Fuvarozók: hasonló összeomlás fenyegeti Magyarországot, mint a briteket
„Leállás előtt az ellátási lánc!" – írja a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete. „A brit áruellátási zavarhoz hasonló súlyos helyzet küszöbén áll az Európai Unió és Magyarország, amennyiben nem történik szemléletváltás az ellátási lánc gerincét jelentő közúti fuvarozó vállalkozásokkal szemben. A lakosság és a termelőüzemek ellátása nem működhet tovább a közös tehervállalás, a költségek rendszerszintű viselése nélkül" – vélekedik a szervezet az MTI Országos Sajtószolgálat útján nyilvánosságra hozott közleményében.
„A közúti árufuvarozók évek óta figyelmeztetnek arra, hogy folyamatosan növekvő költségeiket nem tudják érvényesíteni a díjaikban, és ez rendszerszintű ellátási zavarokhoz vezet. A jóslat már valóság: a brit példa jól szemlélteti, hogy mi történik akkor, ha a piac nem reagál időben egy alágazat figyelemfelhívására. Az évről-évre elmaradt, fokozatos, ezért kevésbé fájdalmas díjkorrekció helyett az Egyesült Királyság ellátási láncának újraindításához most drasztikus áremelkedéssel kell szembenézniük a megbízóknak, s végső soron a fogyasztóknak" – írja a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete.
Szerintük ez a helyzet az EU-ban és itthon talán elkerülhető. Ehhez azonnali szemléletváltásra, a költségek közös viselésére van szükség. „A magyar fuvarozó vállalkozások további működéséhez haladéktalanul 5-10 százalékos fuvardíj emelésre van szükség. A rendszer középtávon akkor marad stabil, ha 2022-től további nyolc-tíz százalékos általános díjemelést fogadnak el a megbízók, a későbbiekben pedig – a szerződésekben rögzített üzemanyag- és útdíj klauzulákkal - a valós költségnövekedést lekövető díjszerkezetet alkalmaznak a mikro- kis- és közepes vállalatokkal kötött szerződésekben is" – áll a közleményben.
A rendszerszintű probléma, ahogy a brit leállás oka is – a munkaerőhiány mellett – az, hogy a fuvarozó cégek zömét jelentő mikro-, kis- és középvállalkozások súlyosan kitettek a gazdasági hatásoknak, valós költségeik elszámolása nélkül tömegesen kényszerülnek cégeik felszámolására. A kieső volument a tőkeerős vállalatok sem képesek pótolni a jelenlegi kapacitáshiányos helyzetben. Ez már karácsonyra a brithez hasonló helyzetbe torkollhat hazánkban is – írja a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete.
A költségnövekedés fő elemei szerintük az, hogy a gázolaj ára egy év alatt 160, az utóbbi egy hónapban 50 forinttal nőtt literenként. A munkaerőhiány miatt a bérek extrém magasak, ezt tovább katalizálja a brit (és EU-s) elszívó hatás. Angliában jelenleg hetente annyit keres egy sofőr, mint itthon egy hónap alatt, ott a havi jövedelemszint a 2 millió forintot közelíti. A tavaly bevezetett inflációkövető rendszer miatt 2022-ben újra emelkedik a magyar útdíj, várhatóan öt százalékkal. Ráadásul a hatóság még nem hirdette ki a díjakat, így a vállalkozások nem tudnak konkrét számokkal tervezni a tendereken. Az EU-s összehasonlításban kiugróan magas hazai kgfb díjak az MNB kimutatása szerint az elmúlt évben 7-21, a KSH szerint a járműalkatrészek 7,5, a szerviz szolgáltatások 8,1 százalékkal drágultak.
„A fuvarozói érdekképviseletek felelős gondolkodásra, közös teherviselésre szólítják a megbízókat, árukibocsátókat, s felkérik a kormányt, hogy adminisztratív és gazdasági eszközökkel támogassa a közúti fuvarozást, hogy megelőzzük az összeomlást" – áll a fuvarozók közleményében.