Egyre kevesebb a könyvolvasó Magyarországon
Egy felmérésből az derül ki, hogy négyből egy magyar egyáltalán nem olvas könyvet, a megkérdezettek mindössze 15 százaléka válaszolt úgy, hogy napi szinten olvas valamilyen könyvet.
A magyarok 73 százaléka legalább alkalomszerűen olvas könyvet, 15 százalékuk számára pedig napi rutinnak számít az olvasás – derül ki az ÉVA Magazin reprezentatív felméréséből, amelyet a Reacty Digital készített el több mint ezer fő részvételével.
A 18-79 éves korosztályban többen olvasnak, mint ahányan nem, ugyanis a megkérdezettek 73 százaléka igennel válaszolt a kérdésre, 15 százalékuk naponta olvas, 13-13 százalék hetente, vagy havonta tesz így, 9 százalék csak negyedévente, 23 százalék pedig csak alkalomszerűen forgat könyvet a kezében olvasás céljából. A felnőttek bő negyede, vagyis 27 százalékuk a saját bevallása szerint szinte soha nem szokott olvasni – foglalja össze az Index.
A legfiatalabb 18-30 éves korosztály körében még alacsonyabb, 27 százalék azoknak az aránya, akik egyáltalán nem olvasnak, mint a 30-as, 40-es, 50-es korosztályban, ahol ez az érték felugrik 32 százalékra.
A nemek között nem figyelhető meg hatalmas különbség. Kicsivel több férfi olvas naponta (17 százalék), mint nő (14 százalék), azonban a heti és havi rendszerességgel olvasók között nagyobb arányban vannak hölgyek.
Az olvasók 51 százaléka könyvesboltból, online vagy offline szerzi be az olvasnivalót, a vásárlók 16 százaléka nem ragaszkodik a nyomtatott könyvekhez, e-könyv formában is szívesen olvasnak. Az olvasók harmada (32 százalék) ismerőseitől (is) kap kölcsön olvasnivalót. Használtan tízből három (28 százalék) ember szerez be könyvet, főként a napi gyakorisággal olvasók, mint ahogy a könyvtári kölcsönzés is leginkább rájuk jellemző.
Az olvasók kétharmada (65 százalék) jelezte, hogy a témakör, illetve műfaj az elsődleges szempont a könyvek kiválasztásakor, a sikerlisták a megkérdezettek 13 százaléka számára mérvadók, és 39 százaléknak vannak kedvenc írói. A válaszadók 30 százaléka viszont ad ismerősei ajánlására is, és prioritást élvezhet a könyv, a borító megjelenése (12 százalék), valamint a közösségi médiában megjelenő posztok, ajánlások is (13 százalék).
Az olvasók 49 százaléka a könnyedebb témájú regényeket, fikciókat, krimiket, romantikus történeteket szereti a legjobban. A műfaj főleg a nők (52 százalék) körében népszerű. A második helyen az önismereti, önfejlesztő könyvek állnak (12 százalék), a 18–29 éveseknek már bő ötöde (22 százalék) jelölte kedvencnek.
A komolyabb témájú szépirodalmi, drámai műveket az olvasók tizede (11 százalék) szereti legjobban, míg további tizedük (10 százalék) a dokumentarista jellegű könyveket részesíti előnyben, ez a férfiak kedvence leginkább, köztük 16 százalék választja a valóságot bemutató műfajt, míg a nőknek csupán 4 százaléka. Az életrajzi könyveket 9 százalék, verseket 6 százalék olvas.
Tízből nyolc (81 százalék) olvasó az otthonában olvas a legszívesebben, 4 százalék akár a mosdóba is magával viszi a könyvet, ezt leginkább a férfiak csinálják. A könyvolvasók harmada (33 százalék) utazás közben is olvas, negyede pedig (25 százalék) várakozás közben is. A legalább heti rendszerességgel olvasókra átlag felett jellemző, hogy lapul náluk egy könyv, amit várakozás közben elő tudnak kapni.