60 milliárd forintot szán a kormány az elektromos autók hazai terjedésének ösztönzésére
Míg az európai piacon júliusban 62 százalékkal nőttek az új e-autók eladásai, addig Magyarországon az év második negyedévben 7,8 százalékkal esett vissza a forgalomba helyezett e-autók száma - írja a G7.
Az európai piacon júliusban 62 százalékkal nőttek az új e-autók eladásai az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) Bloomberg által idézett adatai szerint, a legnagyobb mértékű növekedés Németországban volt (69 százalék).
Ehhez képest Magyarországon az év második negyedévben 7,8 százalékkal esett vissza a forgalomba helyezett e-autók száma a statisztikai hivatal adatai szerint, és az állományban kevesebb, mint egy százalék volt az arányuk (május végén 0,9 százalék a Totalcar által idézett adat szerint) – olvasható a G7 elemzésében.
Magyarországon 2016 óta több alkalommal is meghirdettek új autók vásárlására igényelhető állami támogatási programot alkalmanként néhány milliárd forintos keretösszeggel. A Telex cikke szerint 2022 közepéig összesen 15 milliárd forintot költöttek ilyen támogatásokra.
Az elektromos autókhoz elektromos töltőpontok kellenek. Ezek terjedését jelenleg a magyar állam az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK) szóló kormányrendelettel ösztönzi, miszerint minden megkezdett 100 férőhelynyi parkolóból kettő helyen elektromos töltést kell biztosítani a Vezess.hu cikke szerint. Azonban a lap szerint a 2019-es Jedlik Ányos terv 2.0 2030-ig 18100 töltőpont kialakítását célozta meg, aminek töredéke, 2147 töltőpont épült ki tavaly év végéig. Az akkori elterjedtség alapján a terv javasolta a támogatás fenntartását, 2023-ban viszont az Autopro.hu cikke szerint már nem indult állami támogatási program.
Úgy tűnik, most változhat a helyzet, mert 60 milliárd forintot szán a kormány az elektromos autók hazai terjedésének ösztönzésére a Magyar Közlönyben csütörtök este megjelent rendelet alapján. Erről a Hvg.hu számolt be.
A hazai elektromos töltőhálózat bővítésére hoznak majd létre egy programot jövő év márciusáig, amelyen keresztül az elektromos autók beszerzésére fognak támogatást kapni egyes cégek, kiemelten taxitársaságok, car sharing- és flottaszolgáltatók.
A két programra 30-30 milliárd forintot szánnak, ezt pedig „elsősorban” EU-s forrásokból teremtenék elő, bár, ha a pénzek nem érkeznek meg, költségvetési forrásokhoz kell nyúlnia a kormánynak a rendelet szerint.