Kósa András: ritka luxus egy portálnál, hogy ne foglalkozzon kattintásvadász anyagokkal
Ezúttal egy kolléga, Kósa András, az Azonnali főszerkesztője volt Bolgár György vendége a Klikk TV TÍZ című műsorában.
„Kicsi lap vagyunk és emiatt nincs rajtunk akkora nyomás, mint a nagyobb riválisokon, hogy bizonyos mérőszámokat kellene hoznunk. Ezért például azt a luxust is megengedhetjük magunknak, hogy ne foglalkozzunk bulvárhírekkel, kattintásvadász anyagokkal” – válaszolta a nyitókérdésre, amiben arról érdeklődött Bolgár György, milyen is az Azonnali főszerkesztőjének lenni.
Az online portáloknál ugyanis nem a printlapoknál megszokott példányszám, hanem a napi egyéni látogatószám az olvasottság nagyon fontos mutatója. „A Telex, az Index, a hvg.hu például napi több százezres olvasót tudhat a magáénak, mi ettől nagyságrendekkel más kategóriába tartozunk. A napi átlag olvasottság 20-50 000 közötti.”
A mai médiaviszonyok között józan és gyakorlatias kérdés, hogy mi értelme, jelentősége, hatása lehet egy ilyen, kisebb jellegű portál működtetésének?
„Mivel kicsik vagyunk, megengedhetjük magunknak azt a luxust is, hogy legyen akár egy erős, külpolitikai kitekintésünk. Magam is ebben a műfajban kezdtem a pályát. Intenzívebben foglalkozhatunk kevéssé fókuszált területekkel is, mint például a Balkán vagy a határon túli ügyek. Emellett némileg erősítettem a portál belpolitikai rovatát, az exkluzív anyagokat is.”
Azt minden profi újságíró tudja, hogy a belső információk, az arra épülő anyagok aranyat érnek. „Ez hosszú évek tudatosan építkező munkájaként alakul, amit hasznos a politika minden oldalára támaszkodva formálni. Persze nem vagyok naiv és tudom, hogy ha valaki valamit közölni akar, azzal neki is célja van. Amíg a szakma szabályait betartom, addig nincsenek etikai kifogásaim.”
Megkerülhetetlen kérdés, hogy akár kicsi, akár nagy médiumról van szó, milyen jövő előtt áll a sajtó, átesik-e egy gyökeres technikai és szemléletváltáson? „Az mindenképpen látszik, hogy a kép, a videós tartalom előretörése jelentős. Akár új kifejezéseket, műfajokat is meg kell tanulnunk, mint például a videópublicisztika” – vázolta a várható lehetőségeket Kósa András. Véleménye szerint nem lesz elég csak jó cikkeket írni, de azokat valamilyen vizuális formában is meg kell jeleníteni.
Ehhez persze jelentős anyagi háttér kell, ami felveti a kérdést, hogy mitől maradhat életképes, tarthatja meg a szerepét például egy olyan kategóriájú portál, mint az Azonnali, amikor a nagyok is anyagi gondokkal küzdenek.
„Mi még meg tudunk találni olyan piaci réseket olyan hirdetések megjelentetésével, amik exkluzív, s nem tömegterméket ajánlanak. Az viszont egyértelműnek tűnik, hogy a fizetős tartalmaknak vagy a közösségi finanszírozásnak erősödnie kell a jövőben a túlélés lehetőségeként.”
A Klikk TV TÍZ című műsora itt tekinthető meg.