700 milliárd forintos kínai hitellel adósította el Magyarországot az Orbán-kormány

FSP 2020. április 25. 07:10 2020. ápr. 25. 07:10

Kettes számú Soros tervről beszélt pénteken reggel a miniszterelnök a Kossuth rádióban, bírálva a magyar származású amerikai milliárdost, amiért hitel felvételére biztatja az Európai Uniót. Ugyanezen a napon, alig két órával később, ugyanez a távirati iroda arról számolt be, hogy Varga Mihály aláírta a Budapest-Belgrád vasútvonallal kapcsolatos hitelfelvételről szóló szerződést. Utóbbi hírből kimaradt a kínai Eximbanktól felvett hitel összege, valamint az, hogy a vasútvonallal kapcsolatos iratokat tíz évre titkosították.

Pénteken reggel 9 óra 28 perckor a következő hírt adta ki az MTI: „A hét legfontosabb hírének nevezte Soros György írását a járvány gazdasági következményeinek kezeléséről Orbán Viktor pénteken, a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában. Ezt a 2-es számú Soros-tervnek nevezte. Soros szerint, arra van szükség, hogy az EU nagy kölcsönöket vegyen fel, amelyek alapösszegét nem is kellene visszafizetni, viszont lejárat nélküli kamatot kellene fizetni utánuk, amíg élünk, addig fizetünk. A kamatot szeretik ők nagyon, fogalmazott.”

Alig két órával később, 11 óra 11 perckor a következő szöveg jelent meg a távirati iroda honlapján: „Magyarország számára előnyös és biztonságos hitelszerződés született a Budapest-Belgrád vasútvonal létrehozására Magyarország és Kína között – tájékoztatta Varga Mihály az MTI-t pénteken, miután aláírta a beruházás elindulásához szükséges hitel-megállapodást.

A kínai Eximbankkal kötött megállapodás szerint, a beruházás 85 százalékát hitelből, a fennmaradó 15 százalékot saját forrásból, önrész biztosításával finanszírozza a magyar állam – emelte ki Varga Mihály. Mint mondta: a megállapodás pénzügyi feltételei a piacon jelenleg elérhető államadósság-finanszírozási lehetőségekkel összevetve is kedvezményesek. A pénzügyi tervezést és a kiszámíthatóságot erősíti, hogy a hitel fix kamatozású, így a piaci körülmények esetleges romlása esetén sem változnak a feltételek.”

Utóbbi hírrel kapcsolatban a távirati iroda – nyilván figyelmetlenségből – néhány, nem elhanyagolható tényt elfelejtett közölni az olvasókkal. Az egyik, hogy a kínai Eximbanktól kért hitel összege 700 milliárd forint, vagyis, testvérek között szólva sem két fillér. A másik, hogy a fix kamatozás azt is jelenti, hogy amennyiben nem kedvezőtlen, hanem kedvező fordulat áll be a világgazdaságban, a kamat nem csökken, hanem ugyanannyi marad. Végül az MTI annak közlésével is adós maradt, hogy utóbbi beruházás iratait Semjén Zsolt javaslatára tíz évre titkosították.

A magyar adófizetőknek – akiknek ki tudja, meddig kell fizetniük a 700 milliárdos hitel törlesztőrészleteit és annak ismeretlen nagyságú kamatait – ahhoz sincs közük, hogy milyen megtérüléssel számol a kormány. Pedig, vannak számítások. Pesszimista előrejelzések szerint, a Budapest-Belgrád vasútvonal megtérülési ideje 2400 év, vagyis, gyakorlatilag soha nem térül meg. Igaz, van ennél jóval kedvezőbb opció is, e szerint akár 130 év alatt is visszahozhatja a pénzt a beruházás.

Majd elfelejtettük, a távirati iroda híréből azt sem tudhatja meg az olvasó, hogy a vasúti beruházás kivitelezését – sajtóhírek szerint – egy Mészáros Lőrinchez kötődő konzorcium nyerte el. Nyilván ők adták a legkedvezőbb ajánlatot, mint ahogy abban sincs okunk kételkedni, hogy a kínai banktól felvett hitellel minden magyar ember – csecsemőtől az aggastyánig – jól jár.

Szerencsére, a kínaiakról köztudott, hogy mindenkivel önzetlenül üzletelnek, és rájuk nem érvényes, amit Soros Györggyel kapcsolatban mondott Orbán Viktor. Vagyis, hogy „a kamatot szeretik ők, nagyon”