A kormány első nagy dobása

Lovász Péter 2019. november 14. 07:50 2019. nov. 14. 07:50

Itt van az első komolyabb dobás a kormány és az új fővárosi önkormányzat együttműködése jegyében. Tuzson Bence államtitkár szives közlése szerint "törvénybe fogják foglalni, hogy az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítani", és ami marad, azt lehet az adóból  másra költeni.

Így fest a törvényhozási programban, ha a kormányból kitör a fenenagy, jóindulatú együttműködési szándék. Minthogy a helyi tömegközlekedés megszervezése és finanszírozása törvény szerint az önkormányzatok dolga, a kormány amúgy frissiben és a maga módján gondoskodik arról, hogy a főváros eleget is tegyen e kötelezettségének. Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára sajtótájékoztatón a maga barátságos módján ekként fogalmazott: "Ha Tarlós István tudta finanszírozni a főváros tömegközlekedését, akkor Karácsony Gergelynek is kell tudni". Persze a kormány - egyébként - betart mindent megállapodást, amelyet a fővárossal kötött még Tarlós István főpolgármestersége idején.

No ilyen az, amikor a kormány betart. A formálódó együttműködés a kormány és az új főpolgármester között hamar meghozta első férges gyümölcsét. Ez a tervezet nem más, mint nyilvánvaló kitolás a fővárossal. 

Ha Budapest az iparűzésiadó-bevételt kénytelen lesz a tömegközlekedésre fordítani,  aligha marad pénze egyéb célokra. Mellesleg már a kampány idején sejtettük: ha a Fidesz veszít, akkor a kormány azonnal valami hasonló disznóságot tesz majd, hiszen törvényhozási túlhatalmával visszaélve akár az utolsó krajcárjuktól is megfoszthatja az önkormányzatokat, miközben feladatok sokaságát kényszerítheti rájuk. Ez lesz az első menet.

Amennyire tudjuk, nincs a világon nagyváros, amelynek helyi tömegközlekedése állami és városi támogatás nélkül önfinanszírozó lehetne. A nemzetközi gyakorlat az, hogy a kiadások egyharmadát az állam, egyharmadát a város, harmadik harmadát a jegybevétel fedezi. Budapest tavaly az államtól a közlekedésre összesen 27 milliárd forintot kapott különféle címeken megpántlikázva. Az önkormányzat 85,9 milliárddal támogatta a BKK-t (ebben benne van a kormány 12 milliárdja), s az utazók fizettek 68,3 milliárd forintot. Nem éppen egyharmad-egyharmad arány.

A kormány tehát éppen most készül óriási pofont lekenni  a budapestieknek, személyesen pedig Karácsony Gergelynek, illetve az új önkormányzatnak.Vajon ez csak szimpla Fidesz-féle alantas bosszú, vagy már a 2022-es országgyűlési választási kampány nyitánya?