Elindult az első sárgára matricázott vasútvillamos Hódmezővásárhelyen és Szegeden
Elindult csütörtökön az első, elején és végén élénksárga színnel felmatricázott vasútvillamos Hódmezővásárhelyen és Szegeden. Az átalakítás célja, hogy a járművek kitűnjenek a közúti forgalomból, és ezáltal csökkentsék az ütközések, balesetek számát – tájékoztatta a MÁV Kommunikációs Igazgatósága az MTI-t.
A közlemény szerint a vasútvillamos-hálózaton már az indulás óta magas a közúti járművekkel történt ütközések száma, amelyek oka minden esetben a közúton közlekedők figyelmetlensége, a KRESZ be nem tartása.
A tramtraineket 2022-ben 28 baleset érte, ebből 15 esetben keletkezett anyagi kár. 2023-ban 26-ból 25, 2024-ben 17-ből 13 esemény járt anyagi kárral. 2025-ben már eddig négy baleset történt. A balesetek ellenére is rendkívül megbízható a tramtrainszolgáltatás, a vasútvillamosok pontossága jellemzően 98 százalék körüli – írták.
A balesetek gyakorisága miatt a MÁV-csoport úgy döntött, hogy egy pilot programban feltűnőbbé teszi a járműveket.
Horváth Csongor, a MÁV infrastruktúraépítő-mérnök gyakornoka és a Széchenyi István Egyetem hallgatója diplomamunkát írt a vasútvillamosok közlekedésbiztonságát növelő elképzeléséről, amit mérésekkel és szemkamerás vizsgálatokkal támasztotta alá. A vasúttársaság ötletpályázatára is jelentkezett a koncepcióval, amelynek a megvalósítását a MÁV-csoport támogatta – olvasható a közleményben.
A járművek két végén az élénksárga felületeket fóliázással növelik, ezzel törekedve arra, hogy az eddigieknél jobban kitűnjenek a vasútvillamos szerelvényei a városi környezetből.
Amennyiben az ötlet beválik – az eredményeket egy éves tesztidőszakot követően értékelik –, és csökken a figyelmetlen közlekedők által okozott balesetek száma, ez nem csupán jelentős megtakarításokat jelenthet a vasúttársaságnak, hanem növelheti a járművek rendelkezésre állását is, hiszen a baleset utáni javítás miatt akár több napra is kieshet a forgalomból egy-egy szerelvény.
A KRESZ szabályai szerint a vasútvillamosnak minden közlekedési járművel szemben elsőbbsége van: még a körforgalmat keresztező tramtrain számára is elsőbbséget kell adni a körforgalomban haladó járműnek. Ezért a közleményben felhívták a közlekedők figyelmét, hogy a vasútvillamos környezetében óvatosabban vezessenek, kerékpározzanak és körültekintően keljenek át a gyalogos átkelőhelyeken.
A balesetenkénti átlagos javítási költség mintegy 500-800 ezer forint, eddig mintegy 40 millió forintnyi a kárösszeg. A javítóműhelyben a tapasztalatoknak megfelelően, ma már rendelkezésre állnak a gyakran sérülő elemekhez a cserealkatrészek, így sikerült az átlagos sérülések javítását egy-két napra mérsékelni – áll a közleményben.
MTI
A KlikkTV témához kapcsolódó korábbi, 2023. december 5.-i adása itt nézhető meg: