Közpénzből fizethették az Alapjogokért Központ militáns kampányát
Nyilvánosságra hozta a Nemzeti Kommunikációs Hivatal az Európai Közbeszerzési Értesítőben, hogy a III. negyedévben 32,6 milliárdot költött propagandára. Ebből jutott csaknem 200 millió forint az Alapjogokért Központot fenntartó kft-nek, ami 100 százalékban magáncég, így érthetetlen, miért a kormány propaganda büdzséjéből fizették.
Szeptemberben lepték el az utcákat az Alapjogokért Központ nevű kormányközeli szervezet militáns hangulatú plakátjai. A kormánymédiában is megjelentetett hirdetés „Igazság, erő, felemelkedés! Együtt tesszük naggyá a Kárpát-medencét!” szlogen volt olvasható, és reklámfilm is készült a kampányhoz. A közpénzekkel kitömött Alapjogokért Központ vezetője, Szánthó Miklós azt állította a Klubrádiónak, hogy „ez nem militáns, hanem szemléletformáló kampány, a videónak pedig pozitív és szerethető üzenete van: az, hogy a múlt viszontagságain felülemelkedve össze kell fogniuk a Kárpát-medence népeinek, hogy újra naggyá tegyék magukat."
A kormánymédiát összefogó Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány kuratóriumi elnökeként is dolgozó Szánthó szerint, ez Orbán Viktor egy beszédéből fogalmazódott meg: a miniszterelnök júniusban Sátoraljaújhelyen egy turulszobor átadásán a többi között arról beszélt, hogy „az igazság erő nélkül keveset ér". Ezt a tételmondatot a kampányba is beleépítették, ahogy azt a gondolatot is, hogy „az államnak van határa, de a nemzetnek nincs" – idézte a klubrádiós interjút még szeptemberben a hvg.hu.
Az akkori nyilatkozatban Szánthó arról beszélt, szeptember végére derül ki pontosan, mibe fájhat szervezetének a kampány költsége. Annak forrásairól viszont nem akart beszélni. Most kiderülni látszik, hogy legalábbis részben közpénz állhatott a militáns kampány mögött. A K-Monitor összesítése szerint, a Nemzeti Kommunikációs Hivatal a III. negyedévben 32,6 milliárd forintot költött propagandára. Ebből a pénzből az Európai Közbeszerzési Értesítőben megjelentek szerint, majdnem 200 millió forint, egészen pontosan 196 millió 850 ezer forintot az Alapjogokért Központot működtető Jogállam és Igazság Nonprofit Kft-nek jutott. A hirdetmény szerint, a beszerzés tárgyának meghatározása: „kommunikációs ügynökségi feladatok ellátása a Jogállam és Igazság Nonprofit Kft. részére”. Ráadásul rendelkezésükre áll még egy csaknem 60 milliós keret is – opcionálisan –, ha az 196 millió kevés lett volna.
Az, hogy a kormánypropaganda büdzséjéből finanszírozták a kampányt, példa nélkül álló, hiszen a nonprofit kft-nek nem valamely állami szerv a tulajdonosa, hanem a semmiféle közfunkciót be nem töltő Szánthó Miklós. Kérdéseket küldtünk a Nemzeti kommunikációs Hivatalnak, azt tudakolva tőlük, hogyan lehetséges, hogy egy teljes egészében magáncég hirdetéseit közpénzekből fizették. Megkérdeztük azt is, milyen megállapodás alapján fizettek a kormányközeli intézet helyett és hány hasonló eset történt, vagyis hány magáncég hirdetéseit finanszírozták és milyen alapon. Sajnálatos módon, válasz leghamarabb 15 nap múlva lesz, mert sima újságírói megkeresésekre nem kormánypárti médiának egyszerűen nem válaszolnak, az egyetlen adatszerzési lehetőség a közérdekű adatigénylés, de azokra általában egy hónap alatt válaszolnak csak.
A 32,6 milliárdos összeg jó részét egyébként Balásy Gyula valamelyik cége kapta. Ő az a cégvezető, aki évi százmilliárdos nagyságrendben menedzseli az állami kampányokat, az ő cégéhez köthető az egyértelműen antiszemita kicsengésű Soros-plakátok sztorija, de a nemzeti konzultációkat is az ő cége reklámozza, mint ahogy az összes állami cég és szervezet kampányait is.