Elöl ül a masiniszta…

Dr. Dávid Ferenc       2020. január 15. 15:36 2020. jan. 15. 15:36

2019. december 2-án, amikor is a négy-nyolc centiméteres hóesés hatására lebénult a teljes MÁV, visszafogottan a következőket írtam: „Gyerekkoromban – a múlt század második felében – 424-es „gőzpacik” húzták a vagonokat és én mindig tisztelettel néztem a hatalmas monstrumokat. Azóta kicserélték a mozdonyokat és személykocsikat, de valami nem változott: a szemlélet és a „tradicionálisan” alacsony színvonalú – ma már egyáltalán nem olcsó – szolgáltatás. A MÁV –nál még mindig nem vették észre, hogy 1990-ben „váltóállítás” volt Magyarországon, ami normális esetben azt jelentené, hogy a vasút is a versenygazdaság része. Nálunk azonban nem az.”

Mai hír, hogy hideg télben és reggeli csúcsidőben a Magyar Államvasutak (történetében nem először) cserben hagyta utasait. A Rákospalota – Újpest vasútállomáson 7 óra 32 perckor egy szerelvény elakadt, mivel a mozdonyvezető maximálisan engedélyezett 12 órás munkaideje ekkor járt le és „kitört” a fájront. Ilyen, illetve ehhez hasonló történet már tavaly is lejátszódott, és mint a példa mutatja, a szükséges tanulságok levonására nem került sor. Szóval, most már radikálisabb leszek. Ezt alábbi javaslataim is tükrözik:

1. Tokkal-vonóval és egy forintért adjuk át a teljes MÁV csoportot az Osztrák Szövetségi Vasútnak (ÖBB). Mi biztosan jól járunk: a.) megszabadulunk egy korszerűtlen állami pénztemetőtől, b.) küzdjenek vele csak a gazdag sógorok, c.) amennyiben felvirágoztatják, és működőképes, megbízható céget varázsolnak a magyar vasúttársaságból, akkor még büszkék és elégedettek is lehetünk.  Ha meg „belebuknak” az üzemeltetésbe a nagyképű szomszédok, akkor jó magyar módra megvetően kijelenthetjük, na, ugye: „bizonyos anyagból” még a tehetős sógorok sem tudnak palotát építeni!  

2. Ha nem kell a tehetségtelen osztrákoknak a MÁV, akkor sem kell kétségbe esni. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) helyett, a jövőben a vasúttársaság felügyeletét az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) lássa el. Kásler professzor és univerzális csapata úgyis mindenhez ért. Jól bizonyítja ezt az oktatás és az egészségügy mai állapota. Ők majd rövid időn belül gatyába rázzák a „vasutas társulatot”, és már a jövő héten elkezdik a mozdonyok átfestését. Ez jó hivatkozás lesz az üzemszünetre is: azért áll a MÁV, mert kenünk-mázolunk! Illetve szétkenjük a…

3. Ha a minisztérium is nemet mond (persze, ha mer), akkor nincs más választás, minthogy a komplett MÁV csoportot átadják a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítványnak. Itt már nem szükséges küzdeni az üzemeltetéssel, csak mutogatni kell a látogatóknak a romos céget – az éppen aktuális politikai célnak megfelelően. A középiskolás diákokat ezentúl nem a Terror Házába kell vinni, egyszerűbb és szórakoztatóbb megmutatni nekik a vasútmúzeumot, MÁV-val ékesítve. Így kaphatnak a fiatalok ízelítőt a múltból. A kiállítás címe lehet: „Egy darabka szocializmus”, de az „Arccal a múlt felé”, a „Megállt az idő” vagy a „Hegyek között, válság előtt” megjelölés is jól orientál.

Ha előbbi javaslataim befuccsolnak, akkor aranytartalékként – szinte tökéletes megoldásként – kínálom, hogy egy Nemzeti Konzultáció 99,9 százalékos eredményeként a MÁV olvadjon be a Felcsút- Alcsútdoboz vonalat kezelő – a Vág-völgyi Kisvasutat üzemeltető – gazdasági társaságba. A különleges és méltán világhírű vasúti képződményt pedig közvetlen módon a Nemzet Masinisztája irányítsa. De mi lesz akkor, ha az ő munkaideje is lejár?