A rolleresekre szabály van, viták lesznek
Július közepétől a forgalomban lévő mintegy ötvenezer elektromos rollerrel már csak kötelező biztosítással lehet közlekedni a hazai utakon. Az e-rollerezőknek közúti ellenőrzéskor be kell tudni mutatni a biztosításról szóló igazolást, és bérlőnek is meg kell győződnie arról, hogy az adott rollerre kötöttek-e kötelező felelősségbiztosítást. Az óránként 25 kilométernél gyorsabb vagy a 14 kilométeres tempónál lassabb, de 25 kilogrammnál nehezebb e-rollereket érinti a kötelező biztosításról szóló jogszabály.
Született egy újabb jogi kötelezettség, ami megannyi vitára adhat majd alkalmat. Ön szerint a helyszínen a hatóság hogyan állapítja majd meg, milyen sebességre képes az adott jármű? – kérdeztük Németh Péter biztosítási szakembert, a CLB Biztosítási Alkusz társaság kommunikációs igazgatóját.
Nem gondolom, hogy rendőr felpattan majd a rollerre, és megy vele egy kört. De komolyra fordítva, jó ötletnek tartom ezt a döntést. Nem hazabeszélek, nem gondolom, hogy a biztosító társaságok kézzel-lábban igyekeznek megszerezni ezeket az új üzletfeleket. Sőt, a biztosítók reakciójából az már most is látszik, hogy inkább félnek és tartanak tőle, mintsem, hogy kapkodnának ezekért a szerződésekért. Tizennégy társaság vesz részt a kötelező felelősségbiztosítási ügyletekben, de mindössze három adott egyáltalán értelmezhető ajánlatot erre.
Az egyéni szándék dolga? Ha kötelezik a közlekedőt, nem kötelezhetik a biztosítót is?
A magyar törvény szerint minden biztosítónak adnia kell ajánlatot minden olyan közlekedési eszköz felelősségbiztosítására, amit a jogalkotó biztosításra kötelez. Persze vannak kiskapuk. Ha valamelyik társaság ki akar térni ez alól, olyan árat mond, amit épp eszű ember úgysem fogad el. Az a három biztosító, amely komoly ajánlatot tett, évi 10 ezer forint alatt határozta meg a díját, akik ez alól ki akarnak bújni, évente több százezer forintot is felszámolnának a szerződőknek. Ha valaki ezt is elfogadja, az ő dolga.
Biztosítós szakemberként egyetért a rendelkezéssel?
Évek óta magam is e-rolleres vagyok. Azt gondolom, helyénvaló rendelet született. Amikor az ember egy olyan járművön áll, amely 30-40 kilométeres tempóra is képes, nem árt a többi közlekedő épségére is gondolni. Amióta ennyire népszerűek lettek ezek a rollerek, már regisztrálhatóan megnőtt az általuk okozott balesetek száma. Jogosítványt sem kérnek, akadnak közöttük, nem is kevesen, akik fel sem mérik a rájuk és a többi közlekedőre leselkedő veszélyeket. Szabálytalanul kanyarodnak valahol, egy autós félrerántja a kormányt, máris akár milliós károk keletkeznek. Elüt egy idős gyalogost a járdán? Hadd ne soroljam! Rolleresként nem is abban látom a problémát, hogy felelősségbiztosítást kell kötni. Amit inkább hiányolok, sőt, kifejezetten a rendeletalkotó hibájának tartom, hogy ezzel párhuzamosan semmilyen KRESZ-szabályt nem hoztak ezekre a járművekre. Emiatt félnek a biztosítók beszállni ebbe a rossz üzletbe.
Mire gondol?
Hogyan lehet ma kötelező biztosítást kötni egy olyan járműre, amelynek a tulajdonosa azt csinálhat az úton, ami az eszébe jut? Szabályosan száguldozhat akár a járdán is, nekiütközik ott egy gyalogosnak, akkor ki a hibás? Ő szabályos volt, mondja majd, a gyalogos szerencsétlenkedett és azért történt a baj. Sarkítok, hogy érthető legyen. Milyen alapon lehet érvényesíteni valakinek a felelősségét? Ezért gondolom, hogy ezt a szabályt akkor kellett volna meghozni, amikor már elkészült az új KRESZ, amiben pontosan körülírja a jogalkotó a rolleresekre vonatkozó szabályokat is. Ha majd ez is meglesz, a biztosítók is szívesebben fogadják az új ügyfeleket.
Nem érzi igazságtalannak: ami kötelező az e-rollereseknek, az nem vonatkozik az e-kerékpárokra? Óránként 25-30-al a biciklik is közlekednek.
Jogos a kérdés. A normál bicikli is van olyan gyors, vagy még gyorsabb, mint az e-roller, és mindez igaz az elektromos kerékpárokra is. Mégsem hallhatunk arról, hogy a kormányzati körökben készülnének ezeket a lábbal vagy elektromosan hajtott „gépeket” is besorolni oda, ahová most az e-rollerek kerültek. Valószínűleg azért, mert túl sokan bicikliznek Magyarországon, és olyan közfelháborodást váltana ki, ha tőlük is elvárnák a kötelező biztosítást, amit nem akarnak megkockáztatni. Pedig, ha belegondolunk az e-rollerek miatt hozott szabályok indokaira, azok akár még a biciklisekre is vonatkozhatnának. Azt gondolom, hogy egy olyan országban, ahol az úthálózat kapacitásához képest nagyon sok az autó, sok a közlekedésű baleset, mindenfajta szabályozás valószínűleg mindenkinek a javát szolgálná – mondta Németh Péter.