A médiahatóság szerint deviáns viselkedésmintákat állított be követendő példaként a TV2
Olyan deviáns viselkedésmintákat állított be követendő példaként a Kísértés című valóságshow tavalyi évada, mint az egyéjszakás kaland, a túlzott mértékű alkoholfogyasztás vagy a mások iránti tiszteletlenség – egyebek mellett erre figyelmeztetett a TV2 reality-ét elemző friss tanulmányában a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), hangsúlyozva, hogy a kiskorúak fogékonyabbak lehetnek a médiában normálisnak beállított, de a hagyományostól merőben eltérő társadalmi normákra.
Az NMHH kommunikációs igazgatósága azt közölte kedden az MTI-vel, hogy a tavaly ősszel sugárzott párkapcsolati valóságshow nem sértett korhatár-besorolási rendelkezéseket, de aggályos körítéssel közvetített számos torz párkapcsolati mintát.
A műsor koncepciója szerint a szereplők a hűségüket tehették próbára a produkció helyszínéül szolgáló thaiföldi szigeten, ahol több, elsősorban vonzó külseje alapján kiválasztott kísértő is megpróbálta elcsábítani őket.
A produkció az emberi kapcsolatok valós komplexitása helyett elsősorban a testiséget helyezte a középpontba, amire a szerkesztők rendre szexuálisan túlfűtött játékokkal is ráerősítettek – írták.
Az elemzés szerint a Kísértés valós célja elsősorban a műsor párosainak felbomlasztása volt az izgalmasabb program érdekében, s ennek megfelelően – bár a szereplők részvételükkel elvileg a kedvesük iránti hűségüket akarták bizonyítani – a forgatás óta hatból mindössze egyetlen pár maradt együtt.
A tanulmány kiemeli, hogy erkölcsileg erősen kifogásolható egy olyan műsor elkészítése, amely emberi kapcsolatok megrontásával szórakoztat: a sorozat aláássa az elköteleződést, a monogám párkapcsolatok jelentőségét, a tradicionális családmodell szerepét, továbbá azt az üzenetet közvetíti, hogy mindenki elcsábítható, csak jól kell kinézni hozzá.
A tanulmány emlékeztetett, hogy a serdülők különösen fogékonyak lehetnek a médiában látott viselkedésmintákra, a Kísértés pedig több szempontból is káros normákat közvetített számukra, ilyen volt például az alkoholfogyasztás, a párkapcsolati hűtlenség és az egymás iránti tiszteletlenség normalizálása.
Összesen közel félmillió 18 éven aluli néző csatlakozott be a műsor valamelyik adásába, az egyes epizódokat pedig átlagosan mintegy 18 ezer kiskorú követte – tették hozzá.
Úgy folytatták, hogy a valóságshow átlagos napi nézettsége 368 ezer fő volt, a legmagasabb, több mint félmilliós nézőszámot az első rész produkálta. A legtöbben kisvárosokból és falvakból, míg a legkevesebben a fővárosból követték a műsort.
Közölték azt is, hogy a közönség kétharmadát tették ki nők, a legtöbb néző pedig az 50 éven felüliek közül került ki.
A műsor az alapfokú vagy annál alacsonyabb végzettségűek körében aratta a legnagyobb sikert, míg a magasabb iskolai végzettségű nézők kevésbé érdeklődtek a Kísértés nyújtotta szellemi kikapcsolódás iránt – olvasható a közleményben.
A műsorban közvetített negatív társadalmi üzenetekre tekintettel, az NMHH a Kísértés további évadait is figyelemmel fogja kísérni, hogy – más valóságshow-khoz hasonlóan – felügyelje és biztosítsa a fiatalok és a társadalom védelmét szolgáló jogszabályi rendelkezések érvényesülését.
Ezen a linken elérhető videóban Farkas Olivér, az NMHH műsorfigyelő munkatársa beszél a kutatás eredményeiről – áll a közleményben.
A KlikkTV témához kapcsolódó korábbi, 2023. május 21-i adása itt nézhető meg: