vizsgákat júniusban. Az Oktatási Hivatal néhány napja tette közzé a tavaszi érettségi járványügyi szabályait. Ebben a rövid dokumentumban, külön kitérnek a szóbelikre: az írásbeliken marad a 1,5 méteres távolság és a tízfős létszámkorlát termenként, a szóbelin pedig tartani kell majd a távolságot. A maszkviselést központilag nem teszik kötelezővé, erről az iskolák dönthetnek majd.

Egy végzős középiskolai osztály azonban még januárban petíciót indított azért, hogy 2020 és 2021 után, az idén is töröljék el a szóbeli érettségi vizsgákat. Úgy érzik, így lenne igazságos a rendszer. A koronavírus-járvány, a hónapokig tartó digitális oktatás, a sok hiányzás és a gyakori karantén miatt ugyanis nem tudnak megfelelően felkészülni a szóbelire, pedig az egyetemi-főiskolai felvételi miatt szükségük lenne a pontokra.

Petíciójukhoz, amelyet eddig már több, mint 13 ezren írtak alá,  itt lehet csatlakozni.

Mivel a diákok úgy érezték, sokan nem értették meg petíciójukat, az azt elindító osztály egy nyílt levelet is megfogalmazott, amelyet az alábbiakban közlünk. 

„Tisztelt Oktatási Hivatal!

Azoknak a végzős diákoknak a nevében írok, akik a koronavírus által okozott hátrányokat elszenvedték, és tisztelettel kérem Önöket:

Maradjanak el a 2022-es szóbeli vizsgák!

A 2020 márciusában bevezetett online oktatás alatt megváltozott az életünk. Bár a következő tanév szeptemberétől visszatérhettünk az iskolába, a december már újra online oktatásban zajlott, majdnem egészen a tanév végéig. Közben a diákok egy része osztályozó vizsgát tett a 11. és 12. évfolyamból idegen nyelvből, hogy ezt követően előrehozottan érettségizhessen belőle, sokan közép- vagy felsőfokú nyelvvizsgát is szereztek, és jogosítványra is szert tettek. A 2021/22-es tanévnek azzal a reménnyel vágtunk neki, hogy végre visszakapjuk az életünket, és folytatódhat a hagyományos oktatás, ám csalódnunk kellett.

A koronavírus nem csak az elmúlt két tanév oktatását befolyásolta a digitális oktatással, a mindennapjaink szerves része továbbra is. Rengeteg iskolában heteken keresztül hiányoztak a kötelező érettségi tárgyat oktató tanárok (van, hogy egyszerre az összes ilyen tanár) megbetegedések vagy karantén miatt. Van olyan osztály, ahol a múlt héten összesen annyi óra volt megtartva, mint máskor egy nap alatt, mert a helyettesítéseket sem tudják megoldani az iskolák a hiányzó tanárok magas száma miatt. Az online oktatás alatt kialakult lemaradás miatt néhány tárgyból vagy gyors léptekkel átvágtatunk a témakörökön, vagy az sem biztos, hogy befejezzük a tananyagot az érettségiig, de a tételeket már nagy valószínűséggel esélyünk sem lesz végigvenni. A szóbeli feleletek gyakorlására utoljára 10. osztály elején volt valódi lehetőségünk, amikor még jelenléti oktatás volt.

A mostani érettségi rendszer a hagyományos oktatásra épül, de már rég nem az zajlik, a változás megtörtént, de nem követte változtatás. Míg az írásbeli érettségi anyaga javarészt a tankönyv anyagára épül, addig a szóbelin – főleg az emelt érettségin – kiegészítő anyagokat is tudni kellene, amit tanári magyarázat és megfelelő források nélkül rendkívül nehéz teljesen önállóan elsajátítani. Abszurd lenne ugyanolyan feltételekkel számon kérni a tananyagot a mostani végzős tanulóktól, mint a Covid megjelenése előtt rendes ütemben oktatott diákoktól.

A 2020-ban, majd pedig a 2021-ben érettségizők esetében eltörölték a szóbeliket. Ennek reményében jött létre idén is egy petíció, amit már több mint 12000-en aláírtak. Vagyis nem egyedi az, hogy egy diák úgy érzi: nem lenne igazságos idén a szóbelik megtartása ilyen hiányos felkészítés mellett.

Ha idén mégis hagyományos formában tartanák meg az érettségit, sokkal rosszabb továbbtanulási esélyeink lennének, mint a tavaly és az azelőtt végzetteknek – annak ellenére, hogy hasonló vagy nagyobb károkat szenvedtünk el, mint ők. Valamennyien szeretnénk a jövő orvosai, jogászai, mérnökei, közgazdászai, tanárai lenni, hogy mi is érdemben tehessünk önmagunkért, másokért és az országért. Szeretnénk, hogy egy nap Mi oktathassuk vagy gyógyíthassuk az Önök gyermekeit, unokáit. Ezeknek az álmoknak az eléréséhez azonban minden pontra szükségünk van.

Kérem hallgassanak meg minket, felelősségteljesen bírálják el kérelmünket, és a már kétéves precedenst követve, töröljék el a 2022-es szóbeli érettségi vizsgákat!

Egy végzős középiskolai osztály”