A szerencsén múlott, hogy az utasok nem repültek ki a leszakadt vészkijáraton

Nagy Mariann 2024. január 11. 05:30 2024. jan. 11. 05:30

Egy kertben találták meg az Alaska Airlines Boeing 737 típusú gépének vészkijáratát lezáró, repülés közben leszakadt elemét. A gép Portlandből szállt fel, amikor a levegőben testének egy darabja leszakadt és ajtó méretű lyukat hagyott a gép oldalán. 

Az eset után a gép visszatért Portlandbe. Az USA Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottságának vezetője (NTSB) szerint szerencsés volt, hogy a repülő még viszonylag alacsonyan szállt, amikor a vészkijáratot lezáró elem kiszakadt, így senki nem sérült meg. Az utasok még be voltak kötve, és a légiutaskísérők sem kezdték meg a kiszolgálást. A kiszakadt ajtó mellett közvetlenül nem ült senki, a keletkezett nyíláson néhány üléspárnát, mobiltelefont, fülhallgatót, valamint ruhadarabot szippantott ki a nyomáskülönbség. 

Az Alaska Airlines és néhány más légitársaság azonnal repülési tilalmat rendelt el, amíg a szerelők gondosan át nem vizsgálják az összes ilyen típusú gépet.  

Az Airportal beszámolója szerint az érintett repülőgépen az elmúlt hónapban több alkalommal is jelzett a pilótafülkében a kabinnyomással kapcsolatos hibáról szóló figyelmeztetés, először december 7-én, majd a január 5-i balesetet megelőző két napon is. A pilóták jelentették ezeket az eseteket, amelyet a karbantartók teszteltek és alaphelyzetbe állítottak minden esetet követően, valamint további ellenőrzési/karbantartási igényt vezettek fel a műszaki naplóba, de ez a baleset bekövetkezéséig nem történt meg.

Azt egyelőre nem tudni, hogy ezeknek a hibajelzéseknek van-e bármilyen köze a bekövetkezett balesethez, az is előfordulhat, hogy téves hibajelzés történt.

Ugyanakkor ezek miatt korábban az Alaska Airlines az érintett gépre korlátozást rendelt el, beosztását úgy módosította, hogy ne repüljön kiterjedt vízfelületek felett hosszú járatokat (pl. a Hawaii-szigetekre).

Az NTSB vezetője hozzátette, hogy a pilótafülke hangrögzítőjén semmilyen releváns információt nem találtak, mert a baleset idején rögzített felvétel felülíródott, mire a mindössze az utolsó 2 órányi hangfelvételt rögzítő berendezést kiszerelték. 

Bár a mostani probléma egyedülállónak tűnt, a Boeing 737 Max típusú utasszállító repülőgépeinek talán a legaggasztóbb a története a jelenleg forgalomban lévő modern utasszállító repülők közül.

2018-ban és 2019-ben kevesebb mint öt hónap alatt két Boeing 737 Max 8 típusú repülőgép lezuhanása összesen 346 ember halálát okozta. Mindkét balesetet később a meghibásodott szoftverrel hozták összefüggésbe, amely felülírta a pilóta parancsait. Ezek a balesetek a Boeing 737 Max repülőgépek globális repülési tilalmához vezettek, több száz gépet parkoltattak a futópályákon világszerte majdnem két évig, amíg a mérnökök a probléma azonosításán és megoldásán dolgoztak. Az Egyesült Államokban az utolsók között rendeltek el repülési tilalmat a típusra, miután már 42 másik ország a drasztikus lépésre kényszerült.

A The New York Times és más lapok tudósításaiból kiderült, hogy a verseny nyomása, a hibás tervezés és a problémás felügyelet mind szerepet játszott a Boeing valaha volt legkelendőbb repülőgépe, a 737 Max történetében sorra megjelent hibákban.

A Boeing 2021-ben 2,5 milliárd dollárt fizet az Igazságügyi Minisztériummal kötött egyezség keretében, hogy feloldja azt a büntetőjogi vádat, amely szerint a vállalatot szabályozó és repülőgépeit értékelő Szövetségi Légügyi Hivatal becsapására szövetkezett.

2022-ben a Boeing további 200 millió dollárt fizetett az amerikai értékpapír-felügyelőknek, mert a vádak szerint a vállalat félrevezette a befektetőket azzal, hogy azt sugallta, emberi hiba okozta a két halálos balesetet, és elhallgatta a vállalatnak a géppel kapcsolatos aggályait. 20 hónappal az indonéziai és etiópiai balesetek után a Boeing becslése szerint a válság 20,7 milliárd dollárjába került a vállalatnak.

A Boeing 737 Max sorozatából a legtöbb gépet a United Airlines üzemelteti. A Max 9-est használó társaságok között van még a panamai Copa Airlines és az Aeromexico az amerikai kontinensen, a kazahsztáni SCAT Airlines, az Iceland Air, a Turkish Airlines és a FlyDubai. Utóbbi szóvivője elmondta, hogy a flottájában lévő három 737 Max 9-es repülőgép az elmúlt 24 hónapban elvégezte a szükséges biztonsági ellenőrzéseket, és a vállalat a Boeingtől vár útmutatást, mielőtt további ellenőrzéseket végezne.

A nagyobb repülésbiztonsági incidensek – beleértve azokat is, amelyek nem járnak sérülésekkel vagy emberéletet követelő balesetekkel – általában azonnali felülvizsgálatra késztetik a szabályozó hatóságokat az érintett országokban, az Egyesült Államokban, az Európai Unióban és Kínában.

Az ellenőrzéseken a szakemberek mindent megvizsgálnak: a repülőgép tervezését, a gyártás, karbantartás és ellenőrzés történetét, az időjárást, a légiforgalmi irányítás döntéseit és a repülő személyzet tevékenységét. Keresik az incidens okait, valamint a repülésbiztonsággal kapcsolatos tanulságokat.

Az Alaska Airlines repülőgépét az Egyesült Államokban gyártották, és az Egyesült Államokban való repülés közben veszítette el a törzs egy részét. Így a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal lesz a kivizsgálásért felelős vezető szerv. 

A biztonsági vizsgálatok több hónapig is eltarthatnak. Ezekben a kormány, a repülőgépet üzemeltető légitársaság, a szakszervezetek és a gyártó – a Boeing – műszaki szakértői vesznek részt. A légitársaságok általában sietnek az ellenőrzéssel, hogy mielőbb forgalomba állíthassák gépeiket.