Hunyadi János története valakinek fájni fog
„Orbán Viktor kultúrpolitikusai évek óta hangoztatják, hogy a magyar mozgóképeknek történelmünk nagy hőseiről kellene szólni. Tavaly tavasszal megkaptuk a Most vagy soha című Petőfi-filmet, hogy aztán hasonló időzítéssel idén a Hunyadi Jánosról szóló méregdrága szuperprodukció debütáljon a TV2 képernyőjén. Az első epizódok alapján úgy fest, hogy a nagy törökverőt egy állatias ösztönei által irányított tesztoszteron-bombaként kívánják ábrázolni, aki a szeretkezésnél csak egy dolgot szeret jobban: ha csatába mehet, hogy törököt gyilkoljon” – fogalmazta meg egy beszélgetésben magánvéleményét színész barátom. A TV2 erre alighanem megijedt az eredeti változattól, úgy döntött, hogy a teljes család számára elérhetővé teszi a Hunyadi sorozatot, és március 15-én, a szombat délutáni ismétlésekből kivágják az erotikus jeleneteket. „Nekem messze nem annyira egyszerű ez a képlet. Mi van akkor, ha a csatorna nem szeretett volna konfrontálódni egy, a kormánnyal sok tekintetben hasonló elveket valló párt hangadóival, követőivel? Vagy éppen az ellenzéki megszólalókkal? A mai kényes politikai helyzetben minden reménybeli szavazó számít. De más indítékai is lehettek” – véli Réz András filmesztéta, reklámszakember. Vele beszélgettünk.
Nem gondolja, hogy a régi idők kopogtatnak? Ezek a kivágások egyértelműen politikai, ideológiai okokból történnek, ezzel nem csorbítják az alkotói szabadságot?
Éppen fordítva van. A régi idők európai filmkészítése komolyabban vette az alkotói szabadságot. Ezek viszont új idők. A film teljhatalmú ura a producer. Így az sem biztos, hogy politikai döntés született, lehetnek mögötte akár piaci meggondolások is. A filmipar az utóbbi években, évtizedekben beköltözött a digitális világba, ahol nagyon könnyű a műveket – hogy szépen fogalmazzak – újra alkotni. Megszűnt az a fajta bizonyosság, hogy a film zárt és sérthetetlen alkotás. A filmek nemzetközi, globális piacra kerülnek. Bármikor átírhatja őket egy-egy marketológus, aki kiszúrja, hogy mondjuk bizonyos karakterek, mondatok, utalások miatt a film, mint termék, nem adható el Távol-Keleten, Amerikában vagy az iszlám világban. És akkor „átigazítják”. Ebben pedig egyre hatékonyabb eszköz lehet a mesterséges intelligencia. A mai világban ez annyira megszokottá vált, hogy ma már nem is feltétlenül kapjuk fel a fejünket arra, hogy ad absurdum egy filmnek szinte minden kultúra számára készül egy külön változata.
Ezt a „magyar Trónok harcának” szánták, kosztümös, történelmi film, aligha lehet „átírni”…
Történelmi vagy kosztümös film? Amikor még tudományos kutató voltam, egyszer kaptam egy feladatot, hogy írjak egy átfogó dolgozatot a történelmi filmről. Eltelt egy pár hónap, és azt mondtam, hogy én ezt nem tudom megírni, mert nem tudom, meghatározni, hogy mik egy történelmi film hitelességének a kritériumai. Mert például 1456-ban nem volt Belgrádban forgatócsoport, amely hitelesen megörökítette volna az eseményeket. Tegyük hozzá, hogy a Hunyadi egy roppant sikeres regényfolyam adaptációja. Józanabb talán, ha kosztümös filmről beszélünk, ahol az alkotók egy feltételezett világot teremtenek. Van olyan film, amelyik valamiféle hitelességre törekszik, van, amelyik nem annyira.
A Hunyadi kapcsán többször is elhangzott, hogy egy kicsit olyan, mint a Trónok harca…
A Trónok harca egy nem létező világban, egy nem létező korban játszódik. Westerost nem keressük a térképen, a történelemkönyvekben. Ha a Hunyadi a nemzetközi piacon versenyez, például éppen a Trónok harcával, sejthető, hogy nem minden néző látja benne a mi történetünket, sorsunkat. Ez egy kosztümös film, amelyik 2025-ben egy 21. századi szemmel megírt történetet mutat be. Akinek nem a nemzeti történelme, az fikciós filmet lát, amelynek elképzelt hősei vannak, néha jók, néha rosszak, néha szexelnek és akár brutálisak is lehetnek. De erről korrektül csak akkor tudok beszélni, ha már láttam a teljes sorozatot.
De ha megremegett a filmben túltengő testiségtől a cenzorok keze, akkor miért kellett a filmhez az az irdatlan összegű támogatás?
Helyénvaló a kérdés. De nem tudom a választ, mert nem világos a produceri szándék. Talán majd utólag megértem. Látványos szórakoztató sorozat volt a cél? Vagy inkább a nemzeti identitást erősítő alkotás? Vagy kötelező tanító, nevelő, szórakoztató széria iskolásoknak? Egyáltalán, milyen piacon kell sikeresnek lennie? Kiknek szól? Egyszerre ugyanis nem lehet minden urat szolgálni.
A megoldás?
Akkor legyen egy nem korhatáros változata is. Ha már létrehoztak egy ilyen nagyszabású terméket, akkor nem volna ördögtől való, ha készülne több változata. Lehetne egy felnőtt változata, amely nem tartózkodik a testiségtől, a vértől. Lehetne egy Hunyadi soft, amely szexmentes, egy Hunyadi kids, amelyben vérből is kevesebbet ontanak… Aztán majd jöhet a török remake... Ironizálok.
Szóval ez annyira mai és annyira politikai, amit az ember egyszerűen furcsának érez.
Kicsit összezavarodtak a dolgok. Én meg javíthatatlanul konzervatív vagyok. Szóval jobban szeretem, ha egy film olyan, amilyennek az alkotói teremtették. Erről lehet beszélgetni, vitatkozni. Elemezgetni. Ha az online térben dübörgő indulatok, a hatalomipar vagy a végtelenül okos és rólunk mindent tudó mesterséges intelligencia állandóan újra vágja a műveket, elvész a közös tudás, a közös élmény. És akkor, mint most is, már rég nem a művekről dumálunk. Én mindenesetre várom, hogy megkaparinthassam a teljes sorozatot és végignézhessem. Utána érdemben beszélgethetünk róla. Ha érdekel valakit.
Szívesen visszatérünk rá.
A KlikkTV témához kapcsolódó korábbi, 2023. december 18.-i adása itt nézhető meg: