Durván megemeli a MÁV a kerékpáros jegyek és bérletek árát

HírKlikk 2024. február 24. 06:30 2024. feb. 24. 06:30

Kibabrál a MÁV-Start azokkal, akik eddig kerékpárral együtt ingáztak a vasúton: a március 1-jétől érvényes új tarifarendszerben öt-hétszeres áron vehetik meg a bringás jegyet és bérletet.

Jelentősen megdrágul a vonaton kerékpárral ingázók utazása – figyelmeztetett a Közlekedő Tömeg a hét közepén meghirdetett, március 1-jétől érvényes új vasúti tarifarendszerrel kapcsolatban – írja a hvg.hu

Az eddig távolságfüggően 235 Ft-tól megvásárolható kerékpárjegyek és 1340 Ft-tól induló bérletek helyébe ugyanis az utazás hosszától függetlenül, egységesen 500 Ft-ba kerülő kerékpárjegy és a 9450 Ft árú kerékpár-országbérlet lép, a rövidebb távokon rendszeresen utazók tehát az eddigi bérletük árának öt-hétszereséért szállíthatják majd a kerékpárjukat.

Az aránytalan árképzés következtében ráadásul az az abszurd helyzet áll elő, hogy ugyanannyiba kerül majd a szomszéd faluig érvényes kerékpárjegy, mint az ország másik végébe szóló – írták.

A közösségi közlekedés jobbításáért dolgozó civil szervezet emlékeztetett, hogy „a MÁV-Start számára eddig fontos volt, hogy a kerékpárral együtt ingázókat is (ami vidéki régiókban sok helyütt az egyetlen, személyautóval időben versenyképes alternatíva, a nagyvárosok környékén pedig a dugók legyőzésének záloga) a vasúti közlekedéshez csábítsa”, de hiába szereztek be százas nagyságrendben kerékpár szállítására alkalmas alacsony padlós elővárosi vonatokat, illetve bővültek a kerékpárszállítás lehetőségei számos fő- és mellékvonalon, a jelek szerint ez a stratégia léket kapott.

A Közlekedő Tömeg szerint félő, hogy azok, akik eddig a kerékpár+vonat kombinációval meg tudták oldani a közlekedésüket, vagy autóra váltanak majd a tarifareformmal már naponta 1000 forintos oda-vissza kerékpárszállítás helyett, vagy két kerékpárt lesznek kénytelenek használni: egyet az induló, egyet pedig a célállomásukon, „ami a hétköznapi nehézségek mellett közterület-használati kérdéseket is felvet”.

Jelezték azt is, hogy az új tarifarendszert megint nem sikerült a törvény szerint időben, legalább 30 nappal a bevezetés előtt meghirdetni.

Az ügyben a Magyar Kerékpárosklub nyílt levelet írt a MÁV-nak, amelyben jelezte: bár ígéretet kaptak arra, hogy a rövidebb távú kerékpárjegyek drágulását a kerékpárbérletek árának változatlansága ellensúlyozza, „a kedvező tárgyalási előjelek ellenére” most mégis azt látják, „hogy a bérletes szállítás is rendkívüli mértékben drágul”. Ezt nem tudják elfogadni, mivel az „nem szolgálja a fenntartható agglomerációs közlekedés előnyét és célját sem”.

A szervezet ezért azt kéri, hogy legalább a bérletárakat változtassák meg, hogy megfizethető maradjon az ingázásban, és ne űzze el a vasútról az eddig így utazókat.

Forrás: hvg.hu