Kerpel-Fronius: a Gellért-hegyi sikló váltaná ki a Citadella turistabusz-forgalmát

HírKlikk 2020. július 31. 18:22 2020. júl. 31. 18:22

A Gellért-hegyi sikló váltaná ki a Citadella turistabusz-forgalmát – mondta Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes budapesti sajtótájékoztatóján pénteken. Bardóczi Sándor főtájépítész szerint, a másfél milliárd forintos beruházás 2024-ben fejeződhet be és évi egymilliárdos nyereséget termelhetne.

Kerpel-Fronius Gábor elmondta: az új fővárosi vezetőségnek fontos a zöldterületek, a közparkok fejlesztése. A jelenlegi költségvetési helyzetben azonban nem várhatók egyszerre nagyarányú változások, ezért lényeges, hogy készüljenek stratégiai tervek a város folyamatos és összehangolt megújulására.

Ennek részeként készül a Gellért-hegy megújításának stratégiai terve, amelyet várhatóan a novemberi közgyűlésen fogadnak el. A tervezéskor az ott élőket is megkérdezték, és a felmérésből az derült ki, hogy elégedetlenek a terület, a felszerelések, az utak állapotával, valamint elviselhetetlen a buszforgalom a Gellért-hegyen. A Citadellához csúcsidőszakban óránként sok száz turista látogat el, általában busszal, ezt a terhelést váltaná ki a sikló.

A sikló nyereségesen üzemeltethető, a haszonból természetvédelmi programokat lehet finanszírozni – tette hozzá a főpolgármester-helyettes.  

Bardóczi Sándor főtájépítész arról beszélt, hogy a sikló a Dunától nem messze, a Hegyalja útnál, a Gellért-hegy lábától indulna. Gyalogos alagúton lehetne megközelíteni és az első mintegy száz méteren maga a jármű is a föld alatt haladna, majd valahol az Orom utca, Bérc utca vonalában érne ki a földfelszínre. A jármű óránként mintegy 900 embert szállítana. Ekkora kapacitásra van szükség a turistabuszok kiváltásához. A jármű egy vonalon közlekedne, ami félúton két nyomtávúvá válna, hogy a szembejövővel kikerülhessék egymást.

A beruházás költsége mintegy 1,5 milliárd forint, de az éves bevétel elérheti az egymilliárd forintot. Közberuházás és közüzemeltetés lesz – jelezte. A budavári sikló is nyereséges – tette hozzá.

Hozzávetőleg két év múlva indulhat az építkezés, amely mintegy két évig tarthat, vagyis optimális körülmények között, 2024-ben indulhat el a Gellért-hegyi sikló – mondta Bardóczi Sándor.

A főtájépítész beszélt arról is, hogy a Gellért-hegy közpark és természetvédelmi terület egyszerre. A területről évi csaknem ezer köbméter szemetet kell eltávolítani, amelynek hatvan százalékát a hegy keleti, sziklás oldalán dobálják el, és csupán alpinista technikával lehet begyűjteni. Csak a sziklákra festett graffitik eltávolítása évente milliós nagyságrendű kiadást jelent – közölte. A természetes élőhelyek rehabilitációját támogató uniós pályázatokon ugyanakkor milliárdos nagyságrendű támogatás nyílhat meg, amely a Gellért-hegyen is felhasználható – hívta fel a figyelmet.

Az uniós források megszerzéséhez és felhasználásához a fővárosi önkormányzat és az állami szervek együttműködése szükséges. E téren közelednek az álláspontok, nincsenek nagy viták – jegyezte meg Bardóczi Sándor.

Forrás: MTI/Hírklikk