A Fidesz-propaganda nem ismer határokat

Sebes György 2021. február 23. 13:10 2021. feb. 23. 13:10

A kormánypárt kommunikációs megbízottai nem akarnak semmit sem a véletlenre bízni. Még egy ingyenes hetilapot is indítanak, kifejezetten azért, hogy eljusson az ellenzéki vezetésű vidéki városokba. A Hírklikknek nyilatkozó szakember szerint ez árulkodó próbálkozás és nem is biztos, hogy beváltja a hozzá fűzött reményeket.

A tervek szerint újabb ingyenes lappal bombázza a reménybeli olvasókat a kormányzati kommunikáció. City néven indít lapcsaládot a Közép-európai Sajtó és Média Alapítványhoz (KESMA) tartozó Mediaworks. A 24 oldalas, hetente megjelenő új propaganda-kiadvány azonban nem jut el mindenhová. Tatabányán, Hódmezővásárhelyen, Szombathelyen, Szekszárdon, Salgótarjánban, Egerben, Miskolcon, Pécsett, Dunaújvárosban és Nagykanizsán terjesztik majd, vagyis azokban a városokban, ahol 2019-ben kikapott a Fidesz az önkormányzati választásokon. A jelek szerint ezt a vereséget még egyszer nem akarják átélni.

„Nyilvánvaló, hogy ez az új ingyenes lap is erősen propagandisztikus lesz, de abban azért van potenciál, hogy minden háztartás megkapja ingyen. Én is hiszek ebben a műfajban, úgyhogy sok ember veszi majd kézbe és ismeri meg ezáltal a Fidesz narratíváját” – mondta a Hírklikknek a Mérték Médiaelemző Központ vezetője. Polyák Gábor szerint azonban ez a kezdeményezés több szempontból árulkodó. Először is jelzi, hogy a hatalom kommunikációs szakemberei korántsem annyira biztosak a dolgukban, mint amennyire mutatják. Különösen vidéken kevés konkurenciája van a kezükben lévő médiumoknak, de ezek szerint szükségük van még egyre. Ugyanakkor a vidéki nagyvárosokban még mindig jelentősek a megyei lapok, de a példányszám folyamatos csökkenése arról tanúskodik, Mészáros Lőrinc kezében mégsem képesek betölteni azt a funkciót, hogy sok ember valóban hiteles forrásként tekintsen rájuk. Túlságosan átüt rajtuk a propaganda. Viszont úgy látszik, a kampányban a pénz nem számít. Ez ugyanis egy iszonyatosan drága műfaj, az előállítása és a terjesztése is – hívta fel a figyelmet a médiajogász.

A cél nem kétséges. Még egy próbálkozást jelent az ingadozók meggyőzésére. Egy ilyen, nagyon gyorsan átpörgethető, könnyen hozzáférhető ingyenes lap megteszi a maga hatását. Akárcsak például a Retro Rádióban elhangzó rövid hírblokk. Ebben az újságban sem mélyelemzések lesznek a Fidesz ideológiájáról, hanem felületes cikkek. A tartalom jelentős része a bulvárhoz közelít. De akik megjelentetik, arra számítanak, hogy legalább egy-két szó, vagy mondat rögzül az olvasókban. Polyák Gábor azonban arra is utalt, egyáltalán nem biztos, hogy ez a remény valóra válik. Szerinte ugyanis a legkisebb településeken sincs már olyan háztartás, amely csak egyetlen forrásból tájékozódik. A nagyvárosokban pedig – akár kormánypárti, akár ellenzéki többségű az önkormányzat – a választók nagyon sokféle információhoz hozzáférhetnek. Ez plusz egy forrás lesz és az ereje abban rejlik, hogy bedobják, gyorsan átpörgethető, s megmarad egy-két szó. De az is kétségtelen, hogy olyan célközönséget ér el, ahol sokkal színesebb a médiafogyasztás.

Ezen a ponton azonban nem kerülhető meg, hogy ne említsük az ellenzék súlyos hibáját. A közelmúltban a Hírklikknek adott interjúban az Eötvös Károly Intézet vezetője, Majtényi László is kitért arra, hogy az önkormányzati választásokon győztes ellenzékiek lényegében beleálltak abba a közegbe, amelyet a Fidesz felépített. Pedig azokkal a pozíciókkal, amelyeket megszereztek, az ölükbe hullott a mindenütt meglévő sajtóportfolió: rádió, tévé, újság és online. A jogtudós emlékeztetett rá, ezek úgy szocializálódtak, hogy a mindenkori polgármestert szolgálják. A baloldali vezetésű önkormányzatok kihasználhatták volna ezt, csinálhattak volna szabad médiát, hogy betörjenek a Fidesz-propaganda acélkupolája alá, amelyet ráborított a fél országra. A Szabad Városok Szövetségében nyugodtan megszervezhették volna a sajtójukat, hogy az független, demokratikus kontrollja legyen a kormánynak és az új hatalomnak is. Ezt azonban elmulasztották.

Polyák Gábor úgy fogalmazott, egy normális országban nem is létezhetne olyan műfaj, hogy önkormányzat tulajdonában lévő helyi lap. De ha már van, akkor ki lehetett volna használni az utóbbi másfél évet. A médiajogász elmondta, hogy a 2019-es választás után részt vett olyan konzultációkon, amelyek témája az volt, miképpen lehetne javítani a helyzeten. Szóba került például egy olyan központi szerkesztőség létrehozása, amely egy-két oldalnyi országos hírrel szolgálhatna a helyi lapoknak. Ez kellett volna ahhoz, hogy ne a Fidesz – bár ne is a baloldali pártok – narratívája jelenjen meg mindenütt. Azzal is segítették volna a tájékozódást, ha csak elmondták volna a releváns tényeket. Ez azonban nem történt meg, így Polyák Gábor szerint most egy elvesztett csata után kell valamiképpen ellensúlyozni a nemsokára megjelenő új propaganda-kiadványt.

A jövő évi választás persze nem a médiában dől el. A jelek szerint azonban ezen a csatatéren is igyekeznek minél több fegyvert felvonultatni mindkét oldalon. A választók meg kapkodhatják a fejüket...